Hallo BlackDevil,
't Is gebeurd : versie 3 heeft het levenslicht gezien.
Even een overzichtje van de recente aanpassingen : het probleem met de keuzerondjes bij Geslacht en B/C is van de baan, er wordt bij opslaan nog enkel voorafgaand gecheckt of naam en geslacht zijn ingevuld, de leeftijdsverschilfunctie is toegevoegd en geactiveerd, zowel onder de vorm van formules (Persoonsfiche) als via vba (wegschrijven naar Leeftijdsberekeningen), alle ingevoerde datums worden ten opzichte van elkaar gecontroleerd, en de keuzelijsten voor de verschillende comboboxen worden continu up to date gehouden.
Het is namelijk zo dat er bij de invoer van 'vader' op het userform enkel de voornaam word ingevuld maar
op de personenfiche moet uiteraard zowel de familienaam als de voornaam staan.
Daarom had ik dus in mijn formule bij 'vader' op de personenfiche de formule zodanig opgesteld dat hij de
gegevens van de kolom 'vader' moest combineren met de kolom 'familienaam' van de persoon van de fiche
Dat zouden we uiteraard zo kunnen regelen, maar dan stuiten we mogelijk op een probleempje.
Het zou niet de eerste keer zijn dat een ambtenaar van de burgerlijke stand zich vergist waardoor een kind plots een andere familienaam heeft dan zijn vader (een y die plots ij wordt, dubbele medeklinkers die enkele worden of omgekeerd, enz.)
Ik weet het, het vraagt wat meer inputwerk, maar het lijkt mij de enige manier om het 100 % correct te houden. Wat denk je ?
Volgend probleem zou iets groter kunnen zijn :
Er gebeurt op 'Leeftijdsberekeningen' ook al wat, maar de gegevens '°-datum vader' en '°-datum moeder' zijn uiteraard nodig om hun leeftijd te bepalen. En die zijn nergens voorzien op het formulier. Evenmin is er een aantoonbare link tussen kind en ouders.
Op één of andere wijze zullen we die toch ergens vandaan moeten halen, want ze zijn zelfs op Persoonsfiche nodig.
Hopelijk kijk ik gewoon ergens over, anders vrees ik dat het invulformulier nog deze uitbreiding nodig heeft.
Buig jij je daar nog eens over ?
Ik zie nog 2 andere zaken die, althans in mijn ogen, eenvoudiger kunnen, maar wijs mij vooral terecht als je dat anders bekijkt !
Bij Geslacht en B/C kan inderdaad worden geredeneerd : het ene, óf het andere, óf we weten het niet.
Maar bij de 9 groepen betreffende documenten zou het kunnen zijn : ja (ik heb het document) of neen (ik heb het niet). In dat geval kunnen 3 keuzerondjes worden vervangen door 1 selectievakje (tenzij de redenering moet luiden : het document bestaat, óf bestaat niet, óf we weten niet of het bestaat).
De andere kwestie gaat over 'Boeken'. Zou je niet kunnen stellen dat én selectievakje én tekstvak dubbel gebruik is ?
De mogelijkheden daar kunnen we 0/0, 0/1, 1/0 en 1/1 noemen. Enkel de eerste en de laatste zijn geldig. Want wat te doen als selectievakje niet geactiveerd is maar wel een paginanummer ingevuld (0/1), ofwel wél geactiveerd zonder paginanummer (1/0) ?
Als we het selectievakje weghalen blijft enkel 0 en 1 over. Bijkomend voordeel : minder invoerwerk.
De vba-redenering wordt dan : een ingevuld paginanummer wordt weggeschreven, én bij een leeg wordt een lege cel weggeschreven.
Ziezo, werk aan de winkel : deze knopen even doorhakken, én versie 3 testen ! Veel plezier ermee !
Groetjes,
pitufo