Help!

PC-Problemen?
De vrijwilligers van Oplossing.be zoeken gratis met u mee!

Hulp bij posten

Recente topics

Auteur Topic: Geen Audio meer op Toshiba Satellite C50D-A-134  (gelezen 2204 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline BlackDevil

  • Ambassadeur
  • *****
  • Berichten: 1.029
  • Geslacht: Vrouw
  • veni vidi vici
Geen Audio meer op Toshiba Satellite C50D-A-134
« Gepost op: 03 januari 2021, 11:44:12 »
Beste oplossers,

Naast mijn hoofd-laptop welke in mijn bureau op de 1e verdieping staat heb ik op het
gelijkvloers nog een tweede laptop welke ik hoofdzakelijk gebruik om via Team-Viewer
op mijn hoofdlaptop te werken als ik op het gelijkvloers zit.
Echter heb ik op deze tweede laptop een audio-probleem.
Als ik in apparaat-beheer de eigenschappen opvraag van mijn audio-device staat er dat
dit apparaat correct werkt maar als ik dan via de startbalk (rechts) mijn geluid wil
inschakelen krijg ik steeds de melding dat er geen luidsprekers en/of hoofdtelefoon
aangesloten is. Deze melding krijg ik ook wanneer ik externe luidsprekers of een
hoofdtelefoon aansluit.
Iemand een idee waar de oorzaak van dit probleem eventueel zou kunnen liggen?
Het stuurprogramma bijwerken of het apparaat verwijderen en opnieuw installeren helpt niet.

Alvast mijn oprechte dank op voorhand.

Groetjes,
BlackDevil
1) HP ProDesk (Windows 10 Pro Edu / Intel(R) Core(TM) i5-7500 CPU@ 3.40Ghz 3.41Ghz)
2) Laptop ASUS (Windows 10 Home / Intel(R) Core(TM) i3-3110M CPU@ 2.40GHz 2.40GHz)
Beide (RAM : 8,00 GB / 64-bits besturingssysteem, x64-processor)
Extern (Seagate Backup+ Hub 6TB / Seagate BUP Slim 2TB / Seagate Expansion Desk 5TB / HP ENVY 6030e)
Bullguard Premium Protection / Office Pro Plus 2016 NL

Online SoftAid

  • Administrator
  • Ambassadeur
  • *****
  • Berichten: 20.129
  • Geslacht: Man
  • Nobody is perfect, not even me...
Re: Geen Audio meer op Toshiba Satellite C50D-A-134
« Reactie #1 Gepost op: 03 januari 2021, 12:49:52 »
Hallo BlackDevil,

als het probleem zich enkel voordoet als Teamviewer actief is:

Heb je dit geluidsprobleem op de laptop boven of op de laptop beneden?
Heeft de andere laptop geen geluidsproblemen?

Welke laptop heeft het hoofdscherm van Teamviewer, en wie is de "gast"?
Ik vraag dit omdat ik via Teamviewer het geluid op de gast kan uitschakelen via controlepaneel (bovenaan in teamviewer) op het hoofd-teamviewerscherm (Communicatie, Bellen via Internet klikken, en bij "Bellen via internet Starten" het geluidsniveau op nul zetten)

Ik krijg dan wel geen foutmeldingen zoals jij.

Als het niet "Teamviewer gebonden is" dan moet je , met de foutmeldingen die je krijgt, al gaan denken aan een defecte geluidskaart.

Als je in Configuratiescherm, geluiden gaat, dan kan je daar "gebeurtenisgeluiden" kiezen. deze worden door Windows afgespeeld telkens je een keuze veranderd.

:) SoftAid :)             
Maximum grootte bijlagen vergroot naar 4 MB
Dubbelposten, het posten op verschillende forums van dezelfde vraag, dient op
voorhand gemeld te worden, met een link naar het topic op de andere site.
Overtreding van deze regel kan bestraft worden met verbanning !

Offline BlackDevil

  • Ambassadeur
  • *****
  • Berichten: 1.029
  • Geslacht: Vrouw
  • veni vidi vici
Re: Geen Audio meer op Toshiba Satellite C50D-A-134
« Reactie #2 Gepost op: 03 januari 2021, 14:50:20 »
Hey SoftAid,

Dank alweer voor je snelle reactie en bereidwilligheid te helpen  :thumbsup:.

Het geluidsprobleem is totaal niet Team-Viewer gebonden en is enkel op de 2e laptop.
Ik wou gewoon verduidelijken waarvoor ik die 2e laptop hoofdzakelijk gebruikte.
Ik had het probleem al alvorens er ooit team-viewer op geïnstalleerd te hebben.

En ja, ik vreesde al dat het misschien de geluidskaart was maar dan zou je toch denken
dat er in de eigenschappen van de geluidskaart iets van fout zou vermeld worden?
Maar daar geeft hij gewoon aan dat het apparaat perfect werkt.
Als ik de systeem-geluiden van windows wil testen dan hoor ik gewoonweg niets.
Ook bij de eigenschappen van de luidsprekers staat alles als "werkend" weergegeven.

Nergens geeft hij enig probleem weer, enkel als ik op het pictogram van het geluid klik
in de taakbalk krijg ik de melding dat er geen luidsprekers en/of hoofdtelefoon is aangesloten.

Hierdoor dacht ik eerder dat er misschien een defect zou zijn aan de interne luidsprekers
maar ik weet niet of dat eventueel kan en alweer zou je dan toch denken dat dit in de
eigenschappen ook op één of andere wijze vermeld zou worden.
Het beetje kennis dat ik heb van PC is hoofdzakelijk software-matig en randapparatuur
met een beperkte basis-kennis van hardware.

groetjes,
BlackDevil
1) HP ProDesk (Windows 10 Pro Edu / Intel(R) Core(TM) i5-7500 CPU@ 3.40Ghz 3.41Ghz)
2) Laptop ASUS (Windows 10 Home / Intel(R) Core(TM) i3-3110M CPU@ 2.40GHz 2.40GHz)
Beide (RAM : 8,00 GB / 64-bits besturingssysteem, x64-processor)
Extern (Seagate Backup+ Hub 6TB / Seagate BUP Slim 2TB / Seagate Expansion Desk 5TB / HP ENVY 6030e)
Bullguard Premium Protection / Office Pro Plus 2016 NL

Online SoftAid

  • Administrator
  • Ambassadeur
  • *****
  • Berichten: 20.129
  • Geslacht: Man
  • Nobody is perfect, not even me...
Re: Geen Audio meer op Toshiba Satellite C50D-A-134
« Reactie #3 Gepost op: 03 januari 2021, 15:45:12 »
Hallo BlackDevil,

OK, ik verstond niet goed waarom je TeamViewer vermelde, en antwoordde daarom met de gestelde vragen.

Je geluidskaart kan perfect in orde zijn, en zo worden weergegeven, ondanks de melding dat er geen luidsprekers en/of hoofdtelefoon is aangesloten.

Maar probeer het volgende eerst eens: Ga in Configuratiescherm, Apparaatbeheer naar "Besturing voor geluid, video en spelletjes" en vind in de lijst je geluidskaart (Audio_Device).
Rechtsklik voor tabblad Eigenschappen, en Stuurprogramma's.
Kies voor "Apparaat uitschakelen".
Klik opnieuw en schakel de kaart terug in. Herstart Windows.

De meeste laptops hebben on-board RealTek geluidskaarten.
In "Eigenschappen van luidspreker/hoofdtelefoon" tabblad Geavanceerd, haal het (eventuele) vinkje weg bij "Exclusief beheer van dit apparaat door toepassingen toestaan".
Klik op Toepassen en op OK. Test je audio.
Indien je meerdere stuurprogramma's hebt staan in Apparaatbeheer, "Besturing voor geluid, video en spelletjes", dan kan je bovenstaande stappen beter ook controleren op alle besturingen.

Is het audio-apparaat ingesteld als "Standaard"?

Controleer de services: "Windows Audio" en "Windows Audio End Point" of deze op Automatisch staan

Ten slotte kan er gewoon een kabeltje los zijn geraakt in je laptop, waardoor er geen audio van je kaart naar de luidsprekers en/of jacks gaat. Windows zal dan ook zeggen dat er geen luidsprekers en/of koptelefoon is aangesloten.
Maar iets dergelijks zou dan al moeten gebeurd zijn bij het vergeten terug in te steken na een andere herstelling.

Mijn pen is (voorlopig) leeg  :-[

:) SoftAid :)             

Maximum grootte bijlagen vergroot naar 4 MB
Dubbelposten, het posten op verschillende forums van dezelfde vraag, dient op
voorhand gemeld te worden, met een link naar het topic op de andere site.
Overtreding van deze regel kan bestraft worden met verbanning !

Offline BlackDevil

  • Ambassadeur
  • *****
  • Berichten: 1.029
  • Geslacht: Vrouw
  • veni vidi vici
Re: Geen Audio meer op Toshiba Satellite C50D-A-134
« Reactie #4 Gepost op: 03 januari 2021, 17:38:34 »
Hey SoftAid,

Toen ik de laatste keer, is wel al een tijdje geleden, de eigenschappen van "luidsprekers/hoofdtelefoon"
consulteerde stond hierbij vermeld dat deze correct werkte.
Echter, toen ik dit nu opnieuw wou doen, staat het onderdeel "luidsprekers/hoofdtelefoon" niet langer
vermeld in de lijst van apparaatbeheer.
Het is mij een raadsel hoe dit komt.

Toen ik via de instellingen van windows naar geluid ging stond er bij uitvoer vermeld
"geen uitvoerapparaten gevonden".

Enig idee wat de oorzaak kan zijn?
Sinds de laatste keer dat het geluid nog werkte is er niets specifieks met de laptop gebeurd.
Bij mijn weten is hij zelfs nog nooit open gedaan geweest.

Groetjes,
BlackDevil
1) HP ProDesk (Windows 10 Pro Edu / Intel(R) Core(TM) i5-7500 CPU@ 3.40Ghz 3.41Ghz)
2) Laptop ASUS (Windows 10 Home / Intel(R) Core(TM) i3-3110M CPU@ 2.40GHz 2.40GHz)
Beide (RAM : 8,00 GB / 64-bits besturingssysteem, x64-processor)
Extern (Seagate Backup+ Hub 6TB / Seagate BUP Slim 2TB / Seagate Expansion Desk 5TB / HP ENVY 6030e)
Bullguard Premium Protection / Office Pro Plus 2016 NL

Online SoftAid

  • Administrator
  • Ambassadeur
  • *****
  • Berichten: 20.129
  • Geslacht: Man
  • Nobody is perfect, not even me...
Re: Geen Audio meer op Toshiba Satellite C50D-A-134
« Reactie #5 Gepost op: 03 januari 2021, 18:23:04 »
Hallo BlackDevil,

?? toch een defect in de (on-board-gedeelde) audiokaart ??

Wat staat er nog in "Besturing voor geluid, video en spelletjes" ? Screenprint...?

Mogelijk terug drivers installeren (laat Windows maar zelf zoeken)? Maar je kan natuurlijk geen drivers zoeken voor een kaart (device) dat niet vermeld is...  :-[

Het BIOS zou je hardware moeten herkennen, dan moet je daar gaan zoeken naar een audio.

Een Windows Update kan ook verantwoordelijk zijn voor je problemen, maar dan moet je kaart toch nog zichtbaar zijn.
Windows Update durft 5.1 surround terug te zetten naar Stereo, en omgekeerd, waardoor het systeem niet meer werkt.

een moeilijk geval...  :-[

:) SoftAid :)             

Maximum grootte bijlagen vergroot naar 4 MB
Dubbelposten, het posten op verschillende forums van dezelfde vraag, dient op
voorhand gemeld te worden, met een link naar het topic op de andere site.
Overtreding van deze regel kan bestraft worden met verbanning !

Offline BlackDevil

  • Ambassadeur
  • *****
  • Berichten: 1.029
  • Geslacht: Vrouw
  • veni vidi vici
Re: Geen Audio meer op Toshiba Satellite C50D-A-134
« Reactie #6 Gepost op: 03 januari 2021, 18:46:57 »
oops... was dat van de geluidskaart vergeten te vermelden..., sorry...

Bij geluidskaart staat "AMD High Definition Audio Device" dus vrij algemene info voor de geluidskaart,
verder staat eronder dan nog "IDT High Definition Audio CODEC".
Ik had, zoals je voorgesteld had in je eerste bericht dus eerst de geluidskaart uitgeschakeld,
opnieuw ingeschakeld en vervolgens windows herstart.
Maar gezien ik dan de vermelding "luidsprekers/hoofdtelefoon" niet zag staan ging ik ervan uit
dat het probleem niet bij de geluidskaart lag maar bij de luidsprekers zelf.

Nu je dat zegt van die windows-update, ik meen mij te herinneren (ben wel niet geheel zeker),
dat, in diezelfde periode dat ik gemerkt heb dat het geluid niet meer werkte, er een update van
windows had plaatsgevonden....
Misschien eens proberen om ook op deze laptop dat windows herstel-programma los te laten?


groetjes,
BlackDevil
1) HP ProDesk (Windows 10 Pro Edu / Intel(R) Core(TM) i5-7500 CPU@ 3.40Ghz 3.41Ghz)
2) Laptop ASUS (Windows 10 Home / Intel(R) Core(TM) i3-3110M CPU@ 2.40GHz 2.40GHz)
Beide (RAM : 8,00 GB / 64-bits besturingssysteem, x64-processor)
Extern (Seagate Backup+ Hub 6TB / Seagate BUP Slim 2TB / Seagate Expansion Desk 5TB / HP ENVY 6030e)
Bullguard Premium Protection / Office Pro Plus 2016 NL

Online SoftAid

  • Administrator
  • Ambassadeur
  • *****
  • Berichten: 20.129
  • Geslacht: Man
  • Nobody is perfect, not even me...
Re: Geen Audio meer op Toshiba Satellite C50D-A-134
« Reactie #7 Gepost op: 03 januari 2021, 20:34:39 »
Hallo BlackDevil,

Windows Updates heeft al zo veel miserie veroorzaakt, het is dus niet onmogelijk. Maak eerst handmatig een herstelpunt van nu en probeer dan eens een herstepunt (of 2-3) in het verleden terug te zetten.

Succes,

:) SoftAid :)             
Maximum grootte bijlagen vergroot naar 4 MB
Dubbelposten, het posten op verschillende forums van dezelfde vraag, dient op
voorhand gemeld te worden, met een link naar het topic op de andere site.
Overtreding van deze regel kan bestraft worden met verbanning !

Offline BlackDevil

  • Ambassadeur
  • *****
  • Berichten: 1.029
  • Geslacht: Vrouw
  • veni vidi vici
Re: Geen Audio meer op Toshiba Satellite C50D-A-134
« Reactie #8 Gepost op: 04 januari 2021, 06:26:42 »
Hallo SoftAid,

Ja inderdaad, win update heeft mij in het verleden al vaak kopzorgen bezorgd  :(...
Ware het niet dat een deel van de progs die ik bijna dagelijks gebruik en waarmee ik dus
goed vertrouwd ben enkel beschikbaar zijn voor windows was ik misschien jaren geleden
reeds overgestapt naar een ander OS.


Zodra ik vandaag de kans heb zal ik eens proberen om het opgelost te krijgen via een
herstelpunt en dan laat ik het resultaat ervan zeker weten.

Groetjes,
BlackDevil


*update*

Omdat ik een voorgevoel had dat er op die 2e laptop maar weinig of geen herstelpunten zouden zijn
heb ik dit vlug eventjes nagekeken en blijkt mijn voorgevoel correct te zijn.
Er zijn maar 3 herstelpunten beschikbaar waarvan het oudste nog vrij recent is, nl. 19-12-2020.
op 19/12 een automatisch herstelpunt en dan op 27/12 en 31/12 een update.
Gezien het geluidsprobleem al meer dan een jaar aanwezig is heeft het terugzetten naar een eerder
herstelpunt weinig zin denk ik.
Nadat ik straks mijn dochter naar school heb gebracht zal ik dan eens proberen om het herstelprogramma
van windows te gebruiken met behoud van progs en persoonlijke bestanden.
Ik hou je op de hoogte.

groetjes,
BlackDevil
1) HP ProDesk (Windows 10 Pro Edu / Intel(R) Core(TM) i5-7500 CPU@ 3.40Ghz 3.41Ghz)
2) Laptop ASUS (Windows 10 Home / Intel(R) Core(TM) i3-3110M CPU@ 2.40GHz 2.40GHz)
Beide (RAM : 8,00 GB / 64-bits besturingssysteem, x64-processor)
Extern (Seagate Backup+ Hub 6TB / Seagate BUP Slim 2TB / Seagate Expansion Desk 5TB / HP ENVY 6030e)
Bullguard Premium Protection / Office Pro Plus 2016 NL

Offline BlackDevil

  • Ambassadeur
  • *****
  • Berichten: 1.029
  • Geslacht: Vrouw
  • veni vidi vici
Re: Geen Audio meer op Toshiba Satellite C50D-A-134
« Reactie #9 Gepost op: 06 januari 2021, 12:14:18 »
Hey SoftAid,

Zoals in mijn vorig bericht gemeld heb ik maandag het herstelprogramma van windows
gebruikt met behoud van apps en persoonlijke bestanden.
Ik kon echter pas vandaag checken of het probleem opgelost was.
Tot mijn grote teleurstelling moest ik echter vaststellen dat het probleem nog steeds aanwezig is.

groetjes,
BlackDevil
1) HP ProDesk (Windows 10 Pro Edu / Intel(R) Core(TM) i5-7500 CPU@ 3.40Ghz 3.41Ghz)
2) Laptop ASUS (Windows 10 Home / Intel(R) Core(TM) i3-3110M CPU@ 2.40GHz 2.40GHz)
Beide (RAM : 8,00 GB / 64-bits besturingssysteem, x64-processor)
Extern (Seagate Backup+ Hub 6TB / Seagate BUP Slim 2TB / Seagate Expansion Desk 5TB / HP ENVY 6030e)
Bullguard Premium Protection / Office Pro Plus 2016 NL

Online SoftAid

  • Administrator
  • Ambassadeur
  • *****
  • Berichten: 20.129
  • Geslacht: Man
  • Nobody is perfect, not even me...
Re: Geen Audio meer op Toshiba Satellite C50D-A-134
« Reactie #10 Gepost op: 06 januari 2021, 15:25:08 »
Hallo BlackDevil,

Spijtig, want ik heb bijna mijn laatste pijlen  verschoten  :-[

Kan je nog even het merk en type van je laptop doorgeven, dan kan ik het moederbord eens bekijken.

Groeten,

:) SoftAid :)             

Maximum grootte bijlagen vergroot naar 4 MB
Dubbelposten, het posten op verschillende forums van dezelfde vraag, dient op
voorhand gemeld te worden, met een link naar het topic op de andere site.
Overtreding van deze regel kan bestraft worden met verbanning !

Offline BlackDevil

  • Ambassadeur
  • *****
  • Berichten: 1.029
  • Geslacht: Vrouw
  • veni vidi vici
Re: Geen Audio meer op Toshiba Satellite C50D-A-134
« Reactie #11 Gepost op: 06 januari 2021, 15:39:02 »
Hey SoftAid,

Het is een Toshiba Satellite C50D-A-134.
Is nog de eerste laptop van mijn oudste dochter dus is al een vrij
oud model...

groetjes,
BlackDevil
1) HP ProDesk (Windows 10 Pro Edu / Intel(R) Core(TM) i5-7500 CPU@ 3.40Ghz 3.41Ghz)
2) Laptop ASUS (Windows 10 Home / Intel(R) Core(TM) i3-3110M CPU@ 2.40GHz 2.40GHz)
Beide (RAM : 8,00 GB / 64-bits besturingssysteem, x64-processor)
Extern (Seagate Backup+ Hub 6TB / Seagate BUP Slim 2TB / Seagate Expansion Desk 5TB / HP ENVY 6030e)
Bullguard Premium Protection / Office Pro Plus 2016 NL

Online SoftAid

  • Administrator
  • Ambassadeur
  • *****
  • Berichten: 20.129
  • Geslacht: Man
  • Nobody is perfect, not even me...
Re: Geen Audio meer op Toshiba Satellite C50D-A-134
« Reactie #12 Gepost op: 06 januari 2021, 16:40:42 »
Hallo BlackDevil,

ik heb het moederbord even bekeken, en zoals verwacht zit je koptelefoon-aansluiting vast op het moederbord, je luidsprekers zijn mee aangesloten met de lintkabel die naar het beeldscherm.

aangezien beide aansluitingen volledig gescheiden zijn, en ze geen van beide audio geven, moet je er toch van uitgaan dat er ergens een instelling staat die je audio-aansluitingen controleert, en zegt dat er niets is aangesloten.

Mogelijk een "Service" die niet ingeschakeld is, of op handmatig staat.

Ik kan je enkel nog verwijzen naar Toshiba:  https://www.toshibatec.nl/service-en-support/remote-support-/
Beneden in het formulier zie je het telefoonnummer en daaronder een link om een contactformulier te openen, waar je je vraag kan stellen.

Groeten,

:) SoftAid :)             
Maximum grootte bijlagen vergroot naar 4 MB
Dubbelposten, het posten op verschillende forums van dezelfde vraag, dient op
voorhand gemeld te worden, met een link naar het topic op de andere site.
Overtreding van deze regel kan bestraft worden met verbanning !

Offline BlackDevil

  • Ambassadeur
  • *****
  • Berichten: 1.029
  • Geslacht: Vrouw
  • veni vidi vici
Re: Geen Audio meer op Toshiba Satellite C50D-A-134
« Reactie #13 Gepost op: 06 januari 2021, 16:47:07 »
Hey SoftAid,

Ok, bedankt voor alle moeite die je gedaan hebt om mij toch te proberen helpen.
Ik zal dan eens mijn licht opsteken via de Toshiba-site.

groetjes,
BlackDevil

*edit*

Toch nog een allerlaatste vraagje.
Zou het probleem toch niet driver-gerelateerd kunnen zijn?
Ik vraag dit maar omdat het origineel een win8 laptop was en er nu wel win10
op staat en ik me dus niet meer zeker kan herinneren of het probleem opgetreden
is na de upgrade of na een simpele update.

groetjes,
BlackDevil
1) HP ProDesk (Windows 10 Pro Edu / Intel(R) Core(TM) i5-7500 CPU@ 3.40Ghz 3.41Ghz)
2) Laptop ASUS (Windows 10 Home / Intel(R) Core(TM) i3-3110M CPU@ 2.40GHz 2.40GHz)
Beide (RAM : 8,00 GB / 64-bits besturingssysteem, x64-processor)
Extern (Seagate Backup+ Hub 6TB / Seagate BUP Slim 2TB / Seagate Expansion Desk 5TB / HP ENVY 6030e)
Bullguard Premium Protection / Office Pro Plus 2016 NL

 


www.combell.com