Help!

PC-Problemen?
De vrijwilligers van Oplossing.be zoeken gratis met u mee!

Hulp bij posten

Recente topics

Auteur Topic: geautomatiseerd sjabloon voor budget  (gelezen 60593 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline BlackDevil

  • Ambassadeur
  • *****
  • Berichten: 1.031
  • Geslacht: Vrouw
  • veni vidi vici
Re: geautomatiseerd sjabloon voor budget
« Reactie #240 Gepost op: 02 december 2023, 15:02:56 »
Hey Molly,

#235:
Enige mini-bedenking: wat doet die 1 daar?
Wel dat vroeg ik me dus ook af eigenlijk... ik ging ervan uit dat dit misschien te maken had met de hoogste waarde?

Citaat
#237:
Geen idee of je hiermee helemaal verder kan, maar ik heb een voorbeeldje gemaakt, en om aan te tonen dat het werkt op Blad1 met meerdere datums per maand, en op Blad2 datums die noch in januari beginnen, noch in december eindigen, en verder met maanden met nul, één of meerdere datums.
Ter controle komt het resultaat ook op het werkblad te staan, in je project zal dat uiteraard op een andere manier moeten ingebouwd worden. Je zou het resultaat, voor het vervolg van de procedure, ook kunnen uitbreiden met de rijnummers, dan wordt de volgende loop ook weer eenvoudiger.
Ik ga meteen jouw voorbeeldje eens bestuderen en kijken hoe ik het dan best kan implementeren in mijn huidige opmaak (heb ondertussen reeds één en ander drastisch gewijzigd in het bestand  ;D).
Ik plaats hier dan wel nog eens een recente versie met het resultaat.  :thumbsup:

groetjes,
Bieke
1) HP ProDesk (Windows 10 Pro Edu / Intel(R) Core(TM) i5-7500 CPU@ 3.40Ghz 3.41Ghz)
2) Laptop ASUS (Windows 10 Home / Intel(R) Core(TM) i3-3110M CPU@ 2.40GHz 2.40GHz)
Beide (RAM : 8,00 GB / 64-bits besturingssysteem, x64-processor)
Extern (Seagate Backup+ Hub 6TB / Seagate BUP Slim 2TB / Seagate Expansion Desk 5TB / HP ENVY 6030e)
Bullguard Premium Protection / Office Pro Plus 2016 NL

Offline BlackDevil

  • Ambassadeur
  • *****
  • Berichten: 1.031
  • Geslacht: Vrouw
  • veni vidi vici
Re: geautomatiseerd sjabloon voor budget
« Reactie #241 Gepost op: 02 december 2023, 15:39:12 »
En, na je laatste bericht nog eens te hebben herlezen, heb ik de indruk gekregen dat je in die fase van de procedure nog niet de datums nodig hebt, maar wel wáár je ze vindt. Daarom heb ik mijn laatste idee (de rijen toevoegen) veranderd in "niet de datums maar wél de rijen zoeken", en een tweede macrootje toegevoegd, niet eens zo bijzonder verschillend van het eerste ;)

Groetjes,
Molly

Wel, nee, de datums zelf heb ik eigenlijk totaal niet nodig...

Enerzijds in het bestand "TA's" heb ik het werkblad "LOG" voorzien met volgende indeling :
De datums staan in de eerste kolom, in de 2e kolom staat de tegenpartij en dan in kolommen C tem S staan de bedragen van de TA's waarbij elke kolom staat voor een bepaald aspect dat ik nodig zal hebben voor de balansen en statistieken.
Deze gegevens in dit werkblad "LOG" worden binnen dezelfde procedure weggeschreven als diegene die de uitgevoerde TA's overbrengt naar het werkblad "REK-ovrzchtn" en op die manier valt mijn volledige zoek-procedure met allerhande if-statements volledig weg vanuit het "dashboard"-bestand.

Anderzijds heb ik dan in het bestand met het dashboard het werkblad "totalen" voorzien in volgende indeling :
In de eerste kolom heb ik de 12 maanden onder elkaar staan en daaronder nog 1 rij met "jaartotaal".
Daarnaast heb ik dan alle kolommen voorzien voor de gegevens die ik nodig zal hebben voor de balansen en statistieken.

Bedoeling is dus dat voor elke kolom in het "LOG"-werkblad van het "TA's"-bestand de totalen per maand berekend worden (vandaar dat ik de rijen nodig
heb van de eerste en laatste datumvermelding van de betreffende maand in mijn (1 to 12)-loop ) en dan op het werkblad "totalen" in het
dashboard bestand in de juiste kolom en de rij van de betreffende maand worden weggeschreven....
Het jaartotaal op de allerlaatste rij alsook de tussenkolommen voor de saldo's worden allemaal berekend via formules.

Ik realiseer mij nu dat mijn uitleg wat verwarrend/chaotisch kan overkomen zonder een voorbeeldbestand dus ik zal mijn huidige versies even wat
opschonen en zo meteen nog eens hier plaatsen. (is eventjes werk aan ;) )

groetjes,
Bieke


**EDIT**
zoals beloofd, in bijlage mijn bijgewerkte versies (nog zonder code voor het doorgeven van de totalen)
1) HP ProDesk (Windows 10 Pro Edu / Intel(R) Core(TM) i5-7500 CPU@ 3.40Ghz 3.41Ghz)
2) Laptop ASUS (Windows 10 Home / Intel(R) Core(TM) i3-3110M CPU@ 2.40GHz 2.40GHz)
Beide (RAM : 8,00 GB / 64-bits besturingssysteem, x64-processor)
Extern (Seagate Backup+ Hub 6TB / Seagate BUP Slim 2TB / Seagate Expansion Desk 5TB / HP ENVY 6030e)
Bullguard Premium Protection / Office Pro Plus 2016 NL

Offline MollyVH

  • Excel-Expert
  • Oplosser
  • *****
  • Berichten: 847
Re: geautomatiseerd sjabloon voor budget
« Reactie #242 Gepost op: 03 december 2023, 11:57:13 »
Hey Bieke,

Aha, zo zit dat dus 0:-)
De eindconclusie mag dan zijn: die eerste en laatste datum van elke maand (of beter 'hun rij') opzoeken was een leuke maar geheel overbodige oefening :-X

Hierbij één aangepast bestand terug, aan "TA" heb ik namelijk niets veranderd.
En in DB heb ik welgeteld 2 formules geschreven, nl. in A2 en in L2, de eerste gekopieerd tot A13, de tweede tot U13.

Als je vrede hebt met deze methode (ik heb nog geen tijd gehad om ook code te bekijken), dan zal vermoedelijk een deel code mogen opgeruimd worden, en mag je zelf de formules nog naar de nodige kolommen van B tot J aanvullen.
In het andere geval, t.t.z. als je deze formules niet vertrouwt en liever met vba werkt, kunnen we deze zelfde methode naar vba vertalen en moet je sowieso niet 'loop-matig' :D naar rijen gaan zoeken.

Uitermate benieuwd naar je mening... :)

Groetjes,
Molly
Windows 11 Home NLD 64bit
11th Gen Intel(R) Core(TM) i7-11700 @ 2.50GHz 2496
Aspire TC-1660
Intel(R) UHD Graphics 750 1024MB
476 GB SSD KINGSTON OM8PCP3512F-AA
1863 GB HD Seagate ST2000DM008-2FR102
Office 2021 Professional Plus NLD 64bit

Offline BlackDevil

  • Ambassadeur
  • *****
  • Berichten: 1.031
  • Geslacht: Vrouw
  • veni vidi vici
Re: geautomatiseerd sjabloon voor budget
« Reactie #243 Gepost op: 03 december 2023, 12:47:10 »
Hey Molly,

Alvast bedankt voor jouw oplossing  _/-\o_

Deze methode (voor dit deel van het project) sluit perfect aan bij naar wat ik eigenlijk op zoek was  :thumbsup:
maar ( :-[ sorry voor de 'maar'  :-[ ), je hoort me al komen denk ik  ;D, ik zou het toch echt liever via VBA doen.
Enerzijds omdat ik het op mijn werkbladen echt wel wil beperken tot een minimum aan (complexere) formules en
anderzijds omdat het voor mij persoonlijk iets vlotter lukt om vba-code aan te passen dan om complexe formules
te gaan aanpassen/herstellen...
Ook mbt mijn 'brainfog' is het op langere termijn beter om zoveel mogelijk met VBA-code te werken zodat ik na
x-aantal maanden/jaren tenminste nog zou weten wat het allemaal exact doet  :D.
Om één of andere reden verwerkt mijn brein, op visueel vlak, de logica van VBA-code sneller dan van complexere formules  ;D

groetjes,
Bieke
1) HP ProDesk (Windows 10 Pro Edu / Intel(R) Core(TM) i5-7500 CPU@ 3.40Ghz 3.41Ghz)
2) Laptop ASUS (Windows 10 Home / Intel(R) Core(TM) i3-3110M CPU@ 2.40GHz 2.40GHz)
Beide (RAM : 8,00 GB / 64-bits besturingssysteem, x64-processor)
Extern (Seagate Backup+ Hub 6TB / Seagate BUP Slim 2TB / Seagate Expansion Desk 5TB / HP ENVY 6030e)
Bullguard Premium Protection / Office Pro Plus 2016 NL

Offline MollyVH

  • Excel-Expert
  • Oplosser
  • *****
  • Berichten: 847
Re: geautomatiseerd sjabloon voor budget
« Reactie #244 Gepost op: 03 december 2023, 14:57:14 »
Hey Bieke,

Citaat
Enerzijds omdat ik het op mijn werkbladen echt wel wil beperken tot een minimum aan (complexere) formules
Dat is nochtans enerzijds de snelste methode, en anderzijds, althans in mijn ogen, verre van complex: die formule is enkel een beetje langer omdat ze verwijzingen naar een ander bestand bevat, maar telt voor de rest slechts één functie.

Niet op letten als het wat radicaler klinkt, hé, ik ben in een héél slecht humeur: ondanks de beloftes wil het hier maar niet beginnen sneeuwen >:( :D

Om het met vba te doen zijn er 2 opties: ofwel terugkeren naar een onnodig loop-gebeuren, ofwel een op de formules gelijkende methode gebruiken.
De daarvoor relevante code zou er dan zo kunnen uitzien (ook in dit geval enkel gedaan voor kolommen L tot U om ervoor te zorgen dat jij ook nog wat werk hebt ;))
'totalen berekenen vanuit "LOG" voor werkblad "totalen"
Dim kolom As Integer, rij As Integer
With .Sheets("LOG")
  For rij = 2 To 13
    For kolom = 12 To 21
      Sheets("totalen").Cells(rij, kolom) = WorksheetFunction.SumIfs(.Columns(kolom - 2), .Columns(1), ">=" & CDbl(Cells(rij, 1)), .Columns(1), "<" & CDbl(WorksheetFunction.EDate(Cells(rij, 1), 1)))
    Next kolom
  Next rij
End With

Groetjes,
Molly
Windows 11 Home NLD 64bit
11th Gen Intel(R) Core(TM) i7-11700 @ 2.50GHz 2496
Aspire TC-1660
Intel(R) UHD Graphics 750 1024MB
476 GB SSD KINGSTON OM8PCP3512F-AA
1863 GB HD Seagate ST2000DM008-2FR102
Office 2021 Professional Plus NLD 64bit

Offline mvdvlist

  • Volledig lid
  • **
  • Berichten: 107
  • Geslacht: Man
  • Oplossing.be
Re: geautomatiseerd sjabloon voor budget
« Reactie #245 Gepost op: 23 december 2023, 16:13:34 »
Vinden jullie deze leuk? Bij mutaties kun je eventuele kleine foutjes in het saldo (door iets te vergeten) herstellen.
Verder alles met formulier en slicers, om geen formules te verknallen.

Alle bedragen zijn fictief

Offline Montagnard

  • Ambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2.383
  • Geslacht: Man
Re: geautomatiseerd sjabloon voor budget
« Reactie #246 Gepost op: 23 december 2023, 16:49:27 »
Vinden jullie deze leuk?
zeker niet mis , de zoveelste invulling van het gegeven "Budgetbeheer"....
de meesten hier (zoals ook ik) hebben zo hun eigen idee hoe ze hun "budget" willen bijhouden/beheren en dat is dan het leuke aan Excel (en VBA) dat je dat echt naar je eigen hand kan zetten.
maar bedankt voor de tip  ;)
Mvg,
Montagnard.

 


www.combell.com