Help!

PC-Problemen?
De vrijwilligers van Oplossing.be zoeken gratis met u mee!

Hulp bij posten

Recente topics

Auteur Topic: Opbouw dagverslag automatiseren  (gelezen 30014 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

coolsluc

  • Gast
Re: Opbouw dagverslag automatiseren
« Reactie #15 Gepost op: 23 juni 2014, 12:02:56 »
Aan iedereen die wil helpen, kan in vba een code geschreven worden die de file opslaat onder de datum die geselecteerd word uit een bepaalde cel in het werblad.
vb.de datum staat in blad perso-Bzm (E3) deze word autm. geplaatst bij openen van de file-->zie bijlage


 mvg,Luc

Offline pitufo

  • Ambassadeur
  • *****
  • Berichten: 1.343
  • Geslacht: Man
Re: Opbouw dagverslag automatiseren
« Reactie #16 Gepost op: 23 juni 2014, 18:43:46 »
Luc,

Dat zou geen enkel probleem mogen geven. Ik neem aan dat die datum altijd op hetzelfde werkblad en in dezelfde cel zal staan ? Een knop waarmee je de procedure start kan bijgevolg best ook op datzelfde werkblad worden gezet ?
En verder : waar moet dat bestand worden opgeslagen (drive & map) ? en hoe moet de bestandsnaam er exact uitzien ?

Mvg,
pitufo
"De computer doet wel degelijk wat je hem vraagt,
 maar NIET wat je DENKT dat je hem vraagt"

coolsluc

  • Gast
Re: Opbouw dagverslag automatiseren
« Reactie #17 Gepost op: 24 juni 2014, 12:32:59 »
Pitufo,bedankt dat je mij wil helpen.
De file krijgt iedere dag de naam uit file Perso-BZM cel E3 en word per dag opgeslagen(maar deze veranderd elke dag daar dit een dag verslag is).
vb:06-07-2014-->zie bijlage.
Dit verslag word gearchiveerd in een map met de naam van de maand en deze word per maand in een map opgeslagen met de naam van het jaartal en zo verder.
ps:Als je de volledige naam nodig hebt moet ik deze op de fabriek kopiëren, (werk deze week van 14 tot 22uur)of als je mij de plaats in vba aanwijst kan ik deze misschien zelf inbrengen??

Als dit niet gaat (de exacte verander ook nog eens per jaartal) zodat een juiste naam in vba juist de moeilijkheid is!!
moeilijker kan niet denk ik!!



mvg,Luc

Offline pitufo

  • Ambassadeur
  • *****
  • Berichten: 1.343
  • Geslacht: Man
Re: Opbouw dagverslag automatiseren
« Reactie #18 Gepost op: 24 juni 2014, 12:57:15 »
Dag Luc,
 
moeilijker kan niet denk ik!!

Toch toch, moeilijker kan ALTIJD  :D :D :D
 
vb:06-07-2014-->zie bijlage.
Dit verslag word gearchiveerd in een map met de naam van de maand en deze word per maand in een map opgeslagen met de naam van het jaartal en zo verder.

Ik probeer tijd te vinden om dat vanavond voor elkaar te brengen, en dat zal heus nogal meevallen : jaar en maand nemen we toch gewoon uit die bewuste datum...
 
Dus : je hebt een "hoofdmap", daarin een map met het jaartal die vermoedelijk gewoon bv. "2014" mag heten ?
 
En de map daaronder met de maand : wordt dat "1 - 2 - 3 ... 12" of  "01 - 02 - 03 ... 12" ? Of eerder "Januari..." ?
Of misschien nog iets anders ?
 
En het bestand zelf ? Moet dat (ik neem je voorbeeld over) gewoon "06-07-2014.xlsx" heten ? Of liever "2014-07-06.xlsx" ? Of.... ?
 
Laat maar weten, dan doen we het van de eerste keer goed  8)
 
Mvg,
pitufo
"De computer doet wel degelijk wat je hem vraagt,
 maar NIET wat je DENKT dat je hem vraagt"

coolsluc

  • Gast
Re: Opbouw dagverslag automatiseren
« Reactie #19 Gepost op: 24 juni 2014, 13:39:02 »
Pitufo,Als ik je bezig hoor lijkt alles zo vanzelfsprekend (hoed af).
1) de naam moet deze uit celE3 zijn--->06-06-2014 enz.zijn.
2)dat van die mappen heb je juist beoordeeld.
3)de maanden moeten de naam van de maand krijgen.

Nog een belangrijke vraag!!
Je spreekt van een knop op het blad te zetten (goede opmerking MAAR), als je de tweede sheet 'Sel ploegboek opent zie je dat er per verslag pl1,pl2 en pl3 reeds een macro staat opslaan,deze worden telkens gebruikt nadat het verslag is aangevuld (kan de vba code daaraan gekoppeld worden??)
ps:opslaan word onder de datum gedaan van openen en hoeft slechts eenmaal daarna word de file onder deze datum geopend voor de volgende aanvulling/controle.
het blad perso-BZM is enkel ter kontrole hoeveel per personen per ploeg aanwezig zijn en moet afgeprint worden, dit blad word aangevuld met personeel uit andere secties.

de bedoeling is telkens van een leeg blad te beginnen dat dan word opgeslagen als vb:06-06-2014.
hopelijk voldoende/juiste uitleg,laat anders maar iets weten.
Zie bijlage.



mvg,Luc

Offline pitufo

  • Ambassadeur
  • *****
  • Berichten: 1.343
  • Geslacht: Man
Re: Opbouw dagverslag automatiseren
« Reactie #20 Gepost op: 24 juni 2014, 21:53:40 »
Dag Luc,

als je de tweede sheet 'Sel ploegboek opent zie je dat er per verslag pl1,pl2 en pl3 reeds een macro staat opslaan,deze worden telkens gebruikt nadat het verslag is aangevuld (kan de vba code daaraan gekoppeld worden??)

opslaan word onder de datum gedaan van openen en hoeft slechts eenmaal daarna word de file onder deze datum geopend voor de volgende aanvulling/controle.

Of ik volg niet, of je spreekt jezelf een beetje tegen... : je begint met een "leeg" blad, dat krijgt automatisch een datum, wordt vervolgens eenmalig opgeslagen op juiste plaats en met juiste naam, en wordt daar dan nog één of meerdere keren bijgewerkt (en uiteraard daar terug opgeslagen). Ja toch ?
Dan zie ik niet in hoe we die procedures aan elkaar kunnen koppelen, want ze beogen een volkomen verschillend doel.
Ofwel volg ik dus niet  :'(

Ik voeg in elk geval al een bestand bij met een knop die ervoor zorgt dat een kopie zoals gewenst wordt opgeslagen. Je zal nog enkel zoals gevraagd de plaats moeten aangeven (drive & map) waarin de submappen "jaar" moeten gezet worden. Je vindt de procedure in module 1. Daarin dien je de variabele "hoofdmap" aan te vullen (vergeet de laatste backslash niet !) :
hoofdmap = "d:\...\...\"

Mvg,
pitufo
"De computer doet wel degelijk wat je hem vraagt,
 maar NIET wat je DENKT dat je hem vraagt"

coolsluc

  • Gast
Re: Opbouw dagverslag automatiseren
« Reactie #21 Gepost op: 25 juni 2014, 14:50:03 »
Pitufo, bedankt voor de code, werkt perfect!
Ik heb het blad blanco opgeslagen in de map.
Als ik deze nu open en uw knop gebruik slaat hij de file op de juiste plaats op (ingebracht in vba code) en kan er de volgende dag terug gestart worden met een blanco blad dat dan (hoop ik)word opgeslagen op de volgende datum= de ideale werking!!

Nu heb ik nog een vraagje:
ik heb een formule in sheet( Perso-BZM cel B10,C10 en D10) die het aantal personen telt dat er aanwezig is maar de opbouw is verkeerd.
Nu telt hij de personen als deze zijn geselecteerd maar hij moet deze enkel tellen als er een bepaalde code aan toegekend word (nu telt hij altijd).

De codes zijn te vinden onder de droplist in blad Sel ploegboek onder puntering.
Eerst word de naam geselecteerd (waarop de formule werkt).
Dan word links eronder uit de droplist een codeplaats geselecteerd om de uren te berekenen.
Het is op een aantal codes uit deze reeks dat de formule zou moeten werken (niet op allemaal)
Ps:de codes die in aanmeking komen zijn deze van bovenaan de lijst  t/m de code ploeg4
 = persoon aanwezig, alle volgende codes zijn afwezigheden en deze mogen niet geteld worden.
Moet dit ook via vba of kan dit in de formule zelf??

Kun jij er eens naar kijken AUB.
In bijlage het aangepaste blad.


Mvg,Luc


Offline pitufo

  • Ambassadeur
  • *****
  • Berichten: 1.343
  • Geslacht: Man
Re: Opbouw dagverslag automatiseren
« Reactie #22 Gepost op: 25 juni 2014, 19:09:36 »
Dag Luc,

volgende dag terug gestart worden met een blanco blad dat dan (hoop ik)word opgeslagen op de volgende datum= de ideale werking!!

Zelf ben ik er nogal gerust in  8)

ik heb een formule in sheet( Perso-BZM cel B10,C10 en D10) die het aantal personen telt dat er aanwezig is maar de opbouw is verkeerd.
Nu telt hij de personen als deze zijn geselecteerd maar hij moet deze enkel tellen als er een bepaalde code aan toegekend word (nu telt hij altijd).
Moet dit ook via vba of kan dit in de formule zelf??

Met vba kan zowat alles, maar hier lijkt een formule toch meer aangewezen (kwestie van nergens op te moeten letten achteraf). Met de formules zoals in B10 enz. komen we er natuurlijk nooit, want daar wordt op geen enkele manier gekeken naar de mee te tellen codes.

Maar eerst toch nog volgende kwestie : in rij 38 komen de namen, maar daaronder staan niet 1 maar 4 rijen waarin codes kunnen gekozen worden. Ik neem aan dat er dus per persoon meerdere kunnen ingevuld worden ? Kan je dus eens duidelijk proberen omschrijven wanneer wat moet worden geteld ?

Heel belangrijk : mogen alle codes in R46:R85 alfabetisch worden gesorteerd (dan komen ze natuurlijk ook zo in je droplist) ?

Mvg,
pitufo
"De computer doet wel degelijk wat je hem vraagt,
 maar NIET wat je DENKT dat je hem vraagt"

coolsluc

  • Gast
Re: Opbouw dagverslag automatiseren
« Reactie #23 Gepost op: 26 juni 2014, 12:18:56 »
Pitufo. Vanaf dat er één lijn word ingevuld (bovenste lijn) moet de persoon geteld worden,dus wanneer in de eerste lijn een code word geselecteerd
 (enkel deze die ik vooraf heb aangeduid) moet er geteld worden.

Nu heb ik nog een vraag over het opslaan(SORRY hoor) maar als ik de file opslaag (werkt perfect) maakt hij nog een extra map juni-->zie Doc in  bijlage.
ps:de map waarin de File word opgeslagen is Selenium (in deze map maakt hij nog een extra map-->juni dit is niet meer nodig daar deze al bestaat.
ik heb de macro bekeken maar ik vind het niet.

Offline pitufo

  • Ambassadeur
  • *****
  • Berichten: 1.343
  • Geslacht: Man
Re: Opbouw dagverslag automatiseren
« Reactie #24 Gepost op: 26 juni 2014, 13:11:20 »
Luc,

Ik heb het in de gauwte nog eens bekeken en zie heus (nog) niet hoe deze procedure de map "Juni 2014" zou kunnen maken. Komt ze nergens anders vandaan ?

Naar de rest probeer ik vanavond ook eens te kijken. Doe jij ondertussen misschien ook iets aan mijn vraag van vorige keer :
"Heel belangrijk : mogen alle codes in R46:R85 alfabetisch worden gesorteerd (dan komen ze natuurlijk ook zo in je droplist) ?"
"De computer doet wel degelijk wat je hem vraagt,
 maar NIET wat je DENKT dat je hem vraagt"

Offline pitufo

  • Ambassadeur
  • *****
  • Berichten: 1.343
  • Geslacht: Man
Re: Opbouw dagverslag automatiseren
« Reactie #25 Gepost op: 26 juni 2014, 21:43:37 »
Luc,

Het nogmaals bekijken heeft geen verandering gebracht. Ik zal geenszins beweren dat iemand opzettelijk die map "Juni 2014" heeft gemaakt, maar misschien is er een beetje geëxperimenteerd ?

In je laatste bijlage staat ook "C:\Documents\exell\2014\" als hoofdmap. Ik neem aan dat het eerste deel een locatie is waarop je test en op het document waarmee effectief gewerkt wordt de correcte locatie staat.
Alleen : als daar ook "2014\" achteraan staat moet dat wel weg, want we hadden afgesproken dat de procedure ook de map met het jaar zou aanmaken gebaseerd op je documentdatum !

Dus ik stel voor : opruimen wat je al aan mappen hebt en met een zuivere lei beginnen  0:-)

een formule in sheet( Perso-BZM cel B10,C10 en D10)...  Nu telt hij de personen als deze zijn geselecteerd maar hij moet deze enkel tellen als er een bepaalde code aan toegekend word

Mijn vraag over eventueel hersorteren van de argumenten voor je droplist is niet langer relevant. Ik heb er liever een andere manier voor verzonnen.
Volgens mijn bescheiden mening werkt het  8)

Ik wil je er wel op wijzen dat de ganse structuur van je bestand eerder ongelukkig in elkaar is gestoken.
Het maakt het bijwijlen moeilijk om op gerichte wijze met formules (en kopiëren ervan) om te gaan  :'(

Als je dat aan anderen uitbesteedt heb je daar natuurlijk weinig last van  :D :D :D

Mvg,
pitufo
"De computer doet wel degelijk wat je hem vraagt,
 maar NIET wat je DENKT dat je hem vraagt"

coolsluc

  • Gast
Re: Opbouw dagverslag automatiseren
« Reactie #26 Gepost op: 27 juni 2014, 13:38:30 »
Pitufo. Overschot van gelijk IVM de opbouw van de file-->is een file van de fabriek (ik mag er niets aan veranderen)enkel een beetje gebruiksvriendelijker maken mag.
ps:deze file word ook gebruikt door andere secties (indium,omnibus telluur,enz.)ik probeer enkel het steeds terugkerende invulwerk gedeeltelijk door de pc te laten uitvoeren.

Op uw opmerking IVM met het opslaan;Ik zal de verkeerde informatie gegeven hebben SORRY mijn fout.
Als je de bijlage bekijkt (doc.) zie je dat de mappen in die volgorde worden geopend,de jaarmap word aangemaakt voor de ganse dienst-->deze moet niet via vba aangemaakt worden.
ps:ik stuur in bijlage de juiste plaats voor het opslaan van de file

Alle vorige mappen weggesmeten, in bijlage  de file waar ik nu aan werk!!


mvg,Luc

Offline pitufo

  • Ambassadeur
  • *****
  • Berichten: 1.343
  • Geslacht: Man
Re: Opbouw dagverslag automatiseren
« Reactie #27 Gepost op: 27 juni 2014, 18:46:25 »
Dag Luc,

de jaarmap word aangemaakt voor de ganse dienst-->deze moet niet via vba aangemaakt worden

Alle (sub)mappen die ik via vba laat aanmaken worden enkel gemaakt op voorwaarde dat ze nog niet bestaan. Dat kan dus niet fout lopen, tenminste als er duidelijkheid is over waar ze moeten komen, en de communicatie daaromtrent was inderdaad (heel voorzichtig uitgedrukt) niet bepaald waterdicht.

Goed, met "hoofdmap = "E:\02. Productie BZM\D. ploegenboek\Ploegenboek 2014\2014\Juni 2014\Selenium\" komen we al wat verder.

Maar vooraleer ik er nogmaals aan begin toch de vraag of het stukje in rood er niet van tussen mag ? Want dat zal toch altijd resulteren met een map waarin maar één submap zit..
(mocht ze een niveau hoger zitten dan "Ploegenboek 2014" dan zou ik geen commentaar hebben  0:-) )

Mvg,
pitufo
"De computer doet wel degelijk wat je hem vraagt,
 maar NIET wat je DENKT dat je hem vraagt"

coolsluc

  • Gast
Re: Opbouw dagverslag automatiseren
« Reactie #28 Gepost op: 29 juni 2014, 11:39:28 »
Pitufo,bedankt voor uw begrip/geduld!!
ps. zal het eens bekijken op de fabriek of de map 2014 er van tussen kan/mag en laat morgen iets weten.

   mvg,Luc

Offline pitufo

  • Ambassadeur
  • *****
  • Berichten: 1.343
  • Geslacht: Man
Re: Opbouw dagverslag automatiseren
« Reactie #29 Gepost op: 29 juni 2014, 12:46:09 »
Dag Luc,

Ik kom nog even terug op iets dat eigenlijk al opgelost was  ;)

Opdat ze zo begrijpelijk mogelijk zouden zijn had ik in een vorige versie 'gewone' formules gebruikt in B10 tot D10 (Perso-BZM). Met matrixformules is dat natuurlijk veel 'professioneler'. Helaas blijven de meeste mensen dat als iets heel mysterieus beschouwen...

Gebaseerd op je laatste bijlage (vermits je de argumenten voor je droplist blijkbaar een kolom hebt opgeschoven) heb ik er al eentje neergezet in B10. Op die manier zie je best het verschil.

Als je wil mag je die zelf kopiëren naar C10 en D10  8)

Om Excel aan het verstand te brengen dat dit een matrixformule is moet je die in de formulebalk bevestigen met CTRL & SHIFT ingedrukt en dan ENTER !!!
Probeer maar eens  :)

Op die manier moeten we ons daarna nog enkel concentreren op het correct opslaan. Over waar zijn we het bijna eens, blijft wel nog de naam. Je had eerder gezegd dat de datum volstond, maar nu vind ik in je Word-bijlage : 23-6-2014 Selenium

Doe je nog eens een poging om echt duidelijk te maken wat het moet worden ?

Pitufo,bedankt voor uw begrip/geduld!!

't Is nogal iets, hé ?  ;D ;D ;D

Mvg,
pitufo



"De computer doet wel degelijk wat je hem vraagt,
 maar NIET wat je DENKT dat je hem vraagt"

 


www.combell.com