Hallo brwa,
ik denk niet aan een virus, wel over Spam-mail die terug komt.
indien iemand een mail verstuurt, en deze mail wordt door een spam-filter van een server tegengehouden, dan ontvang hij/zij een mail met:
Mail Delivery Subsystem <MAILER-DAEMON@...... (..... = adres van server )
Als iemand spam wilt versturen is het mogelijk om mailadressen van anderen over te nemen, en op die manier buiten schot te blijven.
Je gebruikt immers het mailadres van iemand anders om spam te versturen.
Nadeel is dat die persoon waarvan het mail adres gebruikt wordt, alle returns krijgt van servers die goed beveiligd zijn tegen spam.
Dus: blijkbaar gebruikt iemand (ook) jou adres om spam te versturen, waarvan er honderden terugkomen als tegengehouden door de spam-filter, ergens, en geretourneerd worden naar jou adres, omdat op de spam-mails jou adres staat als afzender.
De grote vraag: wat kan je er aan doen? Niet zo heel veel, vrees ik
Telenet zou dit wel kunnen, maar ze zijn daar liever lui dan moe
.
Jou email-adres, dat je gebruikt naar Telenet toe, wordt in hun servers omgezet in een ander IP-adres (bvb 59.456.123.456), om zo het internet te ontlasten.
Indien Telenet jou (bvb) brwa@telenet.be koppelt aan een
ander IP-adres, dan zou jij geen returns meer mogen krijgen.
Alternatief, maar niet altijd zeker:
Je Telenet modem/router een kwartier volledig uitschakelen zou het probleem ook kunnen oplossen, omdat dan je IP-adres vrij komt voor gebruik, en het (mogelijk, niet zeker) aan iemand anders wordt toegewezen.
Jou e-mail adres krijgt dan een nieuw IP-adres toegewezen.
Je kan met deze gegevens zeker contact opnemen met de telenet-helpdesk, en vraag daar doorverwijzing naar de
technische dienst.
SoftAid
EDIT: Je zou ook hetzelfde fenomeen zien als je zelf een mail stuurt naar een server, maar het adres dat je opgeeft als bestemmeling niet meer bestaat, of geblokkeert is, op die server. Toch denk ik dat je dan meestal een andere boodschap krijgt.