De praktijken van Scarlet kan ik jammer genoeg alleen vergelijken met afpersing zoals je dit alleen bij de georganiseerde misdaad zou verwachten. Het versturen van onterechte facturen is er blijkbaar schering en inslag. Wanneer die niet betaald worden, krijg je al vlug een dreigbrief van een incassobureau. Even een illustratie van de "dienstverlening" bij Scarlet, zoals ik die heb ervaren.
-Als ADSL-klant krijg ik plots en dit twee jaar na elkaar een extra factuur als Business One klant via een vroegere inbelverbinding met aparte gebruikersnaam. Scarlet bereiken is heel moeilijk. Na 40 minuten wachtmuziekje, geef ik het op. E-mails naar de klantendienst blijven onbeantwoord. De form op hun website blijkt niet te werken. Alleen na tussenkomst van een "advocaat", die alle gevallen samen behandelde stopt de administratieve molen. Het bleek dat Scarlet leerkrachten die intekenden op een gratis cd-rom toen nog voor Planetinternet via SIP (scholen internet project), een dergelijke factuur stuurde.
- Vorige jaar stel ik vast dat de ADSL-verbinding niet meer zo vlot verloopt en kan ik regelmatig geen verbinding meer maken. Ik probeer scarlet telefonisch te bereiken, maar bots opnieuw op eindeloze wachttijden om nooit maar iemand aan de lijn te krijgen.E-mails en brieven worden niet beantwoord.
- Ik kan op een gegeven moment mijn e-mail niet meer beheren. De initiële gebruikersnaam is niet meer terug te vinden. Ook hier krijg ik nooit een reactie.
- Begin juli 2005, kan ik meer als 24 uur geen ADSL-verbinding maken, kan ik Scarlet opnieuw niet contacteren en telefoneer dan maar naar de klantendienst van Skynet, die onmiddellijk antwoorden. Ik verander dan maar van provider. Ik zeg mijn abonnement bij Scarlet via fax - zoals het op hun website beschreven staat - op en krijg nog facturen tot november. Aangezien ik technisch niet meer aangesloten ben sedert begin augustus en dus van hun diensten geen gebruik meer maak, betaal ik alleen nog de factuur tot en met september, wat je contractuele verplichting is. Je moet een maand vooropzeg betalen.
-Ik krijg pas eind oktober een bericht dat mijn abonnement afgesloten is en krijg nog facturen voor oktober en november, die ik aanvankelijk weiger te betalen.
-Telefonisch contact met de facturatiedienst blijkt wel vlot te verlopen. Men belooft er steeds dat de zaak zal opgelost worden. Waarschijnlijk om van mijn gezaag af te zijn. Ik blijf echter aanmaningen krijgen. Uiteindelijk betaal ik nog de factuur van oktober in de hoop dat ze me nu met rust zullen laten. Opnieuw aanmaningen vcor die van november. Na telefonisch contact, wordt me weer beloofd dat alles zal geregeld worden, maar dat ik reglementair die factuur wel zou moeten betalen, omdat Scarlet de opzegging van mijn abonnement pas eind oktober officieel bevestigde, bijna twee maanden na mijn opzeggingsfax. Ik kreeg wel een bericht van ontvangst drie weken na de fax.
- Het eindigde met een nieuwe aanmaning van een incassobureau, die ik uiteindelijk toch betaalde, omdat het inhuren van een advocaat niet opweegt tegen het te betalen bedrag. Makkelijk verdiend geld voor bijna 4 maanden geen dienstverlening.
-Enige troost. Ik heb door mijn overschakeling naar Skynet zelf vastgesteld dat ik een 3 maal tragere downloadsnelheid had bij Scarlet en dus hoogstwaarschijnlijk de "snelheid" moest delen. Ik heb ondertussen 11 andere Scarletgebruikers uit mijn omgeving kunnen overtuigen door wat ik meemaakte, tijdig het schip te verlaten.