Help!

PC-Problemen?
De vrijwilligers van Oplossing.be zoeken gratis met u mee!

Hulp bij posten

Recente topics

Auteur Topic: Werkbladen samenvatten in nieuw werkblad  (gelezen 5576 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Anne2018

  • Nieuw lid
  • Berichten: 6
  • Geslacht: Vrouw
  • Oplossing.be
Werkbladen samenvatten in nieuw werkblad
« Gepost op: 18 juli 2018, 18:00:01 »
Het probleem ziet eruit als volgt:

Werkblad 1 (Product1)

Factuur   Maand verkocht   Prijs   Kleur   Opmerking
F1        Januari                500   Blauw   
F2           Februari              550   Groen   

Werkblad 2 (Product2)

Factuur   Maand verkocht   Prijs   Kleur   Opmerking
F3         Februari             100    Rood   
F4        Februari              90   Groen   

Werkblad 3 (Product3)

Factuur   Maand verkocht   Prijs   Kleur   Opmerking
F5        April                     50   Blauw   Geen goede prijs/kwaliteit
F6        Januari                55   Geel   

Nu wil ik een vierde werkblad maken, waarin een aantal gegevens gecombineerd worden. Dat moet er als volgt uitzien:

Product   Maand verkocht   Factuur   Prijs
Product1     Januari        F1           500
Product1      Februari      F2            550
Product2     Februari       F3            100
Product2          Februari           F4        90
Product3      April                  F5       50
Product3     Januari        F6        55

Mijn vragen:
1.   Hoe kan ik dit vierde werkblad eenvoudig creëren?
2.   Is het mogelijk dat ik automatisch in de eerste kolom van het nieuwe werkblad de naam van het bronwerkblad kan krijgen (dus in mijn geval, Product1, Product2 enz.)?
3.   Is het mogelijk dat het nieuwe werkblad automatisch wordt aangevuld op het moment dat ik nieuwe verkopen invoer in de eerste 3 werkbladen?
Hartelijk dank alvast voor jullie antwoord!

Offline RedHead

  • Excel-Expert
  • Ambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2.277
  • Geslacht: Man
  • Met Excel lukt 't wel.... (toch???)
Re: Werkbladen samenvatten in nieuw werkblad
« Reactie #1 Gepost op: 18 juli 2018, 21:01:04 »
Anne, welkom op dit forum.

Waarom werk je niet met een goed datamodel? Met alles op 1 sheet kan je bijvoorbeeld gebruik gaan maken van draaitabellen...
______________________________

Groet, Leo

Online SoftAid

  • Administrator
  • Ambassadeur
  • *****
  • Berichten: 20.128
  • Geslacht: Man
  • Nobody is perfect, not even me...
Re: Werkbladen samenvatten in nieuw werkblad
« Reactie #2 Gepost op: 18 juli 2018, 21:14:55 »
Hallo Anne2018,

Welkom op Oplossing.be  :)

Ik heb je voorstel even in een Excel-bestandje gezet, en als dusdanig zijn er weinig problemen.
Maar naar de toekomst toe, als je aan factuur F99 zit, lijkt het me veel gemakkelijker te werken met één werkblad, en alle gegevens daar in te geven, maar ... te werken met tabellen.

Waarschijnlijk is dit nieuw voor jou, maar je zal, na wat spelen met zo een tabel zien dat je er heel veel mee kan doen.
Sorteren kan je door het pijltje in de bovenste cel van een kolom te klikken, en in de lijst te selecteren op wat je wilt sorteren.

Wens je bijvoorbeeld te zien wat en wanneer er iets verkocht is van Product1 (info wat normaal op jou Blad1 staat) dan klik je in de kolom A op het pijltje van A1, en De-selecteer "Alles selecteren", dan selecteer je "Product1".

Met 2 waarden "Product1" in je lijst lijkt de winst van werken met tabellen beperkt, maar als er tientallen keren "Product1" verkocht is, dan is je overzicht veel duidelijker dan met verschillende tabbladen per product.

Ik heb kolommen ook opgemaakt met Voorwaardelijke opmaak.
Als je een cel selecteert, toont hij een pijltje rechts van de cel.
Je kan dit aanklikken en kiezen uit de keuzelijst. Werk bespaard.

Ik hang een voorbeeldbestandje aan met een Tabel. Bekijk het even, speel er mee, en laat maar horen wat je er van denkt.

Groeten,

:) SoftAid :)             

@RedHead, ik had je idee ook al, en had het al uitgewerkt voor Anne2018. Hoop dat het je niet stoort dat ik het plaats  0:-)
Maximum grootte bijlagen vergroot naar 4 MB
Dubbelposten, het posten op verschillende forums van dezelfde vraag, dient op
voorhand gemeld te worden, met een link naar het topic op de andere site.
Overtreding van deze regel kan bestraft worden met verbanning !

Offline Anne2018

  • Nieuw lid
  • Berichten: 6
  • Geslacht: Vrouw
  • Oplossing.be
Re: Werkbladen samenvatten in nieuw werkblad
« Reactie #3 Gepost op: 19 juli 2018, 11:45:16 »
Hartelijk dank voor jullie reacties! Inderdaad ziet het ernaar uit dat het handiger is om 1 werkblad te gebruiken als database en daar een draaitabel van te maken.

@Softaid: Ik gebruik al wel gewone tabellen (zie voorbeeldje in bijlage), maar ik dus graag het volgende voor elkaar krijgen in het laatste werkblad:

- Er moet een nieuwe tabel worden gecreeerd met slechts een aantal kolommen uit werkblad 1t/m3.
- Deze nieuwe tabel moet automatisch worden geupdate als er nieuwe rijen worden ingevoerd in werkbladen 1t/m3
- Ook wil ik dan graag een kolom toevoegen in het vierde werkblad die de naam overneemt van het werkblad (dus dan moet de kolom 'Product' automatisch worden aangemaakt aan de hand van de naam van het werkblad).

Dus dat is eigenlijk mijn probleemstelling.

Offline lommer

  • Excel-Expert
  • Volledig lid
  • *****
  • Berichten: 132
  • Geslacht: Man
Re: Werkbladen samenvatten in nieuw werkblad
« Reactie #4 Gepost op: 19 juli 2018, 15:18:59 »
Hallo Anne2018,

Als je toch wilt vasthouden aan verschillende werkbladen, probeer deze dan eens.
In ieder werkblad staat een knop die het extra blad aanmaakt.

Groeten,
lommer
Standaard emailprogramma: Outlook Express
Standaard Operating System: Windows XP SP2
Standaard Browser:Internet Explorer 6

Offline Anne2018

  • Nieuw lid
  • Berichten: 6
  • Geslacht: Vrouw
  • Oplossing.be
Re: Werkbladen samenvatten in nieuw werkblad
« Reactie #5 Gepost op: 19 juli 2018, 15:38:04 »
Wow Lommer! Hartelijk dank!

Uiteindelijk ga ik wel over naar 1 database. Dat lijkt me het handigst, maar voor nu erg blij met het opgestelde document. Dank daarvoor.

 


www.combell.com