@pitufo,
Mijn excuses voor de vertraging maar hierbij, tijdens het uittesten van de eerste testversie, toch al enkele eerste kleine bemerkingen.
Sommigen zullen misschien vallen onder een volgende stap die je nog niet had toegepast maar ik vermeld toch maar eventjes alle
ondervindingen zodat ik zeker naderhand niets zou vergeten zijn
.
1) Het eerste wat mij opviel was dat je, tussen het echte 'startscherm' en het definitieve 'invulformulier', een apart schermpje hebt
toegevoegd voor het ingeven van het nieuwe of bestaande "InternID-nr".
Indien mogelijk zou ik graag dit 'tussenscherm' eruit willen laten en die invoering van het "InternID-nr" rechtstreeks in het definitieve
'invulformulier' willen ingeven.
Het extra schermpje zorgt namelijk voor een extra (overbodige) handeling die, als je tientallen personen moet ingeven, niet alleen als
storend ervaren word maar uiteindelijk ook extra tijd in beslag neemt.
Wat ik graag zou willen, indien mogelijk, is zodra ik in het echte 'startscherm' mijn keuze heb gemaakt, onmiddellijk mijn leeg invulformulier te zien krijg.
Wanneer ik als keuze 'nieuw' heb genomen dan dient het "InternID-nr" automatisch één cijfer hoger te zijn dan het laatst opgenomen record.
Als ik alle gegevens voor het nieuwe record heb ingevuld wens ik de keuze (er zal dan een cmd-knop moeten toegevoegd worden) tussen
"opslaan" of "opslaan & sluiten" te hebben.
Als ik dan meerdere personen op hetzelfde moment wens toe te voegen dat ik gewoon op "opslaan" klik en het formulier opnieuw blanco
is voor de volgende invoer en wanneer ik iedereen heb toegevoegd die ik op dat moment wens toe te voegen ik het formulier dan kan
sluiten door gewoon op "opslaan & sluiten" te klikken.
2) Het volgende wat mij opviel was dat er een "messagebox" te voorschijn kwam toen ik geen "SOSA-nr" had ingevuld met de melding
"Minstens SOSA-nr, Naam, Voornaam en geboortdatum moeten ingevuld zijn.".
Niet elke persoon die ik ga toevoegen gaat over een "SOSA-nr" beschikken dus die beperking moet er sowieso uit.
Ook Voornaam en geboortedatum zijn niet altijd gekend dus ook die beperkingen moeten er uit.
Bij Voornaam kan eventueel "ongekend" ingevuld worden maar "geboortedatum" mag zeker geen verplichte invoer zijn.
Hier zou ik de "verplichte" velden willen beperken tot het "Geslacht" en de "Naam".
3) Aangezien het een eerste testversie is vermoed ik dat het onderdeel dat ik nu ga aanhalen nog niet aan de orde was maar ik vermeld toch
maar al op voorhand hoe ik het graag zou zien.
De keuzemenu's bij "Beroep", "Naam" en "Plaats" dienen automatisch aangevuld te worden wanneer een nieuw wordt ingevoerd én opgeslagen.
Maw, elk nieuw beroep, naam of plaats die word ingegeven dient automatisch aan de itemlijst van dat keuzemenu toegevoegd te worden zodat
ik bij de invoer van het volgende record waarbij opnieuw dit beroep, naam of plaats dient ingegeven te worden dit gewoon uit de lijst kan kiezen.
4) Wat ik verder nog opgemerkt heb is het volgende :
Wanneer ik de gegevens van een nog levende persoon ingeef en na het opslaan van het record ga kijken in de tabel "Overlijdens" dan
staat er bij "B/C" een vraagteken. Dit dient leeg te blijven indien er in het invulformulier geen keuze word gemaakt.
"B/C" staat voor 'begraven' of 'crematie'. Zelfs bij wél overleden personen is het niet altijd geweten of deze persoon werd begraven of gecremeerd.
Dit is zowat hetgene wat ik tot hiertoe heb opgemerkt. Indien ik nog iets zou opmerken dan laat ik het hier uiteraard weten.
Ik hoop dat ik in bovenstaande bemerkingen niet té 'veeleisend' ben geweest
.
vriendelijke en dankbare groetjes,
BlackDevil