Help!

PC-Problemen?
De vrijwilligers van Oplossing.be zoeken gratis met u mee!

Hulp bij posten

Recente topics

Auteur Topic: geautomatiseerd sjabloon voor budget  (gelezen 55280 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline BlackDevil

  • Ambassadeur
  • *****
  • Berichten: 1.029
  • Geslacht: Vrouw
  • veni vidi vici
Re: geautomatiseerd sjabloon voor budget
« Reactie #15 Gepost op: 21 juli 2023, 15:14:51 »
@Molly,

Om de diverse berekeningen toch al te kunnen testen had ik ze toch eventjes meteen in de sub van de commandbutton geplaatst en dit
bleek uiteindelijk toch nog redelijk overzichtelijk te zijn dus heb ik het dan maar zo gehouden en de aparte subs terug verwijderd  ;D.

Ik heb de 4 mogelijke berekeningen uitgetest en ze zijn alle foutloos verlopen.
De berekeningscode voor de uitzondering mbt die 4e of 3e maandag voor dat ene inkomen heb ik wel ook veralgemeend omdat er vermoedelijk
nog soortgelijke situaties zullen voordoen met andere periode en/of weekdag.

Ik voeg in bijlage mijn recentste versie door.
Er zullen waarschijnlijk nog wel wat bijschavingen moeten gebeuren maar ik wou toch al eens kijken of mijn structuur-ideetjes foutloos tot het
gewenste resultaat konden komen  :D

groetjes,
Bieke
1) HP ProDesk (Windows 10 Pro Edu / Intel(R) Core(TM) i5-7500 CPU@ 3.40Ghz 3.41Ghz)
2) Laptop ASUS (Windows 10 Home / Intel(R) Core(TM) i3-3110M CPU@ 2.40GHz 2.40GHz)
Beide (RAM : 8,00 GB / 64-bits besturingssysteem, x64-processor)
Extern (Seagate Backup+ Hub 6TB / Seagate BUP Slim 2TB / Seagate Expansion Desk 5TB / HP ENVY 6030e)
Bullguard Premium Protection / Office Pro Plus 2016 NL

Offline MollyVH

  • Excel-Expert
  • Oplosser
  • *****
  • Berichten: 847
Re: geautomatiseerd sjabloon voor budget
« Reactie #16 Gepost op: 22 juli 2023, 11:43:28 »
Hey Bieke,

Citaat
Ik heb de 4 mogelijke berekeningen uitgetest en ze zijn alle foutloos verlopen.
Ik geloof het zonder enig voorbehoud :D
Alleen heb ik er zelf ook een beetje mee geëxperimenteerd en liep toch tegen wat probleempjes aan. Dat zal dus waarschijnlijk gewoon aan mij liggen omdat de achterliggende doelstellingen mij nog niet helemaal duidelijk zijn, anders gezegd: wat is de precieze samenhang tussen de verschillende textboxen, checkboxen en optionbuttons.
Nóg anders gezegd 0:-): welke van die besturingselementen moeten met elkaar in combinatie worden gebruikt, welke mogen het, en welke mogen het niet? Het totaalplaatje blijven zien lijkt mij meer dan nuttig om in het verdere verloop te kunnen 'meewerken', dus als je het ziet zitten om dat voor die 4 mogelijkheden eens op een rijtje te zetten(?)

Groetjes,
Molly
Windows 11 Home NLD 64bit
11th Gen Intel(R) Core(TM) i7-11700 @ 2.50GHz 2496
Aspire TC-1660
Intel(R) UHD Graphics 750 1024MB
476 GB SSD KINGSTON OM8PCP3512F-AA
1863 GB HD Seagate ST2000DM008-2FR102
Office 2021 Professional Plus NLD 64bit

Offline Montagnard

  • Ambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2.385
  • Geslacht: Man
Re: geautomatiseerd sjabloon voor budget
« Reactie #17 Gepost op: 22 juli 2023, 11:48:12 »
@Bieke :
ik heb je voorlopig bestand even gedownload en eens het invoer formulier opgeroepen..
ik zie dat je daar zelf een datum moet invoeren , in mijn vorig "budget" bestand , werd na het kiezen van een rubriek standaard de datum van de dag ingevuld EN kon je door in het tekstveld te dubbelklikken een kalender oproepen om een te kiezen datum in te vullen....
mocht je dit willen implementeren in je eigen bestand , geef een seintje en dan zal ik mijn bestand even uploaden...
Grtjs,
Arnold.

Offline MollyVH

  • Excel-Expert
  • Oplosser
  • *****
  • Berichten: 847
Re: geautomatiseerd sjabloon voor budget
« Reactie #18 Gepost op: 22 juli 2023, 13:00:12 »
Hey Bieke,

Je mag mijn vorige vraag al meteen vergeten :D :D
Ik vond het nadien een goed idee om zelf eens te proberen begrijpen (dan blijft het mogelijk ook beter hangen...) hoe en wat. Door gewoon onder elke van de 4 berekeningen te bekijken welke variabelen werden gebruikt kon ik inderdaad determineren welke besturingselementen vereist of net verboden waren.
Gevolg: door nadien het formulier voor elk van de mogelijkheden correct in te vullen kreeg ik ook geen fouten meer \o/

Je moet er echt wel duidelijk je hoofd bijhouden, dus dat heeft weer een idee opgeleverd (zou wel wat werk vragen, dus aan jou om de wenselijkheid te beoordelen).
Ik ken mezelf, althans enigszins, en weet dat mijn gedachten wel eens de vrije loop nemen tijdens 'routinewerk', dus voor mezelf zou ik het zo doen: bovenaan het UF nog een frame met 4 optionbuttons, één voor elk van de mogelijkheden, die als caption zouden hebben de omschrijvingen die je in commentaar hebt staan (op dat moment met alle andere besturingselementen disabled), en volgens de keuze dáár de benodigde besturingselementen beschikbaar maken.

Misschien nog een detail: de code zal ook integraal worden uitgevoerd als bv. noch opt1 noch opt2 aangevinkt staat waardoor 'soort' leeg blijft. Je kan daar binnen de code uiteraard nog een controle voor toevoegen, andere mogelijkheid is om bij openen al meteen degene True te zetten die het vaakst zal voorkomen. Derde mogelijkheid is uiteraard dat je jezelf gewoon voldoende vertrouwt :)


@ Arnold,

In dit onderdeel van het project worden terugkerende transacties voor het ganse kalenderjaar voorbereid waarbij meestal zelfs de eerste datum nog door de code moet berekend worden.
Maar in een later stadium kan je voorstel vast nog goed van pas komen :thumbsup:

Groetjes,
Molly

Windows 11 Home NLD 64bit
11th Gen Intel(R) Core(TM) i7-11700 @ 2.50GHz 2496
Aspire TC-1660
Intel(R) UHD Graphics 750 1024MB
476 GB SSD KINGSTON OM8PCP3512F-AA
1863 GB HD Seagate ST2000DM008-2FR102
Office 2021 Professional Plus NLD 64bit

Offline BlackDevil

  • Ambassadeur
  • *****
  • Berichten: 1.029
  • Geslacht: Vrouw
  • veni vidi vici
Re: geautomatiseerd sjabloon voor budget
« Reactie #19 Gepost op: 22 juli 2023, 14:10:59 »
@Molly,

:D :D :D  , ik had al een hele uitleg uitgeschreven (doe dit altijd eerst in een word-documentje) toen ik bij het willen plaatsen van mijn reactie zag dat je een nieuw bericht had geplaatst waarbij het niet meer nodig was ;D .
Omdat ik hierin ook al enkele zaken had geplaatst die meteen inspelen op je bijkomende tips ga ik die onderdelen behouden.



Onderdeel uit mijn oorspronkelijke uitleg :
Vooreerst wil ik al duidelijk stellen dat de lay-outs van de UF’s en de werkbladen geen voldongen feiten zijn, deze mogen/kunnen en (vermoedelijk) zullen nog gewijzigd worden.
Ik heb deze voorlopig zo gemaakt om enigszins aan te tonen welke richting ik uit wil gaan, of beter gezegd, welke resultaten ik wens te verkrijgen.

Deze vier scenario’s zijn gebaseerd op mijn huidige soorten transacties welke ik dus succesvol heb getest.
Maar omdat het de bedoeling is dat deze ook correct werken voor potentiële nieuwe (gelijkaardige) transacties met mogelijks andere details zal dit geheel uiteraard nog moeten bijgeschaafd worden.
Ook zijn er nog enkele andere zaken waarmee rekening gehouden moet worden (voor al dan niet latere berekeningen) die hier nog niet in verwerkt zijn (zoals bvb feestdagen, gewone overschrijving of domiciliëring, spaaropdrachten, ed) dus sowieso zal de UF en het doel-werkblad nog aangepast moeten worden. De huidige zijn dan ook nog maar “schetsen”.


@Arnold,

Ik herinner me dit nog omdat ik in die periode zelf ook een volledig nieuw boekhoudbestand aan het maken was. Bij mij kwam toen automatisch de dag van vandaag te staan die dan handmatig gewijzigd kon worden.
Voor dit specifiek UF is de ‘datepicker’-functie niet toepasbaar mààr in een later stadium, bij de UF voor éénmalige bijkomende transacties in te voeren, zal dat wél van pas komen.
Dus zodra ik dat UF begin te ontwerpen zal ik je dit zeker laten weten.
Alvast bedankt.



Nu mijn nieuwe reactie :
@Molly

De verfijning (zoals standaard-waarde voor soort en frequentie bvb) moest inderdaad nog uitgevoerd worden. Bij soort zou dit dan standaard ‘uitgave’ moeten zijn en bij frequentie ‘maandelijks’.
Het op voorhand bepalen welk scenario van toepassing is was er ook eentje dat ik nog wou toevoegen omdat het inderdaad tijdens een ‘routine’-klus maar al te vaak gaat voorkomen dat ik eventjes niet meer weet welke elementen ik nu wel en niet moet/mag invullen/aanvinken.


Ik had ondertussen ook al op het UF nog 2 extra opdrachtknoppen geplaats “clear” en “close” en de knop ‘toevoegen’ gewijzigd in “next” omdat het niet de bedoeling is om voor elke soort transactie elke keer opnieuw het UF te laten openen.

De  UF’s heb ik ook hernoemd (voor persoonlijke duidelijkheid) naar UF_startsaldi en UF_start_ta .
Ook ben ik al volop bezig met het maken van de volgende 2 UF’s, UF_ongepland (voor ongekende unieke transacties) en UF_status (waarop dan de nog openstaande transacties (tot aan de volgende inkomstdatum) worden weergegeven samen met de standen van de rekeningen).

Zodra ik hierbij de ‘basis’ heb afgewerkt en dan de nodige aanpassingen heb gedaan aan het UF_nieuwposts (nu UF_start_ta) zal ik nog eens een bijgewerkte versie komen plaatsen.



Groetjes,
Bieke


***edit***
Ivm het toevoegen van uitzonderingen mbt de feestdagen heb ik hier ergens nog mijn geautomatiseerde jaarkalender die ik indertijd gemaakt had
om elk jaar sneller de verblijfskalender van de kinderen te kunnen aanmaken waarin ik een module had gemaakt met een uitgewerkte code voor het
berekenen van alle feestdagen en (daarop gebaseerde) schoolvakanties.  Voor hier kan ik dan misschien dat code-onderdeel voor enkel de feestdagen
gebruiken...
1) HP ProDesk (Windows 10 Pro Edu / Intel(R) Core(TM) i5-7500 CPU@ 3.40Ghz 3.41Ghz)
2) Laptop ASUS (Windows 10 Home / Intel(R) Core(TM) i3-3110M CPU@ 2.40GHz 2.40GHz)
Beide (RAM : 8,00 GB / 64-bits besturingssysteem, x64-processor)
Extern (Seagate Backup+ Hub 6TB / Seagate BUP Slim 2TB / Seagate Expansion Desk 5TB / HP ENVY 6030e)
Bullguard Premium Protection / Office Pro Plus 2016 NL

Offline BlackDevil

  • Ambassadeur
  • *****
  • Berichten: 1.029
  • Geslacht: Vrouw
  • veni vidi vici
Re: geautomatiseerd sjabloon voor budget
« Reactie #20 Gepost op: 22 juli 2023, 16:55:23 »
Zoals beloofd : een bijgewerkte versie

Toelichting :
Op het UF_start_ta (voorheen UF_nieuwposts) heb ik de standaard-selectie voor ‘soort’ en ‘frequentie’ toegevoegd alsook een extra frame met de 4 mogelijke scenario’s welke ik ook afzonderlijk gecodeerd heb inzake de enabled-functie voor de bijhorende controls.
Dit UF_start_ta opent nu (tijdelijk voor de testfase) bij het activeren van werkblad “TA_todo” (waarop enkele fictieve gegevens staan voor de testfase).

Momenteel ben ik volop bezig met het coderen van het UF_status welk tot hiertoe exact doet wat ik ervan verwacht. Dit UF_status opent bij activeren van “DASHBOARD” zoals dat ook in de definitieve versie het geval zal zijn.
Voor de volgende (relatief kleine) stap in het coderen van dit UF vermoed ik dat er opnieuw gebruik gemaakt zal moeten worden van een klasse-module vandaar dat ik nu al een bijgewerkte versie van het bestand plaats aangezien het me toch nog wat té ingewikkeld is om zelf van nul klasse-modules op te bouwen.

Deze kleine stap betreft voornamelijk de aanpassingen die binnen het UF zelf dienen te gebeuren.
Bij het openen krijgt men bovenaan de verschillende standen van de rekeningen en budgetten.
Daaronder bevind zich dan een frame met 20 optionbuttons en 20 bijhorende textboxen, hierin worden de gegevens ingelezen uit het werkblad “TA_todo” voor zover het een vermelding (openstaande transactie) betreft die vóór de eerste rij komt waarin “loon” vermeld staat. Dit inlezen werkt perfect naar wens.
Bedoeling is nu dat wanneer één der checkboxen aangevinkt word vervolgens het bedrag in de bijhorende textbox in mindering wordt gebracht op één der standen van de rekeningen/budgetten
en dat dit resultaat dan aangepast wordt in de vermeldingen onderaan op het UF bij de juiste rekening/budget. (de bepaling voor de exacte rekening/budget moet ik nog op punt zetten dus voorlopig mag gewoon de voor en na stand van de zichtrekenig gebruikt worden).
Om de textboxen met de checkboxen te linken heb ik gebruik gemaakt van hetzelfde nr achteraan de naam welke starten op ‘2’ gezien de te doorzoeken rijen op werkblad “TA_todo” ook starten vanaf ‘2’.
Ik zou in principe achter elke checkbox het benodigde code-blok kunnen noteren maar het lijkt me toch efficiënter en overzichtelijker om dit via een klasse-module te doen.

Let vooral niet te veel op andere, al dan niet ontbrekende, elementen in het bestand, het is een “work in progress” ;D


Groetjes,
BlackDevil/Bieke
1) HP ProDesk (Windows 10 Pro Edu / Intel(R) Core(TM) i5-7500 CPU@ 3.40Ghz 3.41Ghz)
2) Laptop ASUS (Windows 10 Home / Intel(R) Core(TM) i3-3110M CPU@ 2.40GHz 2.40GHz)
Beide (RAM : 8,00 GB / 64-bits besturingssysteem, x64-processor)
Extern (Seagate Backup+ Hub 6TB / Seagate BUP Slim 2TB / Seagate Expansion Desk 5TB / HP ENVY 6030e)
Bullguard Premium Protection / Office Pro Plus 2016 NL

Offline MollyVH

  • Excel-Expert
  • Oplosser
  • *****
  • Berichten: 847
Re: geautomatiseerd sjabloon voor budget
« Reactie #21 Gepost op: 23 juli 2023, 11:52:36 »
Hoi Bieke,

Na een namiddag (annex avond, annex deel nacht) Gentse feesten, maar zoals altijd alcoholvrij, viel het best mee om opnieuw in actie te schieten :D

Onwaarschijnlijk hoezeer we op dezelfde lijn zaten over de uitbreidingen op UF_start_ta (scenario's / enabled) ;)

De nieuwe klassemodule viel nogal mee, hoor. Ik heb de code weer niet zo kort, maar zo duidelijk mogelijk gehouden. Omdat je zelf ondertussen waarschijnlijk weer wat verder bent gekomen geef ik graag mee, met het oog op gemakkelijk inbouwen, dat de enige wijzigingen aan jouw 1.3 zijn: uiteraard de volledige klassemodule, en in UF_status helemaal bovenaan een declaratie en de code onder commentaar 'klasse'.

Omdat er buiten 'loon' nog wel andere (al dan niet onverwachte) inkomsten kunnen zijn heb ik ook maar rekening gehouden met 'in' of 'uit' op TA_todo, en meteen het bedrag van dáár genomen (op het UF is dat tekst en kán problemen geven). Ik heb ook maar voor de zekerheid TA_todo gewijzigd zodat er ook eurocenten meespelen ;)
Die code reageert op klikken, dus zou nogmaals worden uitgevoerd als de checkbox per ongeluk terug wordt uitgeklikt, en alweer als ze daarna nogmaals wordt aangeklikt, enz. Op 'uit' zou je nog kunnen controleren, maar om helemaal safe te zitten heb ik ze maar meteen disabled.

Citaat
wanneer één der checkboxen aangevinkt word vervolgens het bedrag in de bijhorende textbox in mindering wordt gebracht op één der standen van de rekeningen/budgetten
Ik neem aan dat je in de “work in progress”-fase hiermee E5 bedoelde? Anders kom je daar zelf wel weer uit (weet ik ondertussen zeker).

Groetjes,
Molly
Windows 11 Home NLD 64bit
11th Gen Intel(R) Core(TM) i7-11700 @ 2.50GHz 2496
Aspire TC-1660
Intel(R) UHD Graphics 750 1024MB
476 GB SSD KINGSTON OM8PCP3512F-AA
1863 GB HD Seagate ST2000DM008-2FR102
Office 2021 Professional Plus NLD 64bit

Offline BlackDevil

  • Ambassadeur
  • *****
  • Berichten: 1.029
  • Geslacht: Vrouw
  • veni vidi vici
Re: geautomatiseerd sjabloon voor budget
« Reactie #22 Gepost op: 23 juli 2023, 13:30:46 »
Hey Molly,

Hartelijk dank voor deze aanzet inzake de klasse-module. :thumbsup: _/-\o_

Doch had ik het blijkbaar een beetje verkeerd uitgelegd.
Deze kleine stap waarover ik sprak betrof enkel de interactie op het UF zelf, in deze fase dient er dus nog niets weggeschreven te worden naar de werkbladen.

De standen staan zowel bovenaan als onderaan het UF vermeld.
Bovenaan zijn de actuele standen bij opening van het UF en dienen nooit gewijzigd te worden.
Onderaan zijn bij opening van het UF dezelfde standen als bovenaan maar deze wijzigen wél tijdens het gebruik van het UF.

DOEL : bij aanvinken van één der openstaande transacties in de standen onderaan de nieuwe standen te kunnen zien ter visuele controle of de standen voldoende toereikend zijn.

Dus ook het opnieuw uitvinken van de openstaande transacties moet in deze fase mogelijk blijven.

Het effectief verwerken en wegschrijven van de gegevens in het UF komt in de volgende stappen (waarvoor dan nog de nodige opdrachtknoppen zullen aangemaakt worden)

Ondertussen heb ik zowel op het UF_start_ta als op het werkblad "TA_todo" nog enkele aanpassingen/toevoegingen gedaan om ook het soort budget (waarmee de transactie betaald moet worden) te bepalen alsook de 'easy-save'-functie (es-variabele) te kunnen toepassen in de verwerkingen.
Hiervoor heb ik dan ook het UF_status lichtjes aangepast door bij elke checkbox een tweede textbox toe te voegen die ik ook hetzelfde nr heb gegeven.
Dat vormt dan per transactie (chk# - txt# - txtb#)

Om de diverse mogelijkheden achter elke checkbox_click te testen heb ik eventjes achter de eerste twee checkbox_click's de code rechtstreeks vermeld.

Om een idee te geven van het doel is dit dan de code die nodig is voor deze kleine stap :
Private Sub chk2_Click()
  code = Right(chk2.Caption, 2)
  Select Case code
    Case "bs"
      If chk2.Value = True Then
        TextBox4.Value = CDbl(TextBox4.Value) - CDbl(txt2.Value) - CDbl(txtb2.Value)
        TextBox6.Value = CDbl(TextBox6.Value) + CDbl(txtb2.Value)
      End If
      If chk2.Value = False Then
        TextBox4.Value = CDbl(TextBox4.Value) + CDbl(txt2.Value) + CDbl(txtb2.Value)
        TextBox6.Value = CDbl(TextBox6.Value) - CDbl(txtb2.Value)
      End If
    Case "nm"
      If chk2.Value = True Then
        TextBox10.Value = CDbl(TextBox10.Value) - CDbl(txt2.Value)
        TextBox6.Value = (CDbl(TextBox6.Value) - CDbl(txt2.Value)) + CDbl(txtb2.Value)
        TextBox4.Value = CDbl(TextBox4.Value) - CDbl(txtb2.Value)
      End If
      If chk2.Value = False Then
        TextBox10.Value = CDbl(TextBox10.Value) + CDbl(txt2.Value)
        TextBox6.Value = (CDbl(TextBox6.Value) + CDbl(txt2.Value)) - CDbl(txtb2.Value)
        TextBox4.Value = CDbl(TextBox4.Value) + CDbl(txtb2.Value)
      End If
    Case "kr"
      If chk2.Value = True Then
        TextBox11.Value = CDbl(TextBox11.Value) - CDbl(txt2.Value)
        TextBox6.Value = (CDbl(TextBox6.Value) - CDbl(txt2.Value)) + CDbl(txtb2.Value)
        TextBox4.Value = CDbl(TextBox4.Value) - CDbl(txtb2.Value)
      End If
      If chk2.Value = False Then
        TextBox11.Value = CDbl(TextBox11.Value) + CDbl(txt2.Value)
        TextBox6.Value = (CDbl(TextBox6.Value) + CDbl(txt2.Value)) - CDbl(txtb2.Value)
        TextBox4.Value = CDbl(TextBox4.Value) + CDbl(txtb2.Value)
      End If
    Case "nf"
      If chk2.Value = True Then
        TextBox12.Value = CDbl(TextBox12.Value) - CDbl(txt2.Value)
        TextBox6.Value = (CDbl(TextBox6.Value) - CDbl(txt2.Value)) + CDbl(txtb2.Value)
        TextBox4.Value = CDbl(TextBox4.Value) - CDbl(txtb2.Value)
      End If
      If chk2.Value = False Then
        TextBox12.Value = CDbl(TextBox12.Value) + CDbl(txt2.Value)
        TextBox6.Value = (CDbl(TextBox6.Value) + CDbl(txt2.Value)) - CDbl(txtb2.Value)
        TextBox4.Value = CDbl(TextBox4.Value) + CDbl(txtb2.Value)
      End If
    Case "bf"
      If chk2.Value = True Then
        TextBox5.Value = CDbl(TextBox5.Value) - CDbl(txt2.Value)
        TextBox4.Value = CDbl(TextBox4.Value) - CDbl(txtb2.Value)
        TextBox6.Value = CDbl(TextBox6.Value) + CDbl(txtb2.Value)
      End If
      If chk2.Value = False Then
        TextBox5.Value = CDbl(TextBox5.Value) + CDbl(txt2.Value)
        TextBox4.Value = CDbl(TextBox4.Value) + CDbl(txtb2.Value)
        TextBox6.Value = CDbl(TextBox6.Value) - CDbl(txtb2.Value)
      End If
  End Select
 
End Sub

Door jouw aanzet van de klasse-module kan ik nu die code vertalen naar de klasse-module.
Althans dat ga ik nu proberen  ;D

Zodra dit af is zal ik een nieuwe versie van het bestand plaatsen.

groetjes,
Bieke
1) HP ProDesk (Windows 10 Pro Edu / Intel(R) Core(TM) i5-7500 CPU@ 3.40Ghz 3.41Ghz)
2) Laptop ASUS (Windows 10 Home / Intel(R) Core(TM) i3-3110M CPU@ 2.40GHz 2.40GHz)
Beide (RAM : 8,00 GB / 64-bits besturingssysteem, x64-processor)
Extern (Seagate Backup+ Hub 6TB / Seagate BUP Slim 2TB / Seagate Expansion Desk 5TB / HP ENVY 6030e)
Bullguard Premium Protection / Office Pro Plus 2016 NL

Offline BlackDevil

  • Ambassadeur
  • *****
  • Berichten: 1.029
  • Geslacht: Vrouw
  • veni vidi vici
Re: geautomatiseerd sjabloon voor budget
« Reactie #23 Gepost op: 23 juli 2023, 14:41:26 »
zoals beloofd mijn recentste versie met bijgewerkte klasse-module  :)

groetjes,
Bieke
1) HP ProDesk (Windows 10 Pro Edu / Intel(R) Core(TM) i5-7500 CPU@ 3.40Ghz 3.41Ghz)
2) Laptop ASUS (Windows 10 Home / Intel(R) Core(TM) i3-3110M CPU@ 2.40GHz 2.40GHz)
Beide (RAM : 8,00 GB / 64-bits besturingssysteem, x64-processor)
Extern (Seagate Backup+ Hub 6TB / Seagate BUP Slim 2TB / Seagate Expansion Desk 5TB / HP ENVY 6030e)
Bullguard Premium Protection / Office Pro Plus 2016 NL

Offline MollyVH

  • Excel-Expert
  • Oplosser
  • *****
  • Berichten: 847
Re: geautomatiseerd sjabloon voor budget
« Reactie #24 Gepost op: 23 juli 2023, 15:08:42 »
Hey Bieke,

Ik vond die aanpassing naar E5 ook een beetje raar, maar dacht tevens 'in een test- of ontwikkelfase is niets onmogelijk', blijkbaar had ik me laten beïnvloeden door
Citaat
Bedoeling is nu dat wanneer één der checkboxen aangevinkt word vervolgens het bedrag in de bijhorende textbox in mindering wordt gebracht op één der standen van de rekeningen/budgetten en dat dit resultaat dan aangepast wordt in de vermeldingen onderaan op het UF bij de juiste rekening/budget.
Dat las in elk geval als twee acties, vandaar...

Het is me nu ook duidelijk dat je het aanklikken van een checkbox ongedaan wil kunnen maken, én dat dit in je laatste versie ook al in orde is gebracht :thumbsup:
We zijn duidelijk op de goede weg :D

Groetjes,
Molly
Windows 11 Home NLD 64bit
11th Gen Intel(R) Core(TM) i7-11700 @ 2.50GHz 2496
Aspire TC-1660
Intel(R) UHD Graphics 750 1024MB
476 GB SSD KINGSTON OM8PCP3512F-AA
1863 GB HD Seagate ST2000DM008-2FR102
Office 2021 Professional Plus NLD 64bit

Offline BlackDevil

  • Ambassadeur
  • *****
  • Berichten: 1.029
  • Geslacht: Vrouw
  • veni vidi vici
Re: geautomatiseerd sjabloon voor budget
« Reactie #25 Gepost op: 24 juli 2023, 07:56:05 »
@Molly,

Inderdaad, die zin had ik wat beter moeten formuleren  :-[ ...  ;D

Ondertussen heb ik alweer één en ander toegevoegd en aangepast en het begint stilaan een beetje vorm te krijgen  :D ...

Zo heb ik onder andere op het UF_status al één opdrachtknop toegevoegd die een apart (klein) UF opent waarmee het budget aangevuld kan worden indien
uit de controle blijkt dat dit niet toereikend is.
Heb ik ondertussen werkblad "DASHBOARD" al wat bijgewerkt en heb ik een nieuw werkblad "kost_reg" toegevoegd waarop dan zowel het hoofdbedrag als het bedrag van mijn persoonlijk aandeel wordt weggeschreven, hiervoor heb ik op UF_start_ta de nodige textboxen toegevoegd welke enkel enabled zijn ingeval bij budget-soort de optie "kost-regeling" is geselecteerd.

Ook heb ik op UF_status de code aangepast zodat nu ook het eerstkomende 'loon' wordt weergegeven en dit dan met in de checkbox.caption  vooraan de extra toevoeging "in , " om in verdere code onderscheid te kunnen maken.
Nu zou ik er wel willen voor zorgen dat deze 'loon'-checkbox enkel kan aangeklikt worden ingeval alle voorgaande checkboxen aangeklikt zijn of indien de 'loon'-checkbox de enige weergegeven checkbox is. Hoe pas ik dit dan het beste aan in de klasse-module ?

groetjes,
Bieke
1) HP ProDesk (Windows 10 Pro Edu / Intel(R) Core(TM) i5-7500 CPU@ 3.40Ghz 3.41Ghz)
2) Laptop ASUS (Windows 10 Home / Intel(R) Core(TM) i3-3110M CPU@ 2.40GHz 2.40GHz)
Beide (RAM : 8,00 GB / 64-bits besturingssysteem, x64-processor)
Extern (Seagate Backup+ Hub 6TB / Seagate BUP Slim 2TB / Seagate Expansion Desk 5TB / HP ENVY 6030e)
Bullguard Premium Protection / Office Pro Plus 2016 NL

Offline MollyVH

  • Excel-Expert
  • Oplosser
  • *****
  • Berichten: 847
Re: geautomatiseerd sjabloon voor budget
« Reactie #26 Gepost op: 24 juli 2023, 11:24:20 »
Hey Bieke,

Zo zonder diepgaand onderzoek ben ik geneigd te zeggen dat je ook in de Initialize-procedure van het UF zal moeten ingrijpen. Als daar blijkt dat je meer dan één verrichting moet opnemen zou ik de checkbox van loon disabled zetten.
In de klassemodule kan dan, nadat eender welke verrichting is afgehandeld, gecontroleerd worden of alle andere checkboxen True zijn, en indien ja, de loon-checkbox enabled zetten.
Ik wil dat ook in de code zetten, hoor, maar dan misschien liefst in je laatste versie(?)

Groetjes,
Molly
Windows 11 Home NLD 64bit
11th Gen Intel(R) Core(TM) i7-11700 @ 2.50GHz 2496
Aspire TC-1660
Intel(R) UHD Graphics 750 1024MB
476 GB SSD KINGSTON OM8PCP3512F-AA
1863 GB HD Seagate ST2000DM008-2FR102
Office 2021 Professional Plus NLD 64bit

Offline BlackDevil

  • Ambassadeur
  • *****
  • Berichten: 1.029
  • Geslacht: Vrouw
  • veni vidi vici
Re: geautomatiseerd sjabloon voor budget
« Reactie #27 Gepost op: 24 juli 2023, 13:12:15 »
Hey Molly,

Naar aanleiding van jouw vermelding wat er juist moest gebeuren hiervoor wou ik het toch nog eerst zelf eens proberen uit te vissen  ;D

De aanpassingen in de UF_initialize was vrij simpel. Ik heb gewoon een if-statement toegevoegd dat als het checkbox_nr gelijk is aan het doel-nr dat dan 'enabled' bij zowel de checkbox als de bijhorende textboxen op 'false' moet staan.

In de klassemodule was het natuurlijk minder simpel... in grote lijnen weet ik wat er moet gebeuren maar om dit te vertalen in code met de juiste syntax en/of opbouw-structuur heb ik geen flauw idee.

Bij elke checkbox_click dient gecontroleerd te worden of alle 'enabled' checkboxen aangeklikt zijn, zoja dan moet 'enabled' bij de 'loon'-checkbox met bijhorende textboxen op 'true' gezet worden, zo niet, dan dient de 'loon'-checkbox opnieuw uitgevinkt te worden en de 'enabled' voor de 'loon'-checkbox met bijhorende textboxen terug op 'false' gezet worden.
Ik veronderstel dat er hiervoor een soort verzameling gemaakt moet worden van alle 'enabled' checkboxen (excl de 'loon'-checkbox) maar geen idee dus hoe/waar wat te doen  ;D :-[

Dus in bijlage een (tussen)versie  ;)

groetjes,
Bieke
1) HP ProDesk (Windows 10 Pro Edu / Intel(R) Core(TM) i5-7500 CPU@ 3.40Ghz 3.41Ghz)
2) Laptop ASUS (Windows 10 Home / Intel(R) Core(TM) i3-3110M CPU@ 2.40GHz 2.40GHz)
Beide (RAM : 8,00 GB / 64-bits besturingssysteem, x64-processor)
Extern (Seagate Backup+ Hub 6TB / Seagate BUP Slim 2TB / Seagate Expansion Desk 5TB / HP ENVY 6030e)
Bullguard Premium Protection / Office Pro Plus 2016 NL

Offline MollyVH

  • Excel-Expert
  • Oplosser
  • *****
  • Berichten: 847
Re: geautomatiseerd sjabloon voor budget
« Reactie #28 Gepost op: 24 juli 2023, 14:17:47 »
Hey Bieke,

Citaat
Ik veronderstel dat er hiervoor een soort verzameling gemaakt moet worden van alle 'enabled' checkboxen
Nee hoor, want cru gesteld hebben we die al ;D
We moeten binnen de klassemodule wel weten hoeveel checkboxen meespelen. Omdat 'doel' vele ladingen kan dekken, en eventueel nog in andere procedures een andere betekenis kan hebben, heb ik die hier gewijzigd in de meer zeggende 'status_rijen' en daar een globale variabele van gemaakt (zie toegevoegde module).
Vervolgens is er, zoals eerder voorspeld, een beetje code toegevoegd helemaal onderaan de klassemodule.
Ik heb er zelfs, in tegenstrijd met mijn slechte gewoonte, commentaar bij gezet :D

Groetjes,
Molly
Windows 11 Home NLD 64bit
11th Gen Intel(R) Core(TM) i7-11700 @ 2.50GHz 2496
Aspire TC-1660
Intel(R) UHD Graphics 750 1024MB
476 GB SSD KINGSTON OM8PCP3512F-AA
1863 GB HD Seagate ST2000DM008-2FR102
Office 2021 Professional Plus NLD 64bit

Offline BlackDevil

  • Ambassadeur
  • *****
  • Berichten: 1.029
  • Geslacht: Vrouw
  • veni vidi vici
Re: geautomatiseerd sjabloon voor budget
« Reactie #29 Gepost op: 24 juli 2023, 15:54:21 »
Hey Molly,

Hartelijk dank voor dat extra code-blokje in de klasse-module…  _/-\o_ :thumbsup: ik zou de syntax/structuur zelf nooit gevonden hebben vrees ik  :-[.
Ik heb er wel nog de ‘enabled’ voor de twee corresponderende textboxen aan toegevoegd.


Ondertussen ben ik ook al gestart met de volgende stap op het UF_status achter een bijkomende commandbutton (‘selectie verwerken’).
De stap omvat diverse fases wat het geheel toch wel vrij complex maakt omwille van de talrijke verschillende voorwaarden/situaties.

De eerste fase in deze stap heb ik al gecodeerd (was vrij makkelijk) waarbij via een loop alle geselecteerde TA’s volgens het checkbox-nr (= corresponderende rij) op het werkblad “TA_todo” ingelezen worden (excl vermelde datum) en vervolgens met de datum van vandaag worden weggeschreven naar werkblad “TA_done”. Per rij die wordt weggeschreven worden de gegevens in de bron-rij (werkblad “TA_todo”) gewist. Zodra de ‘loop’ doorlopen is moeten dan alle lege rijen op “TA_todo” verwijderd worden (dit moet ik nog coderen) en word vervolgens de Sub ‘verwerken’ aangeroepen voor de volgende fase en het UF_status afgesloten.

De volgende fase is dan elke vermelding op werkblad “TA_Done” met de datum van vandaag verwerken via de sub ‘verwerken’.
En hier wordt het best wat ingewikkeld….
Bij de controle (of betreffende budgetten toereikend zijn) op het UF zelf werden de transacties rechtstreeks in mindering gebracht op de diverse aparte budgetten.
In de praktijk echter moet dat bedrag eerst overgeschreven worden naar de zichtrekening en vervolgens wordt de effectieve transactie vanaf de zichtrekening betaald.
Transacties mbt enkel “zicht” en “sprek59” dienen enkel verwerkt te worden op werkblad “rek-uittreksels” maar zodra de “sprek74” en de aparte budgetten (die deel uitmaken van “sprek74”) betrokken zijn dient de transactie ook op werkblad “SPREK-74” verwerkt te worden.
De spaarrekeningen en aparte budgetten hebben elk 3 kolommen (‘in’ , ‘uit’ en ‘saldo’), de zichtrekening heeft er 5 (‘in’, ‘uit’, ‘easy-save’ (wat ook ‘uit’ is), ‘sprek’s’ (wat ook ‘uit’ is (en enkel voor spaaropdrachten) en ‘saldo’).

Omdat er zovele diverse combinaties mogelijk zijn zie ik eventjes niet meer op welke wijze (volgorde) ik best mijn ‘if’-statements en/of ‘select cases’ kan opbouwen om efficiënt en overzichtelijk te blijven.
Dus hiervoor zal ik nu eerst en vooral een ‘flowchart’ moeten maken, voor mezelf maar ook zodat de helpers hier een beter inzicht krijgen. ;D

Zodra mijn ‘flowchart’ af is zal ik het hier als bijlage plaatsen en zullen we beter kunnen inschatten hoe we dit best vertalen naar een goed werkende en overzichtelijke code.


Groetjes,
Bieke
1) HP ProDesk (Windows 10 Pro Edu / Intel(R) Core(TM) i5-7500 CPU@ 3.40Ghz 3.41Ghz)
2) Laptop ASUS (Windows 10 Home / Intel(R) Core(TM) i3-3110M CPU@ 2.40GHz 2.40GHz)
Beide (RAM : 8,00 GB / 64-bits besturingssysteem, x64-processor)
Extern (Seagate Backup+ Hub 6TB / Seagate BUP Slim 2TB / Seagate Expansion Desk 5TB / HP ENVY 6030e)
Bullguard Premium Protection / Office Pro Plus 2016 NL

 


www.combell.com