Help!

PC-Problemen?
De vrijwilligers van Oplossing.be zoeken gratis met u mee!

Hulp bij posten

Recente topics

Auteur Topic: query criteria  (gelezen 4465 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline vmw

  • Nieuw lid
  • Berichten: 9
  • Oplossing.be
query criteria
« Gepost op: 06 december 2005, 09:42:28 »
Hallo,

Ik ben weer is bezig met Access. Dit keer kom ik er weer niet uit.  :-X

Ik wil namelijk een query maken die de bedragen per maand moet laten zien. Ik heb van alles geprobeerd om dat te 'filteren' met criteria maar dat lukte niet.
Kan iemand mij helpen (Zie bijlage).

De gegevens worden uit 'tabel1' gehaald en met de query 'maand_totalen' moet het worden gefilterd zodat rapport 'maand_totalen' er goed uit komt te zien.

Alvast bedankt.
Gelieve uw systeemgegevens in te vullen. Klik HIER voor meer informatie.

Offline powerkite

  • Volledig lid
  • **
  • Berichten: 207
  • Oplossing.be
Re:query criteria
« Reactie #1 Gepost op: 08 december 2005, 17:43:34 »
Volgens mij gaat het op deze manier niet werken aangezien je de gegevens in verschillende kolommen EN dan nog verschillende records zet.

Volgens mij kan je dan beter alle gegevens van 1 jaar in 1 record zetten.
Of wel op de een of andere manier met een draaitabel, maar dat is volgens mij wat moeilijker aan te passen qua opmaak.
Win XP (pro) - Pentium - 2400Mhz - 512Mb - Hercules 9200se - ADSL - Office 2003 Pro

Offline vmw

  • Nieuw lid
  • Berichten: 9
  • Oplossing.be
Re:query criteria
« Reactie #2 Gepost op: 09 december 2005, 08:22:13 »
Volgens mij gaat het op deze manier niet werken aangezien je de gegevens in verschillende kolommen EN dan nog verschillende records zet.

Volgens mij kan je dan beter alle gegevens van 1 jaar in 1 record zetten.
Of wel op de een of andere manier met een draaitabel, maar dat is volgens mij wat moeilijker aan te passen qua opmaak.


Hallo,

Kan iemand mij hiermee helpen ?
Ik ben gister de hele avond er mee bezig  geweest en ik kom er niet uit.  :'(

Groeten,
Vmw
Gelieve uw systeemgegevens in te vullen. Klik HIER voor meer informatie.

Offline powerkite

  • Volledig lid
  • **
  • Berichten: 207
  • Oplossing.be
Re:query criteria
« Reactie #3 Gepost op: 10 december 2005, 06:19:32 »
Wat ik bedoelde was:
Nu heb je de gegevens in verschillende kolommen opgesplitst:

jaar, totaalbedrag,...maand1,....maand2,...maand3,....maand6

en in verschillende records:
record1: 2003, maand1,....maand2,....maand6
record2: 2003, maand7,...maand8,.....

om access dan te gaan vertellen dat hij de gegevens uit deze 2 of meerdere records moet nemen en deze vervolgens achter mekaar te zetten is vrij lastig.

Daarom zou ik dan eerder voorstellen:
maak bvb een record voor elk jaar en zorg ervoor dat een record per maand alle gegevens kan bijhouden
dus een kolom voor januari, februari en de andere zaken die erbij horen.

Ofwel een andere manier:
maak een tal met slechts enkele kolommen:
jaar, procent, maand, termijn, betaald.

Vervolgens kan je een group-by query maken die eerst per jaar en dan per maand een som/berekening/totaal maakt.
Dit moet je dan wel voor elke maand doen en vervolgens kan je de query dan koppelen aan het jaar.

Het is zo dat er op de huidige manier de maanden bijna random ergens worden ingevoerd, dan is het voor MSaccess uiteraard ook moeilijk om door de bomen het bos nog te zien.
Ook is het zo dat ik kolomnamen zie staan maar niet weet van waar de waardes komen (wat de bedoelde structuur/analyse is die er achter steekt) dus is het ook een beetje moeilijk om dan een correcte oplossing te kunnen geven.
Maar ik vermoed dat de manier met de query's een van de makkelijkste is waarbij je de opmaak volledig zelf kan bepalen. in tegenstelling tot een draaitabel.

Ik hoop dat het al een klein beetje duidelijker is
 :) (mensen hebben mij er nog al op gewezen da mijne uitleg ingewikkelder is dan wa dak wil bedoelen ygelyk) ;)
Win XP (pro) - Pentium - 2400Mhz - 512Mb - Hercules 9200se - ADSL - Office 2003 Pro

Offline vmw

  • Nieuw lid
  • Berichten: 9
  • Oplossing.be
Re:query criteria
« Reactie #4 Gepost op: 12 december 2005, 08:40:23 »
ik snap denk ik wel wat je bedoeld, maar maand1/2/3/4/5/6 kunnen alle maanden (jan tot dec).  ::)

Ik heb weer het weekend van alles geprobeerd , maar het lukt steeds niet
Gelieve uw systeemgegevens in te vullen. Klik HIER voor meer informatie.

Offline powerkite

  • Volledig lid
  • **
  • Berichten: 207
  • Oplossing.be
Re:query criteria
« Reactie #5 Gepost op: 12 december 2005, 23:45:10 »
Het is nogal ingewikkeld om zo te begrijpen hoe die gegevens in de tabel komen om een oplossing te vinden. ik vermoedde dat maand1 zowiezo "jan" was... ik dan mss denken dat die 2de oplossing (met per maand een nieuw record) een mogelijkheid kan bieden. Maar dat is met de gegeven info moeilijk te bepalen.
Win XP (pro) - Pentium - 2400Mhz - 512Mb - Hercules 9200se - ADSL - Office 2003 Pro

Offline vmw

  • Nieuw lid
  • Berichten: 9
  • Oplossing.be
Re:query criteria
« Reactie #6 Gepost op: 13 december 2005, 08:27:17 »
Het is nogal ingewikkeld om zo te begrijpen hoe die gegevens in de tabel komen om een oplossing te vinden. ik vermoedde dat maand1 zowiezo "jan" was... ik dan mss denken dat die 2de oplossing (met per maand een nieuw record) een mogelijkheid kan bieden. Maar dat is met de gegeven info moeilijk te bepalen.

Wat moet je dan nog weten ?
Gelieve uw systeemgegevens in te vullen. Klik HIER voor meer informatie.

Offline powerkite

  • Volledig lid
  • **
  • Berichten: 207
  • Oplossing.be
Re:query criteria
« Reactie #7 Gepost op: 13 december 2005, 20:50:21 »
Je hebt een informatieanalyse gedaan, hieruit leidt je dan af hoe je de tabel met deze opmaak gaat samenstellen. Het zijn deze stappen ik/wij op het forum niet kunnen zien. Enkel het eindresultaat is zichtbaar. Maar door bvb de informatieanalyse anders te bekijken zou mss een andere tabelopmaak kunnen gebruikt worden die er wel kan voor zorgen dat het gewenste rapport kan gemaakt worden.

Stel:
Een klant vraagt aan of het bvb mogelijk is om een aantal keer per jaar een waarde in te geven die aanduidt hoeveel geld er gedurende die periode is binnengekomen. en op het einde van het jaar wil hij dan zien hoeveel er in totaal is binnengekomen.

als je het dan bvb bekijkt: ik ga een record maken waar ik dan 6 waardes kan in opslaan en tevens sla ik de naam van de maand op dan zou ik jouw oplossing kunnen gebruiken. Als nadeel heeft het dan dat een rapport met totalen geven bijna onmogelijk is.

een andere mogelijkheid is om dan per waarde die moet worden ingegeven een ander record te nemen, waarbij je dan telkens de maand en het bedrag kan ingeven. Hieruit volgt dat er wel meer records nodig zijn maar een totaal maken wordt wel makkelijker.

Ik hoop dat het al ietsje duidelijker is wat ik bedoel.
Win XP (pro) - Pentium - 2400Mhz - 512Mb - Hercules 9200se - ADSL - Office 2003 Pro

 


www.combell.com