Hoi beste oplossers,
Ik heb een voorbeelddatabase met verschillende tabellen. De tabellen die voor deze vraag van belang zijn, zijn de tabellen "Klanten" en "verkopen". Via een eenvoudige query kan ik opvragen welke facturen nog allemaal onbetaald zijn, met vermelding van de klant en zijn/haar gegevens, factuurnummer, bedrag, ... en al wat ik maar wil.
Nu zou ik (bij wijze van oefening) die klanten willen aanschrijven met de vriendelijke vraag deze facturen te betalen. Ik zou dit natuurlijk kunnen doen via een rapport, maar dat werkt voor dergelijke brieven niet echt flexibel, vind ik. Over naar Word dus.
En daar loopt het vast.
Het maken van een mail-merge is geen enkel probleem, maaaarrrr, in de veronderstelling dat klant A nog 2 openstaande facturen heeft, klant B nog 5, klant C nog 1, ... enzoverder, wil ik uiteraard 1 brief schrijven per klant. Dus iets in de aard van:
Beste Klant A,
U heeft nog openstaande facturen. Gelieve volgende facturen te betalen of ik stuur Jerommeke:
factuur 1 datum bedrag
factuur 2 datum bedrag
Ook klant B krijgt 1 brief, met de opsomming van 5 facturen onder elkaar. Enzoverder, enzoverder...
Ik ben al een heel eind op weg. Alleen het feit dat er per klant een wisselend aantal openstaande facturen zijn, is vervelend.
Ik heb in Word al zitten prutsen met verschillende veld-codes, zoals {skip if}, {next if}, {next}, {merge rec}, {merge seq}, maar daar lukt het mij niet mee...
Ik had gehoopt een oplossing te vinden zonder VB, maar ik begin de hoop stillekesaan op te geven.
Iemand hier al ervaring mee? Of iemand zonder ervaring die toch een gouden tip heeft? Laat maar komen !!!
Groeten,
JkPk