Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Startpagina Help Zoek Onbeantwoorde berichten Alle ongelezen berichten Archief nieuwsbrieven Inloggen Registreren

De meest recente berichten

Oplossing.be  |  Hardware  |  Systeem  |  Topic: nieuwe pc « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: nieuwe pc  (gelezen 852 keer)
gilberto
Member
*

nieuwe pc
« Gepost op: 26 februari 2010, 09:24:30 »

ik zou graag een nieuwe pc samenstellen om al het gewoon werk mee te doen, maar ook om photoshop cs3 goed te kunnen draaien

in de winkel raden ze me aan het moederbord DG41RQ van Intel te nemen met processor E7400 eveneens van Intel, en 2x2 GB ram DDR II 800Mhz van Kingston

de besturing zal XP Prof sp3 zijn of Vista home premium

de kast met voeding 400w en cd/dvd brander heb ik al in bezit

graag reactie

alvast bedankt

Standaard emailprogramma: Outlook Express
Standaard Operating System: Windows XP SP2
Standaard Browser:Internet Explorer 6
wouter1995
Ambassador

Geslacht: Man

Re: nieuwe pc
« Antwoord #1 Gepost op: 26 februari 2010, 18:15:47 »

Citaat
in de winkel raden ze me aan het moederbord DG41RQ van Intel te nemen

De mobo's van Intel zijn vaak erg spartaans uitgerust i.v.m. de prijs. Voor hetzelfde bedrag kan je moederborden vinden die beter zijn uitgerust.

Citaat
met processor E7400 eveneens van Intel

De E7400 is ongeveer 3 jaar te koop. Ondertussen is er een compleet nieuwe processor-generatie op de markt, die voor eenzelfde prijs een pak betere prestaties geven. De E7400 is een CPU voor Socket 775. Nieuwe CPU's en moederboden komen uit voor recentere sockets, zoals 1156 en 1366 voor Intel en AM3 voor AMD.

Uit toekomstperspectief is het niet interessant om nog voor een socket 775 CPU te kiezen. (idem dito voor moederbord)

Intel's nieuwste CPU's hebben Turbo Boost-technologie. Turbo Boost schakelt ιιn of meerdere CPU-kernen uit om zo de andere een snelheids-boost te geven als de CPU voelt dat hij "gestressed" wordt. Bij programma's als Photoshop, waarbij de CPU vaak kortstondige rekenintensieve taken te verwerkten krijgt, lijkt me dit een enorme must-have.

Citaat
en 2x2 GB ram DDR II 800Mhz van Kingston

DDR II is nog volop in omloop, maar ook weer op de vorige generatie systemen. De Core i3/i5/i7 van Intel werkt enkel met DDRIII. De CPU's van AMD nog werken met beiden (DDRI/III).

Aangezien DDRIII nieuwer, zuiniger en sneller is t.o.v. DDRII, lijkt het me onverstandig om nog voor DDRII te gaan. De prijzen voor beide geheugentypes zijn op een gelijk niveau gekomen.

Citaat
de besturing zal XP Prof sp3 zijn of Vista home premium

Tenzij je hiervoor nog een licentie hebt liggen, raad ik je echt wel Windows 7 aan omwille van volgende redenen  Knipoog:

Windows XP is een OS dat bijna 10 jaar oud is. Nieuwe OS'en als Vista of 7 zijn veiliger.
Windows XP werkt slechter op multi-core systemen (= dual/quad-core processors). Technisch hebben Vista en 7 een serieuze voorsprong.

Windows Vista vormde de basis voor Windows 7. Qua technologie zitten deze grotendeels op dezelfde lijn.
Toch zijn er opmerkelijke verschillen in het voordeel van 7:
- ondersteuning voor TRIM-commando (interessant als je ooit met SSD's zou willen werken)
- Stukken en stukken sneller als Vista
- Verbeterde drivers-support en gebruikerservaring (de nieuwe startbalk is echt handig)
- Windows XP mode. (Je hebt de beschikking over een virtuele Windows XP.)

Ik zou je een upgrade aanraden met volgende componenten:

CPU: voor foto-bewerking heeft Intel altijd al een streepje voorgehad op AMD. Daarom dus een Intel Core i5 dualcore (mocht het budget het toelaten, een Ci5 quadcore).
AMD daarentegen heeft voor een vergelijkbare prijs een snelle quadcore, de Phenom II 955.

Een Intel Core i3 is goedkoper dan al de bovengenoemde, maar moet het zonder Turbo Boost stellen.

Moerbord: moet het exotische futures hebben als USB 3 of SATA 3 ? Zijn er speciale aansluitingen nodig of heb je nood aan een multi-gpu opstelling (CrossFire/SLI) ?
Prijzen gaan van +/- 80 tot +300 Grijns euro .

RAM: je kan beginnen met 2GB DDRIII. Mocht dit te weinig zijn, dan is het mogelijk om dit uit te breiden zonder al te veel moeite.

Als je de winkel meegeeft waar je gaat kopen, dan wil ik wel enkele bundels (CPU+MOBO+RAM(+OS)) samenstellen voor jouw.

Ik hoop dat ik m'n uitleg duidelijk en helder heb gehouden... (Ik heb mijn best gedaan.  Knipoog)

Vriendelijke groet,

Wouter

Windows Vista H Premium SP2, XP Home/Pro SP3, 7 Professional, 2K Prof, Ubuntu 9.10, Server 2K3 R2 &2K8 R2 Enterprise, Win 98 SE, Avast Home, AsRock Conroe 945DVI,  C2D 4300 @2.1gHZ, 2 GB RAM DDR2 , Geforce 8500 GT, Velociraptor 150GB + Caviar Blue 500 GB,  2x DVD-RW, WLan 802.11G, PSU 550W
gilberto
Member
*

« Antwoord #2 Gepost op: 27 februari 2010, 20:23:09 »

vooreerst hartelijk dank voor je volledige en snelle reactie
ik heb een legale XP prof. en een legale vista home premium liggen, ik zou graag de vista gebruiken
de kast met voeding en de dvd brander zal ik ook hergebruiken
ik zou ook graag bij Intel blijven (aangeraden door leraar avondonderwijs)
de prijs voor de onderdelen die ik voorgesteld kreeg waren ongeveer 100 euro voor het moederbord, eveneens 100 euro voor de processor en ook 100euro voor het DDRII geheugen
ik werk regelmatig met Photoshop, maar het is niet zo, dat ik daar voltijds mee bezig ben, het blijft een hobby,
aan de andere kant zou ik wel graag eens een degelijke pc hebben die wat jaartjes kan meegaan, ik ben zestig jaar, en ben niet van plan om volgend jaar opnieuw een nieuwe te kopen
dus als het niet teveel gevraagd is, zou ik graag hebben dat je me een paar combinaties van Intel(moederbord/processor/geheugen) zou voorstellen die tussen de 300 en 350 euro liggen, eventueel met DDRIII geheugen
hoeveel ram geheugen moet je eigenlijk plaatsen om degelijk te werken, ik kreeg de raad om van de eerste keer 2x2GB te plaatsen, of zijn dit verloren kosten

wouter1995
Ambassador

« Antwoord #3 Gepost op: 28 februari 2010, 22:15:10 »

De prijzen zijn gebaseerd op de Tweakers.net Pricewatch. (De Pricewatch is een verzameling van prijzen voor een bepaald in product in verscheidene webshops. Zo kan je een gemiddelde prijs te weten komen.)

CPU: Intel Core i5 650. Een snelle dual-core CPU van de nieuwste generatie met Hyper-Threading en Turbo-Boost.
€ 165

Moederbord: Gigabyte GA-P55A-UD3R. Een goed uitgerust moederbord met toekomstgerichte functies: USB3.0, SATAIII. Het heeft verder 2 eSata poorten, 8 USB 2.0 poorten + de gebruikelijke resem andere aansluitingen. Het moederbord is geproduceerd volgens Gigabytes "Ultra Durable techonology", wat garant staat voor een langere levensduurte en betere stabiliteit van je mobo.
€ 139

Geheugen: gemiddeld €50 voor 2x1 GB DDRIII of iets minder voor 1x2GB DDRIII.

In totaal maakt dit een set van rond de €354 euro. De prijzen zijn echter een gemiddelde, dus dit kan verschillen naargelang waar je koopt.

Van zodra ik even wat meer tijd heb, (morgen of woensdag waarschijnlijk), zal ik nog een hoop extra sets samenstellen.

Laat even weten of dat er functies zijn op het voorgestelde moederbord die je niet nodig hebt. (Bv. de eSata poorten) Hoe minder poorten, hoe goedkoper.  Knipoog

Citaat
ik zou ook graag bij Intel blijven (aangeraden door leraar avondonderwijs)

Enkele jaren geleden (anno 2007-2008) dacht ik daar ook zo over. Intel had toen snellere CPU's (De alombekende Core 2 Duo's en Core 2 Quads) in z'n aanbod dan AMD (De Athlons en Phenoms).

Sinds 2009 heeft AMD echter een serieuze inhaalbewegeging gemaakt (met de Phenom II en zijn afgeleiden, zoals de Athlon II) en heeft het terug snelle en scherp geprijsde CPU's. In de absolute top is Intel nog altijd heer en meester, maar in de midrange-klasse zijn AMD's CPU's voor een zelfde prijs als die van Intel, vaak sneller.

Vriendelijke groet,

Wouter

Windows Vista H Premium SP2, XP Home/Pro SP3, 7 Professional, 2K Prof, Ubuntu 9.10, Server 2K3 R2 &2K8 R2 Enterprise, Win 98 SE, Avast Home, AsRock Conroe 945DVI,  C2D 4300 @2.1gHZ, 2 GB RAM DDR2 , Geforce 8500 GT, Velociraptor 150GB + Caviar Blue 500 GB,  2x DVD-RW, WLan 802.11G, PSU 550W
wouter1995
Ambassador

« Antwoord #4 Gepost op: 02 maart 2010, 10:02:07 »

De eerste 2 sets zijn dezelfde als in m'n 2 vorige posts. Om alles overzichtelijk te houden, heb ik hier nogmaals mee ingenomen.

Prijzen zijn een gemiddelde vanop de Tweakers.net Pricewatch.

Set 1 Intel Dual Core

CPU: Intel Core i5 650. Een snelle dual-core CPU van de nieuwste generatie met Hyper-Threading en Turbo-Boost. Hyper-Threading emuleert 2 extra cores, zodat Windows 4 cores ziet. Het heeft een snelheidswinst van 30%, maar is niet zo snel als een echte quad core cpu (zoals de Phenom II X4 955 in Set 2)
€ 165

Moederbord: Gigabyte GA-P55A-UD3R. Een goed uitgerust moederbord met toekomstgerichte functies: USB3.0, SATAIII. Het heeft verder 2 eSata poorten, 8 USB 2.0 poorten + de gebruikelijke resem andere aansluitingen. Het moederbord is geproduceerd volgens Gigabytes "Ultra Durable techonology", wat garant staat voor een langere levensduurte en betere stabiliteit van je mobo.
€ 139

In totaal maakt dit een set van rond de €354 euro. De prijzen zijn echter een gemiddelde, dus dit kan verschillen naargelang waar je koopt.

Set 2: AMD Quad Core

CPU: AMD Phenom 955. Een relatief goedkoop geprijsde, snelle quad-core CPU. Zijn grote concurrent, de Intel Core i5 750 is wat sneller, maar kost €30 meer. Deze CPU heeft een erg goede waar-voor-je-geld-waarde.

€152

Moederbord: Gigabyte GA-MA790GPT-UD3H. Het heeft 6 USB2.0 poorten, FireWire, HDMI, VGA en DVI onboard, (+ de gebruikelijke resem aansluitingen als audio, lan, PS/2...) ιn het is geproduceerd volgens de UltraDurable technologie.

€112

€50

TOTAAL: €314. Je zou nog 2 GB extra ram kunnen toevoegen, wat de prijs met +/- €50 verhoogt.

Set 3 Intel Dual Core 2

CPU: Intel Core i3 530. De Core i3 530 is, net als de Core i5 650 (zie Set 1), een dual core CPU van Intels nieuwste generatie. Ook deze CPU heeft hyperthreading, maar geen Turbo Boost. Hij zet, voor een CPU in zijn klasse en prijs, scherpe prestaties neer. Het energieverbruik is i.v.m. de dual cores van AMD en de Core 2 Duo's, laag.

€109

€ 139

€50

TOTAAL: €298. Een redelijk performante set-up voor een niet al te hoge prijs. Er blijft nog genoeg ruimte over voor 2 GB extra geheugen (+€50)

Set 4: Intel Quad Core

CPU Intel Core i5 750. Een van dι CPU's van het moment. Sneller dan de Phenom II X4 955 (Zie Set 2), maar ook wat duurder. Presteert all-round erg goed. De i5 750 heeft 4 cores en Turbo Boost, die de snelheid van 1 core tot kan 3.2 GHz verhogen. Hyper-Threading ontbreekt. Ook de prijs van deze CPU verschilt zeer sterk van winkel tot winkel. Sommige webshops bieden hem aan voor €169, anderen voor €179/189  

€179

Moederbord: [urlhttp://alternate.be/html/product/details.html?articleId=86961&showTechDa ta=true]Gigabyte GA-P55A-UD3[/url]. Hetzelfde moederbord als de GA-P55A-UDR (zie andere Intel-sets ), maar dan zonder eSata. Dit verlaagt de prijs met €10.

€ 129

€50

TOTAAL: €358.

Interessante toevoegingen en opmerkingen

Bij Set 2 kan je opteren voor het GigaByte GA-790XTA-UD4 moederbord. Dit is iets duurder dan de originele keuze, maar biedt veel waar voor z'n geld. 2x FireWire (400 en 800), meer USB-poorten, 2 USB3.0 poorten, 2x eSata en SATAIII.

Mocht je bij  Set 1,2,4 USB 3 of SATAIII niet nodig hebben, dan kan je gaan voor de GigaByte GA-P55-UD3. Voor €100 koop je een degelijk, basic moederbord. Het heeft geen FireWire, eSata, USB3.0 of SataIII, maar wel 10 USB2.0 poorten (+ de gebruikelijke rest). De GA-P55-USB3 is identiek, maar heeft wel USB3.0.

Zijn broertje/zusje, de GigaByte GA-P55M-UD2 is identiek aan prijs, maar heeft wel FireWire en eSata. Inwendig heeft het minder uitbreidingssloten. Voor €94 is ie de jouwe.

Identiek, maar met USB 3, is deGA-H55M-USB3. €105.

Nog een klein stukje over het geheugen: we hebben hier telkens 2x1GB. Dit is sneller, maar ook soms enkele euro's duurder dan 1x2GB. Als je 4GB geheugen wilt steken, dan zijn de 1x4GB modules duur (meestal +€100). 2x2GB komt meestal het voordeligste uit.

Vriendelijke groet

Wouter

Het valt af te leiden uit de lijst met moederborden, ik ben een GigaByte fan.  Grijns
Als ik zelf PC's bouw, gaat daar meestal een GigaByte moederbord. Ze zijn degelijk (mede dankzij de keuze van kwalitatieve componenten. Remember de Ultra Durable technologie) en goed geprijsd. Ik heb hier nog geen kapot exemplaar van gehad, in tegenstelling tot bijv. ECS of MSI.  Ook over Asrock  en Asus hoor je goede commentaren. (Met  recente AsRocks heb ik geen slechte ervaringen. Vroeger was het echter een B-merk)
Asrock is meestal iets goedkoper, maar Asus en GigaByte zitten vaak op dezelfde lijn qua prijs.

Mocht je dit willen, dan wil ook wel Asus-moederborden (of andere merken) mee opnemen in de sets.
Hopelijk heb ik de Asus-fans niet te veel pijn in het hart bezorgd.  Knipoog
« Laatste verandering: 03 maart 2010, 21:27:43 door wouter1995 » Gelogd

gilberto
Member
*

« Antwoord #5 Gepost op: 05 maart 2010, 21:42:38 »

van harte bedankt voor al die info, volgende week heb ik een dagje vrij, en dan zal ik een keuze maken

mvg
gilberto

Pagina's: [1] Omhoog Print 
Oplossing.be  |  Hardware  |  Systeem  |  Topic: nieuwe pc « vorige volgende »
Ga naar:  

Contact Powered by SMF 1.1.8 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Hosted by: combell.com