Help!

PC-Problemen?
De vrijwilligers van Oplossing.be zoeken gratis met u mee!

Hulp bij posten

Recente topics

Auteur Topic: Rapport  (gelezen 6312 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline vop

  • Lid
  • *
  • Berichten: 77
  • Geslacht: Man
  • Oplossing.be
Rapport
« Gepost op: 14 december 2015, 17:59:59 »
Eerst en vooral de namen van de tabellen beginnen nu met tbl
tblGegevens veranderd in tblLeden
Toetredende, 1ste, 2 geleider en Steunend verwijderd. Werkt nu via tblSoortenleden
tblHonden, alles wat verband hield met 3de hond weggelaten

Alles werk naar wens met uitzondering van rapport AanvraagToe (nieuwe rapportnaam)
Alles staat in VBA  maar blijkbaar niet goed genoeg.
Krijg het rapport wel op het scherm, maar de tekstbox staat er niet bij.

Heb alles wat mijn kunnen is gedaan maar helaas.

Offline dizzl

  • Ambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2.282
  • I've Upped my standards,now,up yours!
Re: Rapport
« Reactie #1 Gepost op: 15 december 2015, 17:59:35 »
Voor je verder doet zou ik graag het volgende voorstellen.
Laten we eerst een goede tabelstructuur opzetten. Dat bespaart veel werk achteraf.

In bijlage vind je mijn voorstel

Een club heeft  tblLIdmaatschappen dat is de hoofdtabel.
Zo'n lidmaatschap heeft één of meerdere leden tblLeden die van een bepaald type zijn (tblSoortenLeden).
Zo'n lidmaatschap heeft één of meerdere honden (tblHonden met info enkel over die ene hond)

Elke hond kan meedoen aan éen of meerdere wedstrijden. tblWedstijden bevat enkel gegevens over een wedstrijd en ik via tblWedstrijd_Honden aan de tabel tblHonden gekoppeld.

Als je dat doet en de relaties legt kan je op elk moment van elk lid zien welke honden voor welke wedstrijden ingeschreven zijn.

Het enige waar ik niet zeker van ben is of één hond voor meerdere disciplines kan ingeschreven worden. Als dat zo is moet er nog een tblDiciplines en een tblHond_Disciplines bijkomen.

In bijlage een afbeelding van de tabellen en relaties (zie tabblad hulpmiddelen voor databasen>>relaties
Systeem  : Intel Core i5-4440 3.1Ghz, 3.1GHz 16Giga Ram 64Bits
Software : Windows 10 professional, Avira, Office 2016 Professional

Offline vop

  • Lid
  • *
  • Berichten: 77
  • Geslacht: Man
  • Oplossing.be
Re: Rapport
« Reactie #2 Gepost op: 15 december 2015, 22:43:45 »
Voor 3/4 kan ik mij bij deze indeling vinden.

Een paar problemen:
Welk nut heeft het Lidmaatschapsnummer?
IsReu - Reu2de.  Er moet voor sommige documenten worden aangeduid of het een Reu of Teef is.
2deHond kan ander Ras zijn. Geboortedatum, Chip, inentingsdatum zijn ook verschillend.
1 geleider kan inderdaad inschrijven met 2 honden, ermee trainen in verschillende Groep, vb. één in A en één in C.

Structuur tblWedstrijden, het is zo dat de stuctuur die wordt gebruikt is aangepast op het officiële formulier dat moet gebruik worden van de KKUSH; enkel hier is eveneens het gegeven Stamboom van Belang.    De plaats waar de wedstrijd is hoort hier niet bij.  Vandaar de structuur in mijn database.
De gegevens worden na de wedstrijd ook verwijderd, zijn niet van belang voor de vereniging.µ

Uw vraag zal nu zijn waarom kan Medewerker, Trainer, TrainerHoop, Eventeam, Effectief, RVB (Raad van Bestuur), DagB niet onder één structuur.
Antwoord hierop is nee. Het is perfect mogelijk dat een trainer of ander ook medewerker is maar kan tegelijkertijd ook Effectief of nog iets anders zijn.

Vandaar dat ik deze nu onder SootLidID zet bij Bestuur.
Voor de ledenbladen moeten deze leden worden gespecifieerd wat ze doen, dat is zo voor de KKUSH maar ook voor vezekering en de Stad.
Voor de lijst van de toetredende leden dus 1ste en 2de geleider is dit geen probleem, die vallen onder SoortLidID onder geleider1 & 2 en Hoopers nr 4 (deze ga ik aanpassen naar nr.3.

Bij SoortLidID ga ik nr5 wel weghalen. 1 en 2 blijven, 3 wordt Hoopers en 4 Bestuur.

Wat we eventueel kunnen doen is een tblBestuur maken waarin we Medewerker, Trainer, TrainerHoop, Eventeam, Effectief, RVB (Raad van Bestuur), DagB inzetten.
Hierbij moet men wel rekening houden dat men niet werk met nummers maar wel met kruisjes zoals nu, ben toch nog niet echt overtuigd van het nut maar zou kunnen.
Deze gegevens moeten ook aangepast kunnen worden vandaar de huidige structuur.

Ook mag men niet vergetendat de verwijzing Gehoorzaamheid en Hoopers op de aanvraag moet worden vermeld.
Momenteel zitten er wel 260 gegevens in de database dat een bijkomend probleem is.
Heb dus huidig 3 verschillend werkende databases, één met de oude bladen waarmee ik al 6 jaar werk, enkel niet meer gebruik sinds 9/12 maar gemakkelijk bij te werken kwa gegevens; een op schijf E naam DJG en één op bureaublad naam Werkend. Deze op schijf E is iedentiek aan de Werkende met het enige verschil dat de laatste wordt gebruik om de aanpassingen te doen en te testen, maar zo dat ik geen gegevens kan kwijtraken.

Veronderstel dat uw voorstel het meest is gebasseerd op het probleem  dat er is om het rapport AanvraagToe op te lossen.

Voorbeeld van Wedstrijdblad en Ledenlijst.

Offline dizzl

  • Ambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2.282
  • I've Upped my standards,now,up yours!
Re: Rapport
« Reactie #3 Gepost op: 16 december 2015, 09:10:16 »
Citaat
Welk nut heeft het Lidmaatschapsnummer?
Dat is nodig om meerdere mensen en meerdere honden aan elkaar te koppelen. Niet alle lidmaatschappen hebben een 1ste EN en 2de begeleider.
Het laat je ook toe een derde persoon toe te voegen als 1ste of 2de begeleider of als RVB, trainer, Eventteam, DagB,....

Citaat
IsReu - Reu2de.  Er moet voor sommige documenten worden aangeduid of het een Reu of Teef is.
Het heeft geen zin om twee velden te hebben voor het geslacht. Als het geen reu is dan is het een teef. (Je kan op die manier bv super snel en efficient een lijst van alle teven of reuen ophalen.

Citaat
2deHond kan ander Ras zijn. Geboortedatum, Chip, inentingsdatum zijn ook verschillend.
Zeer zeker. Daarom zitten ALLE honden in de tabel Honden waar deze eigenschappen zijn opgenomen. Het Veld Lidmaatschapsnummer koppelt ze aan de eerste en tweede begeleider.

Citaat
Structuur tblWedstrijden, het is zo dat de stuctuur die wordt gebruikt is aangepast op het officiële formulier dat moet gebruik worden van de KKUSH; enkel hier is eveneens het gegeven Stamboom van Belang.    De plaats waar de wedstrijd is hoort hier niet bij.  Vandaar de structuur in mijn database.
De gegevens worden na de wedstrijd ook verwijderd, zijn niet van belang voor de vereniging.
Sja dat is een keuze. Zou je vroeg of laat geen lijst willen hebben van de prestaties van honden?
Als je de wedstrijden niet bijhoudt, moeten ze ook niet in de database worden opgenomen? Laat in dat geval tblHonden_Wedstrijd en tblWedstrijden gewoon weg?

Citaat
Uw vraag zal nu zijn waarom kan Medewerker, Trainer, TrainerHoop, Eventeam, Effectief, RVB (Raad van Bestuur), DagB niet onder één structuur.
Antwoord hierop is nee. Het is perfect mogelijk dat een trainer of ander ook medewerker is maar kan tegelijkertijd ook Effectief of nog iets anders zijn.
Ook dan is mijn structuur bruikbaar maar ik zal dat een opnieuw bekijken en dien dan een nieuwe structuur in.

In elk geval zou ik deze velden  Medewerker, Trainer, TrainerHoop, Eventeam, Effectief, RVB (Raad van Bestuur), DagB   als een Ja/Neen veld bewaren en niet als een tekstveld.


Citaat
Wat we eventueel kunnen doen is een tblBestuur maken waarin we Medewerker, Trainer, TrainerHoop, Eventeam, Effectief, RVB (Raad van Bestuur), DagB inzetten.
Hierbij moet men wel rekening houden dat men niet werk met nummers maar wel met kruisjes zoals nu, ben toch nog niet echt overtuigd van het nut maar zou kunnen.
Deze gegevens moeten ook aangepast kunnen worden vandaar de huidige structuur.
volgens mij niet zo'n goed idee.


Citaat
Ook mag men niet vergetendat de verwijzing Gehoorzaamheid en Hoopers op de aanvraag moet worden vermeld.
Momenteel zitten er wel 260 gegevens in de database dat een bijkomend probleem is.
Heb dus huidig 3 verschillend werkende databases, één met de oude bladen waarmee ik al 6 jaar werk, enkel niet meer gebruik sinds 9/12 maar gemakkelijk bij te werken kwa gegevens; een op schijf E naam DJG en één op bureaublad naam Werkend. Deze op schijf E is iedentiek aan de Werkende met het enige verschil dat de laatste wordt gebruik om de aanpassingen te doen en te testen, maar zo dat ik geen gegevens kan kwijtraken.

Ik maak me sterk dat ik deze gegevens zonder probleem kan overbrengen in huidige of toekomstige structuur.

Maar...ga er eens rustig bij zitten. Blijf alles in vraag stellen,..zo komen we tot de beste oplossing.













« Laatst bewerkt op: 16 december 2015, 09:20:11 door dizzl »
Systeem  : Intel Core i5-4440 3.1Ghz, 3.1GHz 16Giga Ram 64Bits
Software : Windows 10 professional, Avira, Office 2016 Professional

Offline vop

  • Lid
  • *
  • Berichten: 77
  • Geslacht: Man
  • Oplossing.be
Re: Rapport
« Reactie #4 Gepost op: 16 december 2015, 17:38:16 »
Dacht dat de toegepaste structuur van mij tot heden nogal logisch was.

Heb uw voorstel van structuur grondig onderzocht en afgewogen met mijn structuur.

Geen Ja/Nee velden maar tekstvelden.
Waarom het tekstvelden geworden zijn, gemakkelijker bij het typen, hoef niet naar de muis te grijpen om aan te duiden

Structuur mensen honden.
2 honden kunnen wel aan 1 persoon gekoppeld zijn, maar 1hond nooit aan 2 personen.
De reden hiervoor is dat wij geen lidgeld rekenen per hond maar per persoon.
Er kan bij het trainen maar 1 persoon met 1 een trainen in één groep

Wat de bladen Wedstrijd betreft, die kan ik even tueel laten vallen zijn niet echt nodig.
Iemand die wedstrijden wilt doen vult dan zijn formulier gewoon in zoals vroeger.
Dit was en is maar ingevoerd om eigen voorstellen te doen en wordt weinig gebruikt. Op die 6 jaar nog maar 2 x gebruikt.

Wat betreft  de velden:
Medewerker, Trainer, TrainerHoop, Eventeam, Effectief, RVB (Raad van Bestuur), DagB   als een tekstveld zoals het nu is. Deze waren oorsprongkelijk Ja/Nee velden.
De noodzaak van deze werd al eens vermeld.
Deze kunnen onder tblLeden blijven.

Het geslacht Reu / Teef is nu tekstveld.
De beredenering indien geen reu is het een teef klopt voor 100%, maar er moet wel reu of teef worden aangeduid, daar kunnen we niet onderuit.

Aansluitdatum vindt is terug  in tblMaatschappijen, BetaalDatum in tblLeden .
BetaalDatum beter gezet als NieuweBetaling. Kan inderdaad Betaaldaum laten wegvallen gezien dat dit terugvalt op NieuweBetaling.
BeginDatum ? Deze kan ik ook laten wegvallen, is gewoon een inlichting wanneer iemand echt lid is geworden.
In verban met NieuweBetaling, dit veldis noodzakelijk wordt gebruikt in verschillende sorteringen.
Je zou denken dat SoortLid ID deze NieuweBetaling kan vervangen, dat klopt dus niet;  de lijst ToetredendeLeden, aanwezigheidslijsten en andere worden hierop gesorteerd.
De sortering  op SoortLedenID met criteria 1, 2 en 3 zal hier in het honderd lopen omdat het ook de leden die het jaarlidgeld niet hebben betaald eveneens in de sortering gaan terecht komen.

Sorry, maar ik moet het zeggen zoals het nu loopt, kan de Database niet verbeterd worden qua structuur, zo zie ik het toch na alles goed te hebben overwogen.

tblLeden is gelinkt met tblHonden, dus zijn de honden automatisch verbonden aan de geleider1 of 2

Het tblLidMaatschappen kan mij nog steeds niet overtuigen van zijn nut.
tblHonden_wedstrijden heeft geen meerwaarde.
Het resultaat is dat we bij aftrek van deze 2 tbl we er alletwee 6 hebben.
De structuur is er dus in werkelijkheid niet op veranderd of verbeterd, gezien de hoger vermelde noodzakelijke velden.

Waarom zou men in dit geval 8 formulieren en minstens 13 rapporten hermaken die momenteel al 6 jaar goede dienst bewijzen.

Gezien de huidige structuur mijn inziens niet kan in de weg leggen voor het rapport AanvraagToe, ga terug naar de vraag, kan de fout die ik heb in het rapport AanvraagToe om het txtveld te gebruiken worden opgelost?
Indien niet, dan zal ik de oude tekst er terug inzetten en kijken hoe het invullen van de bedragen in die tekst kan worden omzeilt.
Dit is mijn eigenlijke hoofddoel.

Offline vop

  • Lid
  • *
  • Berichten: 77
  • Geslacht: Man
  • Oplossing.be
Re: Rapport
« Reactie #5 Gepost op: 16 december 2015, 21:39:59 »
dizzl,

Of het laatste kan of niet, wil ik u toch hartelijk bedanken voor de 5 volgende zaken:
Printform - Postcode en gemeente - 2de printknop - rapVervalbericht -Lidgeld  die dankzij uw inbreng aan het programma zeker een zeer grote meerwaarde geeft. 

Met de aanpassingen in de formulieren, de raporten en de menu's heb ik toch een prachtig programma dat goed en beter werkt. 
« Laatst bewerkt op: 16 december 2015, 22:48:36 door vop »

Offline dizzl

  • Ambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2.282
  • I've Upped my standards,now,up yours!
Re: Rapport
« Reactie #6 Gepost op: 17 december 2015, 10:39:47 »
Sorry hoor... ik ben een slechte luisteraar ;-)
Ik maak even wat. (Ik nam in elk geval al de verschillende soorten Lid op in tblLeden zelf zoals jij dat oorspronkelijk had.)

Heb een paar dagen tot een weekje  geduld.
Als dat niet is wat jij wilt, beperk ik me voortaan tot het oplossen van je rapportprobleem ;-)
Systeem  : Intel Core i5-4440 3.1Ghz, 3.1GHz 16Giga Ram 64Bits
Software : Windows 10 professional, Avira, Office 2016 Professional

Offline vop

  • Lid
  • *
  • Berichten: 77
  • Geslacht: Man
  • Oplossing.be
Re: Rapport
« Reactie #7 Gepost op: 17 december 2015, 11:22:49 »
Niet erg, hoeft u niet te excuseren.
Iedereen die help zoekt naar oplossingen.
Overkomt mij ook, kleine beroepsfoutjes, soms beredeneren we iets anders dan dat de de eigenlijke bedoeling is, maar dikwijls komt daar dan ook iets positief uit.

Offline dizzl

  • Ambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2.282
  • I've Upped my standards,now,up yours!
Re: Rapport
« Reactie #8 Gepost op: 19 december 2015, 18:35:44 »
in bijlage mijn voorstel ,-)
Systeem  : Intel Core i5-4440 3.1Ghz, 3.1GHz 16Giga Ram 64Bits
Software : Windows 10 professional, Avira, Office 2016 Professional

Offline vop

  • Lid
  • *
  • Berichten: 77
  • Geslacht: Man
  • Oplossing.be
Re: Rapport
« Reactie #9 Gepost op: 19 december 2015, 21:16:43 »
Begrijp niet goed wat de bedoeling is van die verwijzingen.

Nieuw lidmaatschap, krijg huidige datum, dan bewaren, Lid Toevoegen, tot hier valt het mee.
alles invoeren en dan kom je in ja/nee velden.
Gaat het hier over leden of toetredende leden?
Toetredende leden zijn enkel geleider 1, 2, hoopers en steunende  maar de 3 eerste die vallen dan onder Gehoorzaamheid, HoopersAgility  of beide
Gaat het over leden, dan hebben we trainers, trainerHoop, medewerker, effectief, RvB en DagB.
Dus dit zit mij niet lekker.
Nu stel ik mij in de plaats van iemand die niets af weet hoe programma's werken en die slaan onmiddellijk in de knoop, geloof me.

Lidmaatschap bekijken, heeft dit nut?

Hond toevoegen?

Lid Toevoegen? Bij een bestaand lid worden er geen leden toegevoegd, daar voor hebben we de 1ste en 2de geleider.

Het is nogal omslachtig, eerst Nieuw lidmaatschap, KLIKKEN bewaren, dan KLIKKEN Lid Toevoegen invullen terug KLIKKEN Ja/Nee (hekel velden) klikken en nu naar volgend menu Hond Toevoegen.
Dat komt zeker niet goed zoiets. Sorry hoor.

In dit geval is nog steeds mijn formulier gemakkelijker.
Nieuw Toetredend lid. KLIK menu Leden, pop-up KLIK Nieuwe en je krijgt het formulier.
hier vul je alles in, Gegevens ToetredendLid, Gehoor, HoopersAgility, datum betaling, typ SoortID (1,2 of3) type gegevens hond en verzekering. Op het einde enkel de muis nodig om het formulier te drukken en de lidkaart, dan volgende of sluiten.

Zo is het ook voor de leden.
Er is een verschil tussen leden en toetredende leden; toetredende zijn deze die gewoon met de hond komen trainen, leden zijn deze die na 5 jaar aanvaard worden als effectief lid, medewerker en bestuursleden.

Iets anders.
Het rapport Toetreden of AanvraagToe mits aanpassing van SoortLidId heb ik de oude tekst er terug ingezet.
Had gehoopt die gegevens via een module er in te krijgen maar ook dat lukt niet.

Wel heb ik iets opgevangen bij uw gegevens Reu en Teef in een keuze menu, daar was ik nog niet opgekomen en ga ik zeker toepassen, is dan maar 1 kolom in plaats van 2.
Wat mij ook opgevallen is dat bij u alles in VBA staat, bij mij jammer genoeg met veel macro's. Zal ook hier iets moeten van opsteken.

Het jammere in ons geval is dat ik u mijn database niet kan mee sturen, maar in een forum is dat natuurlijk niet evident.

Mijn voorstel is om enkel te kijken hoe het oorspronkelijk probleem op te lossen.
Ga wel werk maken om een paar aanpassingen door te voeren die mij op gevallen zijn.




Offline dizzl

  • Ambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2.282
  • I've Upped my standards,now,up yours!
Re: Rapport
« Reactie #10 Gepost op: 20 december 2015, 09:12:51 »
Citaat
Toetredende leden zijn enkel geleider 1, 2, hoopers en steunende  maar de 3 eerste die vallen dan onder Gehoorzaamheid, HoopersAgility  of beide
Gaat het over leden, dan hebben we trainers, trainerHoop, medewerker, effectief, RvB en DagB.
Dus dit zit mij niet lekker.
Dit haalde ik allemaal uit een database die 'jij' had gemaakt.

Anyway ;-) zet je aangepaste versie dan online en dan werken we je rapport indien nodig verder af.
Systeem  : Intel Core i5-4440 3.1Ghz, 3.1GHz 16Giga Ram 64Bits
Software : Windows 10 professional, Avira, Office 2016 Professional

Offline vop

  • Lid
  • *
  • Berichten: 77
  • Geslacht: Man
  • Oplossing.be
Re: Rapport
« Reactie #11 Gepost op: 20 december 2015, 11:22:39 »
Stuur 2 delen, te groot om in 1 stuk te doen.
DJG20151220 A hier rapport, in rode kader om indien mogelijk in VBA te zetten
DJG20151220 B hier rapport verval

Beide samenvoegen, rapport Toetredende en rapport verval.
Toetredende krijg ik niet goed, blijkbaar conflict met Verval.
Het enige dat ik terug wil is deze van Toetredende als het lukt.

Offline vop

  • Lid
  • *
  • Berichten: 77
  • Geslacht: Man
  • Oplossing.be
Re: Rapport
« Reactie #12 Gepost op: 20 december 2015, 11:23:02 »
Deel 2

Offline dizzl

  • Ambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2.282
  • I've Upped my standards,now,up yours!
Re: Rapport
« Reactie #13 Gepost op: 25 december 2015, 16:43:13 »
k heb het rapport wat vereenvoudigd (minder vba) en daardoor de tekst in stukken geknipt.
Nu kan je ook de bedragen in een ander lettertype/kleur zetten.
Systeem  : Intel Core i5-4440 3.1Ghz, 3.1GHz 16Giga Ram 64Bits
Software : Windows 10 professional, Avira, Office 2016 Professional

Offline vop

  • Lid
  • *
  • Berichten: 77
  • Geslacht: Man
  • Oplossing.be
Re: Rapport
« Reactie #14 Gepost op: 25 december 2015, 17:29:04 »
 :blink:
Dat is het, probleem opgelost.
Heb het ondertussen in mijn dbase gezet, weg conflict.
Hartelijke dank, prettige feestdagen.

 


www.combell.com