Help!

PC-Problemen?
De vrijwilligers van Oplossing.be zoeken gratis met u mee!

Hulp bij posten

Recente topics

Auteur Topic: Access - postcodes en gemeente als veld  (gelezen 7587 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline knopperke

  • Lid
  • *
  • Berichten: 69
  • Oplossing.be
Access - postcodes en gemeente als veld
« Gepost op: 18 oktober 2004, 13:21:31 »
Hi,

Ik wil een database maken met adressen, waarin ook het veld postcode en gemeente in voorkomen.
Ik zou willen dat het veld gemeente automatisch ingevuld wordt, zodra ik in het veld postcode, de gewenste postcode selecteer. Het veld postcode stel ik in als een vervolgkeuzelijst. De postcodes heb ik al in een aparte tabel, met een ID (aut. genumm.), postcode en gemeente.

Wat stellen jullie me voor ?
Gelieve uw systeemgegevens in te vullen. Klik HIER voor meer informatie.

guido1

  • Gast
Re:Access - postcodes en gemeente als veld
« Reactie #1 Gepost op: 18 oktober 2004, 15:57:57 »
Hoi knopperke,

Heb je er ook rekening mee gehouden dat aan één postcode er meerdere gemeentes gekoppeld zijn?

Guido

Offline knopperke

  • Lid
  • *
  • Berichten: 69
  • Oplossing.be
Re:Access - postcodes en gemeente als veld
« Reactie #2 Gepost op: 19 oktober 2004, 10:38:23 »
Ja, en het gaat vooral om de naam van de gemeenten in het Frans en het Nederlands. Het is een excelbestand gedownloaded van De Post.be. Speelt dat een rol?
Gelieve uw systeemgegevens in te vullen. Klik HIER voor meer informatie.

Jeekepeeke

  • Gast
Re:Access - postcodes en gemeente als veld
« Reactie #3 Gepost op: 23 oktober 2004, 01:21:15 »
Knopperke,

ik denk dat ik misschien een gedeeltelijke oplossing kan geven.

In de tabel "adressen" (of zoiets) kan je best enkel het postnummer ingeven. Het handigste is dat je hierbij bij het invoeren van de gegevens de lookup functie gebruikt. Dit bepaal je op voorhand bij het ontwerpen van je tabel. Zorg in je tabel "adressen" voor een veld "postnummer" waarbij je bepaalt dat enkel de postcodes zijn toegelaten die al in je gedownloade tabel "postnummers" zijn opgenomen. Gebruik hiervoor bij het ontwerpen van de tabel de tab "lookup" (naast algemeen).

Hierbij creëer je in je tabel dus geen apart veld voor de gemeente. Logisch want die heb je al via de gedownloade tabel "postnummers".

Om de volledige adresgegevens te laten zien (naam, voornaam, straat en nummer, postcode en gemeente), moet je een query maken die de gegevens allemaal netjes naast elkaar presenteert. Of een rapport. Of een formulier. Keuze genoeg.

Succes

Offline Linda

  • Ambassadeur
  • *****
  • Berichten: 1.405
  • Geslacht: Vrouw
Re:Access - postcodes en gemeente als veld
« Reactie #4 Gepost op: 23 oktober 2004, 08:40:55 »
Ik werk met dezelfde excelfile van de post en heb het als volgt gedaan.
In excel heb ik eerst de kolommen postcode en gemeente samengevoegd tot een tabel (een eenmalig vervelend werkje). Dan deze tabel geïmporteerd in Access.
Voor het gebruik is dit handig. Nu heb ik maar het begin van de postcode in te vullen en ik zie onmiddellijk de bijhorende gemeente. Ook om later de wizard te gebruiken in Word geeft dit alleen maar voordelen als beide aan elkaar gekoppeld zijn
Windows Vista Home Premium - Dual Core 6400  @ 2,13 GHZ - NVidia Geforce 7100 GS - 2 GB - IE 7.0 - Office 2007- Avast
-Telenet

 


www.combell.com