Help!

PC-Problemen?
De vrijwilligers van Oplossing.be zoeken gratis met u mee!

Hulp bij posten

Recente topics

Auteur Topic: Subtotaal in planning  (gelezen 6363 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Snarfoid

  • Nieuw lid
  • Berichten: 8
  • Geslacht: Man
  • Hey, ik ben nieuw hier !
Subtotaal in planning
« Gepost op: 29 februari 2024, 10:22:29 »
Beste gebruikers,

Ik ben op zoek naar een soort subtotaal formule voor gebruik in excelblad in de bijlage.

Zoals te zien is wordt er een project gedraaid van 5 units (ieder unit heeft z'n eigen invul vak) waar in totaal 600 per 2 weken op gewerkt moet worden. Iedere unit welke wordt geselecteerd is dus 120.

Ben op zoek naar een formule waarmee als ik het project selecteer en de unit de waarde bijvoorbeeld aangeeft van van de 600 wordt er 480 niet gedraaid omdat er maar 1 unit actief is, dit getal zou weer lager moeten worden als er een 2e of meerdere units bijkomen.

Hopelijk heb ik het duidelijk genoeg uitgelegd :)

Offline SoftAid

  • Administrator
  • Ambassadeur
  • *****
  • Berichten: 20.178
  • Geslacht: Man
  • Nobody is perfect, not even me...
Re: Subtotaal in planning
« Reactie #1 Gepost op: 29 februari 2024, 10:40:17 »
Hallo Snarfoid,

Je geeft veel uitleg, maar wat je nu precies wilt bereiken is toch onduidelijk.
Begin eens met:
In het werkblad Blad1 wil ik dat ... die cellen onder die conditie moeten samengeteld/afgetrokken/berekend aan de hand van enz...

Wij kunnen niet weten welke cellen jij bedoeld.

Als je dat even kan mee geven dan proberen we je zeker te helpen.

:) SoftAid :)             
Maximum grootte bijlagen vergroot naar 4 MB
Dubbelposten, het posten op verschillende forums van dezelfde vraag, dient op
voorhand gemeld te worden, met een link naar het topic op de andere site.
Overtreding van deze regel kan bestraft worden met verbanning !

Offline Snarfoid

  • Nieuw lid
  • Berichten: 8
  • Geslacht: Man
  • Hey, ik ben nieuw hier !
Re: Subtotaal in planning
« Reactie #2 Gepost op: 29 februari 2024, 11:34:55 »
Hallo Snarfoid,

Je geeft veel uitleg, maar wat je nu precies wilt bereiken is toch onduidelijk.
Begin eens met:
In het werkblad Blad1 wil ik dat ... die cellen onder die conditie moeten samengeteld/afgetrokken/berekend aan de hand van enz...

Wij kunnen niet weten welke cellen jij bedoeld.

Als je dat even kan mee geven dan proberen we je zeker te helpen.

:) SoftAid :)             
Hoi Softaid, gelijk heb je.

In mijn bestand op werkblad Blad 1 heb ik 5 verschillende vakken aangemaakt met identieke layout, deze staan voor de unit waarop medewerkers ingevuld kunnen worden. Dit is niet relevant voor mijn vraag maar is extra context.

In de cellen B2, B16, B30, B44 en B55 kan er door middel van een dropdown een project geselecteerd worden welke op blad Gegevensblad staan. Door een project te selecteren verandert de waarde welke hieraan is gekoppeld dmv VERT.ZOEKEN in cel V2, V16, V30, V44 en V55. (En ook aan de vakken welke de start/stop datum aangeven)

In het voorbeeld is nu te zien dat project REIN 24-00116 een waarde heeft van 600. De rest van de omschrijving is dat dit voor Gemeente Amsterdam is en dat hier 5 units (daarom ook 5 unitvakken als test) op moeten rijden in het hoogseizoen/zomer. Dit project gebruik ik als voorbeeld omdat dit uiteindelijk door collega's uitgewerkt gaat worden naar Exact met verdere functionaliteit welke ook in de mock-up presentatie komt.

Nou heb ik omdat dit een concept is heb ik een klein beetje gesmokkeld door een pulldown te maken in cel AA2 enz met Unit 1 t/m 5 met daaraan een vaste waarde van 120 in desbetreffende cellen AC2 enz (want 600/5=120)

De formule waar ik nu op zoek naar ben is het "tellen" van inzet ten opzichte van de 600 welke aan dit project zit.
Zoals het nu in het voorbeeld staat levert iedere unit ipv 120  128 (cel AD4, AD16, AD30, AD44 en AD55) wat dus zou betekenen 128*5=640

Het kan ook zo zijn dat hier minder dan 5 units op kunnen rijden, bijvoorbeeld doordat er meerdere projecten tegelijk worden uitgevoerd.
Dan zou dus bijvoorbeeld alleen units 1 tot 3 voor dit project rijden wat dus zou betekenen dat er een tekort is van 600-360 (want dat is 3*120)=240

De complete inzet op een project op een heel werkblad waar meerdere projecten op kunnen weergeven worden zou ik graag willen terugzien in de kolom AD2, AD16, AD30, AD44 en AD55

Vermoed dat de uiteindelijke formule (als deze al bestaat) een combinatie is van VERT ZOEKEN en SOMMEN of SOM ALS maar ik mis de kennis...  :'(

Hoop dat dit wat verduidelijking geeft?

Offline SoftAid

  • Administrator
  • Ambassadeur
  • *****
  • Berichten: 20.178
  • Geslacht: Man
  • Nobody is perfect, not even me...
Re: Subtotaal in planning
« Reactie #3 Gepost op: 29 februari 2024, 13:19:05 »
Hallo Snarfoid,

Vanaf hier volg ik niet meer:
De formule waar ik nu op zoek naar ben is het "tellen" van inzet ten opzichte van de 600 welke aan dit project zit.
Zoals het nu in het voorbeeld staat levert iedere unit ipv 120  128 (cel AD4, AD16, AD30, AD44 en AD55) wat dus zou betekenen 128*5=640
Die 128 ingezetten uren geef je toch handmatig in. Als je daar teveel uren inzet, tja, dan gaat je totaal ook boven de 600 zitten, niet?
Kan je hier op reageren?

Het kan ook zo zijn dat hier minder dan 5 units op kunnen rijden, bijvoorbeeld doordat er meerdere projecten tegelijk worden uitgevoerd.
Dan zou dus bijvoorbeeld alleen units 1 tot 3 voor dit project rijden wat dus zou betekenen dat er een tekort is van 600-360 (want dat is 3*120)=240
Dat zijn verdere speculaties, waar we best in 2de instantie over dromen, laat on eerst de eerste quote proberen op te lossen.

:) SoftAid :)             

Maximum grootte bijlagen vergroot naar 4 MB
Dubbelposten, het posten op verschillende forums van dezelfde vraag, dient op
voorhand gemeld te worden, met een link naar het topic op de andere site.
Overtreding van deze regel kan bestraft worden met verbanning !

Offline popipipo

  • Excel-Expert
  • Ervaren lid
  • *****
  • Berichten: 317
Re: Subtotaal in planning
« Reactie #4 Gepost op: 29 februari 2024, 13:29:22 »
Voor mij was het ook niet helemaal duidelijk maar ik heb hier een poging gewaagd.Allereerst heb ik alle (vervelende / onnodige samengevoegde cellen verwijderd in blad 2)
Vul bij de eerste tabel (B2) je activiteit in en daarna selecteer je in AB2:AB6 de units in die je wilt gebruiken.
Willem
Hoe meer je weet hoe meer je vergeet.
Hoe meer je vergeet hoe minder je weet.
Hoe minder je weet hoe minder je vergeet.
Hoe minder je vergeet hoe meer je weet.

Offline Snarfoid

  • Nieuw lid
  • Berichten: 8
  • Geslacht: Man
  • Hey, ik ben nieuw hier !
Re: Subtotaal in planning
« Reactie #5 Gepost op: 29 februari 2024, 14:32:10 »
Die 128 ingezetten uren geef je toch handmatig in. Als je daar teveel uren inzet, tja, dan gaat je totaal ook boven de 600 zitten, niet?
Kan je hier op reageren?
Op het moment is dit inderdaad het geval, het ingevulde werkrooster O6:AB13 welke wordt opgeteld in kolom AC. In het uiteindelijke model zal dit met een koppeling met een ander systeem worden ingelezen.

Dat betekend natuurlijk niet dat nu handmatige inzet niet belangrijk is ;) en dat over/onder bezetting op een project ook zichtbaar zou moeten zijn.

Zoals nu te zien in het voorbeeld is in AD3 (etc) het totaal zoals de medewerkers nu per unit werken, AD4 geeft nu al aan dat deze test invoer al 8 meer draait dan de bedoeling, dit betekend dus dat er minimaal nu 8 ingezet kan worden op een ander project want een unit voldoet al aan de eis van 120 per unit. Dit is ook informatie welke voor ons belangrijk is.

Daarom mijn bovenstaande vraag

Offline Snarfoid

  • Nieuw lid
  • Berichten: 8
  • Geslacht: Man
  • Hey, ik ben nieuw hier !
Re: Subtotaal in planning
« Reactie #6 Gepost op: 29 februari 2024, 15:29:29 »
Voor mij was het ook niet helemaal duidelijk maar ik heb hier een poging gewaagd.Allereerst heb ik alle (vervelende / onnodige samengevoegde cellen verwijderd in blad 2)
Vul bij de eerste tabel (B2) je activiteit in en daarna selecteer je in AB2:AB6 de units in die je wilt gebruiken.
Hoi Popipipo, dankzij jou ben ik nu een stap verder!  _/-\o_ Ik heb jouw oplossing toegevoegd in mijn excel

Het enigste wat ik nu nog mis is een ALS.FOUT combo zodat het #N/B wordt weergeven in AD2,AD16, AD30, AD44 en AD58 als een 0 zodra je een unit weghaalt. Zo blijft het telwerk in tact.

Offline popipipo

  • Excel-Expert
  • Ervaren lid
  • *****
  • Berichten: 317
Re: Subtotaal in planning
« Reactie #7 Gepost op: 29 februari 2024, 15:41:44 »
Ik weet niet wat je met die uitslag wilt in AD2 enz maar dit zal altijd een 0 zijn.

Bovendien was de #N/B  al in mijn formules verdwenen.
Willem
Hoe meer je weet hoe meer je vergeet.
Hoe meer je vergeet hoe minder je weet.
Hoe minder je weet hoe minder je vergeet.
Hoe minder je vergeet hoe meer je weet.

Offline Della Jordan

  • Volledig lid
  • **
  • Berichten: 160
  • Geslacht: Vrouw
  • Hey, ik ben nieuw hier !
Re: Subtotaal in planning
« Reactie #8 Gepost op: 29 februari 2024, 16:14:27 »
Hoi, niet alleen dit :
Citaat
Bovendien was de #N/B  al in mijn formules verdwenen.
Maar de samengevoegde cellen zijn terug in reactie #6
En we hebben ook geen kijk op:
Citaat
In het uiteindelijke model zal dit met een koppeling met een ander systeem worden ingelezen.
ERP ofzo?
Mijn advies, laat TS eerst eens alle samengevoegde cellen verwijderen, en respect hebben voor popipipo zijn inbreng en van daar kunnen we misschien verder denken.






Groetjes,Della

Offline popipipo

  • Excel-Expert
  • Ervaren lid
  • *****
  • Berichten: 317
Re: Subtotaal in planning
« Reactie #9 Gepost op: 29 februari 2024, 16:53:06 »
Ik denk dat TS slechts 1 formule van mij heeft overgenomen en de rest niet eens gezien.
Willem
Hoe meer je weet hoe meer je vergeet.
Hoe meer je vergeet hoe minder je weet.
Hoe minder je weet hoe minder je vergeet.
Hoe minder je vergeet hoe meer je weet.

Offline Montagnard

  • Ambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2.385
  • Geslacht: Man
Re: Subtotaal in planning
« Reactie #10 Gepost op: 01 maart 2024, 15:26:28 »
Het enigste wat ik nu nog mis is een ALS.FOUT combo zodat het #N/B wordt weergeven in AD2,AD16, AD30, AD44 en AD58 als een 0 zodra je een unit weghaalt. Zo blijft het telwerk in tact.
bovenstaande begrijp ik niet zo goed  :(
Maar ik heb het bestand zo aangepast dat die "#N/B" NIET meer worden weergegeven in de kolommen C - G - H , ziet er toch beter/mooier uit zo ?
Mvg,
Montagnard.

Offline popipipo

  • Excel-Expert
  • Ervaren lid
  • *****
  • Berichten: 317
Re: Subtotaal in planning
« Reactie #11 Gepost op: 01 maart 2024, 16:18:26 »
Zo zag mijn bestand er ook al uit maar dat heeft hij niet naar gekeken denk.Hij heeft het in ieder geval niet mee genomen in zijn laatst bestand.Ben benieuwd naar de reactie van Frans
Willem
Hoe meer je weet hoe meer je vergeet.
Hoe meer je vergeet hoe minder je weet.
Hoe minder je weet hoe minder je vergeet.
Hoe minder je vergeet hoe meer je weet.

 


www.combell.com