Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Startpagina Help Zoek Onbeantwoorde berichten Alle ongelezen berichten Archief nieuwsbrieven Inloggen Registreren

De meest recente berichten

Oplossing.be  |  Hardware  |  Geluidskaarten  |  Topic: digitaal geluid opnemen via geluidskaart « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: digitaal geluid opnemen via geluidskaart  (gelezen 820 keer)
vitalic
Member
*

digitaal geluid opnemen via geluidskaart
« Gepost op: 24 mei 2010, 15:12:45 »

Hallo,

Hier thuis staat naast mn pc een elektrische piano waarmee ik digitaal geluid wil opnemen. Ik plug dus gewoon een stekkertje in de koptelefooningang van de piano en het andere uiteinde in de de geluidskaart van de pc. (lijningang)

Nou is het opnemen wel redelijk goed gelukt alleen is de kwaliteit echt heel slecht. Als ik te hard ga spelen dan vervormd t geluid helemaal. Het is nog geen eens dat het gaat ruizen o.i.d, maar meer dat het gewoon raar geluid wordt.

Kan dat aan de kwaliteit van mijn geluidskaart liggen?
Dit is informatie die ik heb van mijn geluidskaart:
Realtek High Definition Audio
Versie: 5.10.0.5859
Audio Codec: ALC883/ALC662

Het programma waar ik de muziek mee opneem heet Magix Music Maker.

Ik heb met mijn oude pc ook wel eens digitaal geluid opgenomen van de elektrische piano. Dat ging toen wel stukken beter (alleen last van ruis) maar ik had toen ook een andere piano. Maar die ik nu heb is wel stukken beter.

Ik hoop dat jullie een oplossing weten  Lachebek

Groetjes Roeland
Joe
Ambassador

Re: digitaal geluid opnemen via geluidskaart
« Antwoord #1 Gepost op: 24 mei 2010, 16:35:19 »

Heeft de electrische piano geen lijnuitgang?
De hoofdtelefoonuitgang is niet hiervoor bedoeld, de signaalsterkte zal waarschijnlijk te hoog zijn waardoor het geluid vervormd raakt. (oversturen, clipping)

Met een eenvoudige potmeter kan je de signaalsterkte trouwens wel passend maken voor de geluidskaart.

ASUS P4P800-E, Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.00GHz, 2 Gb DDR2, ATI AGP 8x Sapphire X1950 Pro 512 Mb, Logitech Cam (Pro 5000) Creative Audigy Audio, Windows XP, Home, SP3, NL, Raptor 150 Gb, Caviar 500 Gb

ASUS M51Sn, Centrino 2,4 Mhz, 3Gb, GeForce 9500M GS/512 Mb, 250 Gb HD. XP Home SP3.
vitalic
Member
*

« Antwoord #2 Gepost op: 25 mei 2010, 20:30:46 »

Hallo Joe,

Bedankt voor je reactie.
Ik ben er achtergekomen dat ik idd ook nog een andere aansluitingen heb. Er zijn aansluitingen voor AUX IN en AUX OUT. Daarnaast is er ook nog een USB aansluiting.

Zou een kabeltje vanaf de AUX IN/ AUX OUT naar de lijningang van de geluidskaart een betere opnamekwaliteit opleveren?

Ik heb hier wel een kabel met aan beide kanten een AUX aansluiting, maar dat gaat natuurlijk niet in de PC passen. Hier moet ik zeker een aparte aansluiting voor kopen neem ik aan?
« Laatste verandering: 26 mei 2010, 19:01:10 door vitalic » Gelogd
Joe
Ambassador

« Antwoord #3 Gepost op: 26 mei 2010, 20:18:25 »

Heb je een foto van de aansluitingen van je electrische piano? Of misschien het merk en type?

ASUS P4P800-E, Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.00GHz, 2 Gb DDR2, ATI AGP 8x Sapphire X1950 Pro 512 Mb, Logitech Cam (Pro 5000) Creative Audigy Audio, Windows XP, Home, SP3, NL, Raptor 150 Gb, Caviar 500 Gb

ASUS M51Sn, Centrino 2,4 Mhz, 3Gb, GeForce 9500M GS/512 Mb, 250 Gb HD. XP Home SP3.
vitalic
Member
*

« Antwoord #4 Gepost op: 27 mei 2010, 15:47:43 »

Hier is een foto.

De piano is een Yamaha Clavinova CLP 340
firmin
Full Member

Geslacht: Man

Oplossing.be

« Antwoord #5 Gepost op: 27 mei 2010, 17:48:57 »

Vitalic,
Voor weinig geld heb je een usb to midi kabel.
Dat geeft een zuiver geluid.
Zowel van piano naar PC als omgekeerd.
Met een notatieprogramma kan je op de PC muziek schrijven terwijl de piano de noten speelt.
Firmin

X71SL PEGATRON CORPORATION, Intel(R) Pentium(R) Dual  CPU  T3200  @ 2.00GHz, 2000 MHz, GeForce 9300M GS, Realtek High Definition Audio,
Windows Vista SP2, NL, HDD:244 GB, C:\, NTFS, 3048 MB RAM,
Avast Internet security, Internet Explorer 8.0, Windows Mail
vitalic
Member
*

« Antwoord #6 Gepost op: 27 mei 2010, 19:10:21 »

Hallo Firmin,

De piano zelf heeft de mogelijkheid om het spel op te nemen, die vervolgens met een USB stick op een PC gezet kan worden. Dit zijn dan ook midi-files en ze klinken echt vreselijk. Zou dat met een dergelijk kabeltje hetzelfde zijn?

Ik zou ook geen idee hebben hoe ik een signaal via een USB poort zou kunnen opnemen (recorden). Zou dat ook gewoon met Magix Music Maker kunnen?

firmin
Full Member

Geslacht: Man

Oplossing.be

« Antwoord #7 Gepost op: 27 mei 2010, 20:17:59 »

Vitalic,
Ik heb ooit een keyboard aangesloten op de PC via zo een midi kabel.
En dat werkte perfect.
Of  magix dat kan opnemen weet ik niet, ken wel het programma maar heb dat niet zelf.
Als daar een recorder knop in staat is dat mogelijk.
Firmin

X71SL PEGATRON CORPORATION, Intel(R) Pentium(R) Dual  CPU  T3200  @ 2.00GHz, 2000 MHz, GeForce 9300M GS, Realtek High Definition Audio,
Windows Vista SP2, NL, HDD:244 GB, C:\, NTFS, 3048 MB RAM,
Avast Internet security, Internet Explorer 8.0, Windows Mail
vitalic
Member
*

« Antwoord #8 Gepost op: 28 mei 2010, 13:12:02 »

Die midi-opnames klinken idd ook als een keyboard, en dat is wat ik juist niet wil. Dit is een elektrische piano en ik mis echt dynamiek in die opnames. Ik wil dat de opname exact hetzelfde is als wat ik hoor als ik het speel.

Ik vind het een beetje zonde om zo'n kabeltje aan te schaffen als ik vervolgens hetzelfde resultaat krijg.
Pagina's: [1] Omhoog Print 
Oplossing.be  |  Hardware  |  Geluidskaarten  |  Topic: digitaal geluid opnemen via geluidskaart « vorige volgende »
Ga naar:  

Contact Powered by SMF 1.1.8 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Hosted by: combell.com