@Arnold,
Er zitten inderdaad onderdelen in die volledig gepersonaliseerd zijn, klopt, wat mijns inziens ook wel logisch is.
Sommige van die onderdelen zullen ook (deels) door anderen gebruikt kunnen worden, andere vermoedelijk niet.
Ik vermoed dat de rode pijlen, op uw toegevoegde afbeeldingen, de onderdelen zijn die je niet kan plaatsen?
Ik zal proberen deze wat nader te verklaren.
In de eerste afbeelding : Transactie-scenario’s : Dit is louter voor de lijst-aanmaak van het werkblad “TA_todo” waarop alle gekende transacties voor het volledige kalenderjaar komen te staan. Afhankelijk van de selectie hier worden het aantal herhalingen berekend met de correcte datum voor elke herhaling.
1) Standaard : Dit zijn de vaste transacties die elke maand op dezelfde kalenderdag v/d maand plaatsvinden met een vast bedrag.
2) deelstandaard : Dit zijn de vaste transacties die niet elke maand plaatsvinden maar wel telkens op dezelfde kalenderdag v/d maand met een vast bedrag.
3) varstandaard : Dit zijn de vaste transacties die elke maand plaatsvinden met een vast bedrag maar dan op een vaste weekdag van een vaste week (bvb elke 1e maandag of elke 3e donderdag of dergelijke).
4) speciaal : Dit is echt een heel speciale, deze vind plaats om de x-aantal dagen. Zo heb ik zelf maar 1 soort transactie, nl. 1 die elke 28 dagen van de rekening gaat en wat dus neerkomt op 13x per jaar en telkens op dezelfde weekdag.
Budgetsoort : Dit is om bij het wegschrijven naar “TA_todo” een duidelijk onderscheid te kunnen maken met welk budget dit uitgevoerd moet worden.
1) Kost-regeling : dit is niet volledig persoonlijk maar wel enkel van toepassing op gescheiden ouders met nog schoolgaande kinderen.
2) Noodfonds : dit is een spaar-budget speciaal voor kleine noodgevallen, iets waarover toch vele mensen (proberen te) beschikken.
3) Buffer : dit is een spaarbudget voor grote financiële tegenslagen.
Easy-save : Dit is een dienst die mijn bank-instelling aanbied waarbij voor elke handmatige transactie het verschil tussen het transactie-bedrag en het naar boven afgeronde bedrag automatisch doorgestort wordt naar de gekoppelde spaarrekening. Dus als ik bevoorbeeld een overschrijving of winkelaankoop of dergelijke doe voor zeg maar €32,65 dan wordt er automatisch €0,35 doorgestort naar mijn spaarrekening. Aan het einde van het jaar is dit bedrag al snel opgelopen tot tussen de €50,00 à €100,00 (of meer als je veel transacties doet). Een mooi extraatje aan het einde van het jaar waarmee ik mezelf trakteer op een cadeautje.
In de tweede afbeelding :Dat zijn dan de actuele standen van elke rekening en elk afzonderlijk budget.
Ik persoonlijk heb 1 zichtrekening en 2 spaarrekeningen.
De ene spaarrekening is enkel mijn buffer, de tweede spaarrekening omvat zowel mijn “niet-maandelijks”-, “kostenregeling”-, “noodfonds”- als “easy-save”-budget. Door dit op deze manier weer te geven op mijn “DASHBOARD” heb ik een duidelijk overzicht van de status van elk budget.
Vroeger had ik meerdere afzonderlijke bestanden (1 voor de transacties, 1 voor de kostenregeling, 1 voor de specifieke budgetten, …) waardoor het vaak lastig was om duidelijk overzicht te houden op het geheel en veel meer werk vroeg om alles in elk bestand up-to-date te houden.
Mijn doel van dit bestand was om alle financiële aspecten in één bestand te centraliseren zodat alles automatisch bijgewerkt wordt en er altijd duidelijk zicht is op de status van elk onderdeel.
Dus ja, dit specifieke bestand is in eerste instantie gericht op mijn persoonlijke situatie maar kan met een beetje creativiteit en wil wel aangepast worden indien gewenst.
Groetjes,
Bieke