Help!

PC-Problemen?
De vrijwilligers van Oplossing.be zoeken gratis met u mee!

Hulp bij posten

Recente topics

Auteur Topic: Printer: eenrichtingsverkeer  (gelezen 3235 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Mangasakka

  • Volledig lid
  • **
  • Berichten: 152
  • Geslacht: Man
  • Oplossing.be
Printer: eenrichtingsverkeer
« Gepost op: 13 oktober 2023, 16:14:11 »
Hallo,
Ik heb net al mijn spullen van mijn oude naar mijn nieuwe pc overgezet, en alles ging goed behalve de scanner... je zou denken dat dat 't simpelst zou zijn, maar nee.
Ik heb eerst een nieuwe driver en installatiestuurprogramma gedownload van de website ('t is een Epson), en ik kan printen, kopiëren, en scannen ook, maar... de scan interface wil niet werken. Telkens als ik op het start-icoon van de scan-interface klikte om hem aan te zetten, kreeg ik een berichtje: "er kan geen contact gemaakt worden met de printer, check of de printer aangeschakeld is".  Ik heb de hele driver ge-uninstalled en opnieuw geïnstalleerd, ditmaar met de originele installatiediskette waar hij al jaren goed op gewerkt heeft. Maar ik kreeg hetzelfde resultaat. Geen contact met de scanner.   :'(

Ik dacht dat er iets met de kabel was, aja, "geen contact", waar denk je dan aan? Maar dit is een printer-scanner-kopieerder-enzovoort, zelfs faxen kun je ermee (als je dat ooit zou willen).  En dat ging allemaal wél, allemaal door dezelfde kabel, dus daar kan geen defect aan zijn.
Dus ik dacht: de scanner mankeert iets. Dus ik legde iets op het glas en commandeerde vanop het schermpje van de scanner zélf een scan. Bij "scannen naar" koos ik "computer" en bij "via" koos ik "USB".  En dat ding scande netjes, ... en op mijn scherm verscheen het beeld van wat ik gescand had, met de vraag "opslaan naar".    :o
... Hoezo er kan geen contact gemaakt worden met de sanner?  :blink:

Ik kan dus maar alleen concluderen dat er iets is, dat het proces tegenhoudt; maar dan wel slechts in één richting: van de pc naar de scanner, niet vice versa, van de scanner naar de pc.  Er is niks mis met de kabel, en ook niet met de scanner, en toch gaat het niet.

Epson is een goed merk, maar heeft een heel ambetante website met nul support. Er staat weliswaar met koeien van letters "SUPPORT", maar hoe je ook klikt, telkens kom je terug op de drivers-download pagina uit, ofwel bij de fucking FAQS.  >:(  Aan dat soort support heb je NIKS.

Nu zit ik hier dus weer te zoeken naar oplossingen.  Wat moet ik anders?
Hoe zou dat nu kunnen komen, dat een software geen contact kan maken maar tegelijk tóch contact kan maken?

Offline SoftAid

  • Administrator
  • Ambassadeur
  • *****
  • Berichten: 20.179
  • Geslacht: Man
  • Nobody is perfect, not even me...
Re: Printer: eenrichtingsverkeer
« Reactie #1 Gepost op: 13 oktober 2023, 16:40:00 »
Hallo Mangasakka,

ik heb identiek hetzelfde aan de hand met een nieuwe HP OfficeJet Pro 7730 op een Windows 11 PC.
Zowel via USB als via Netwerkverbinding getest....

Alles al geprobeerd net als jij, maar noppes....

------> eenrichtingsverkeer ------> ?

:) SoftAid :)             
Maximum grootte bijlagen vergroot naar 4 MB
Dubbelposten, het posten op verschillende forums van dezelfde vraag, dient op
voorhand gemeld te worden, met een link naar het topic op de andere site.
Overtreding van deze regel kan bestraft worden met verbanning !

Offline Mangasakka

  • Volledig lid
  • **
  • Berichten: 152
  • Geslacht: Man
  • Oplossing.be
Re: Printer: eenrichtingsverkeer
« Reactie #2 Gepost op: 13 oktober 2023, 16:48:45 »
Tja, als zelfs de experten van Oplossing.be het probleem niet kunnen oplossen, dan zijn wij leken gedoemd  :default_thumpdown:

En als die ambetante Epsonners nu eens wilden hélpen op hun help-pagina, hé...

EDIT: Vraagje, Softaid: je zegt dat het een niéuwe scanner is, toch? De mijne ging heel goed op mijn vroegere pc met Win 10. Nu niet meer.
Zou het aan Win 11 liggen?

Offline snb

  • Lid
  • *
  • Berichten: 30
Re: Printer: eenrichtingsverkeer
« Reactie #3 Gepost op: 13 oktober 2023, 16:58:13 »
Lijkt me eerder een Windows probleem: instellingen/systeem/hardware

Offline SoftAid

  • Administrator
  • Ambassadeur
  • *****
  • Berichten: 20.179
  • Geslacht: Man
  • Nobody is perfect, not even me...
Re: Printer: eenrichtingsverkeer
« Reactie #4 Gepost op: 13 oktober 2023, 17:44:12 »
als je een HP printer hebt is de simpelste optie om via de Microsoft store de app "HP Smart" te downloaden...
dat heb ik vroeger al gedownload en geïnstalleerd, maar.... als ik iets wil scannen dan MOET ik een account aanmaken én me aanmelden bij HP om een scan te kunnen uitvoeren, en daar ben ik niet blij mee.

Die Printer/Scanner heb ik betaald, en ik wil niet dat HP zich bemoeid met wat of wanneer ik het gebruik.
Printen is trouwens geen probleem zonder via HP te gaan, maar Scannen niet. En ik wil niet dat zij zomaar kunnen zien wat ik scan (of print) ... Pivacy = NUL....

:) SoftAid :)             
Maximum grootte bijlagen vergroot naar 4 MB
Dubbelposten, het posten op verschillende forums van dezelfde vraag, dient op
voorhand gemeld te worden, met een link naar het topic op de andere site.
Overtreding van deze regel kan bestraft worden met verbanning !

Offline Mangasakka

  • Volledig lid
  • **
  • Berichten: 152
  • Geslacht: Man
  • Oplossing.be
Re: Printer: eenrichtingsverkeer
« Reactie #5 Gepost op: 13 oktober 2023, 17:59:34 »
Ik ben het helemaal met Softaid eens, wat dat "meekijken" van HP betreft.  Hopelijk is er een omweg errond, om op je gemak te kunnen werken zonder pottenkijkers van HP.

Ik van mijn kant denk dat het niet zoiets is.
Ik dénk dat ik het gevonden heb, althans ik heb iéts gevonden... Niet wat ik zocht, maar tenminste iéts.  Geïnspireerd door de raad van Snb -of hij nu aan mij gericht was of aan Softaid - zat ik in de instellingen te zoeken en te tikken en te tokkelen, en opeens vond ik iets: in de scanner-instellingen bleek, dat er voor die scanner van mij twee "modi" bestonden: "Kantoormodus" -wat aangeklikt was- en "Professionele modus".  Als iemand die niets te verliezen heeft, klikte ik de kantoormodus weg en koos de professionele modus. En je kon daar van alles veranderen en aanpassen, de marges en de resolutie enzovoort, en er was een knop "Configuratie" en ik klikte daarop, en daar was een tabje "Voorbeeldscan".  Dat herkende ik van vroeger, en ik klikte erop, deed OK en ging naar de professionele modus-pagina terug, en daar!! zag ik een knopje "Scannen"!!
Ik klikte, en ik kreeg de vertrouwde keuzes, hoe het moest heten, waar het moest gezet worden, en wat het moest zijn, jpg of pdf. Ik klikte snel, ... en ja hoor. Die "professionele modus", waarvan ik totnutoe niet had geweten dat-ie bestond, die werkt wél. De "kantoormodus" niet.
Als ik nu op het Scan-icoon klik, krijg ik meteen die pagina.
Ik weet niet of als ik vanavond de boel uitschakel en morgenochtend weer aanzet, alles niet weer weg zal zijn of niet willen werken. En wat er mis is met die kantoormodus, dat legt ook niemand me uit.  Met een computer werken is vaak als een blinde op de tast door een gang met allemaal deuren rondstrompelen en op goed geluk wat openenen.  Zelden is er een product, waar een echte klantenondersteuning achter zit, één die écht ondersteuning biedt.  Héél zelden.

Kortom, ik ben nu "professioneel" bezig.   0:-) En hopelijk blijft het zo...

 


www.combell.com