Hoi Jeroen,
ik ben zelf zeker geen Access-expert, maar als niemand atwoordt, dan wil ik wel eens een poging wagen...
Ik denk dat probleem 1 relatief eenvoudig is op te lossen door de externe informatie (uw excel sheet dus) te importeren. Via de wizard (Bestand > externe informatie importeren) kan je redelijk flexibel kiezen welke informatie je wil binnentrekken en welke niet... Het is wel van belang dat je op voorhand de juiste tabellen creëert in Access.
Voor probleem 2 zou je toch al een heel eind moeten komen via de sorteer- en groepeer opties van het rapport (in design-mode uiteraard). Ook de eigenschappen van het rapport en de verschillende onderdelen (header, sectie, ...) zelf kunnen hierin nuttig zijn.
Anderzijds, ben je zeker dat je wil werken met de veel-op-veel relatie tussen de bestellingen en de producten? Het is niet omdat er meerdere bestellingen zijn van één product, zelfs voor dezelfde klant, dat je een veel-op-veel relatie moet leggen... Is een een-op-veel relatie niet beter?
Jeekepeeke