@Molly,
, ik had al een hele uitleg uitgeschreven (doe dit altijd eerst in een word-documentje) toen ik bij het willen plaatsen van mijn reactie zag dat je een nieuw bericht had geplaatst waarbij het niet meer nodig was
.
Omdat ik hierin ook al enkele zaken had geplaatst die meteen inspelen op je bijkomende tips ga ik die onderdelen behouden.
Onderdeel uit mijn oorspronkelijke uitleg :Vooreerst wil ik al duidelijk stellen dat de lay-outs van de UF’s en de werkbladen geen voldongen feiten zijn, deze mogen/kunnen en (vermoedelijk) zullen nog gewijzigd worden.
Ik heb deze voorlopig zo gemaakt om enigszins aan te tonen welke richting ik uit wil gaan, of beter gezegd, welke resultaten ik wens te verkrijgen.
Deze vier scenario’s zijn gebaseerd op mijn huidige soorten transacties welke ik dus succesvol heb getest.
Maar omdat het de bedoeling is dat deze ook correct werken voor potentiële nieuwe (gelijkaardige) transacties met mogelijks andere details zal dit geheel uiteraard nog moeten bijgeschaafd worden.
Ook zijn er nog enkele andere zaken waarmee rekening gehouden moet worden (voor al dan niet latere berekeningen) die hier nog niet in verwerkt zijn (zoals bvb feestdagen, gewone overschrijving of domiciliëring, spaaropdrachten, ed) dus sowieso zal de UF en het doel-werkblad nog aangepast moeten worden. De huidige zijn dan ook nog maar “schetsen”.
@Arnold,
Ik herinner me dit nog omdat ik in die periode zelf ook een volledig nieuw boekhoudbestand aan het maken was. Bij mij kwam toen automatisch de dag van vandaag te staan die dan handmatig gewijzigd kon worden.
Voor dit specifiek UF is de ‘datepicker’-functie niet toepasbaar mààr in een later stadium, bij de UF voor éénmalige bijkomende transacties in te voeren, zal dat wél van pas komen.
Dus zodra ik dat UF begin te ontwerpen zal ik je dit zeker laten weten.
Alvast bedankt.
Nu mijn nieuwe reactie :@Molly
De verfijning (zoals standaard-waarde voor soort en frequentie bvb) moest inderdaad nog uitgevoerd worden. Bij soort zou dit dan standaard ‘uitgave’ moeten zijn en bij frequentie ‘maandelijks’.
Het op voorhand bepalen welk scenario van toepassing is was er ook eentje dat ik nog wou toevoegen omdat het inderdaad tijdens een ‘routine’-klus maar al te vaak gaat voorkomen dat ik eventjes niet meer weet welke elementen ik nu wel en niet moet/mag invullen/aanvinken.
Ik had ondertussen ook al op het UF nog 2 extra opdrachtknoppen geplaats “clear” en “close” en de knop ‘toevoegen’ gewijzigd in “next” omdat het niet de bedoeling is om voor elke soort transactie elke keer opnieuw het UF te laten openen.
De UF’s heb ik ook hernoemd (voor persoonlijke duidelijkheid) naar UF_startsaldi en UF_start_ta .
Ook ben ik al volop bezig met het maken van de volgende 2 UF’s, UF_ongepland (voor ongekende unieke transacties) en UF_status (waarop dan de nog openstaande transacties (tot aan de volgende inkomstdatum) worden weergegeven samen met de standen van de rekeningen).
Zodra ik hierbij de ‘basis’ heb afgewerkt en dan de nodige aanpassingen heb gedaan aan het UF_nieuwposts (nu UF_start_ta) zal ik nog eens een bijgewerkte versie komen plaatsen.
Groetjes,
Bieke
***edit***
Ivm het toevoegen van uitzonderingen mbt de feestdagen heb ik hier ergens nog mijn geautomatiseerde jaarkalender die ik indertijd gemaakt had
om elk jaar sneller de verblijfskalender van de kinderen te kunnen aanmaken waarin ik een module had gemaakt met een uitgewerkte code voor het
berekenen van alle feestdagen en (daarop gebaseerde) schoolvakanties. Voor hier kan ik dan misschien dat code-onderdeel voor enkel de feestdagen
gebruiken...