Hallokes iedereen,
Sinds kort ben ik, ter ontspanning, begonnen met een ‘virtual farming’-spelletje waar ik me elke avond, na een drukke hectische dag, zo een uurtje of twee mee bezig hou.
Vandaar de ‘just4fun’ vermelding in het onderwerp
.
Hiervoor moet men dan enerzijds natuurlijke grondstoffen inwinnen (steen, hout, gras, klei, bamboe, ed) & groenten/fruit telen en anderzijds hiermee dan via diverse gebouwen/machines allerlei producten produceren welke men enerzijds nodig heeft om aan constante bestellingen te kunnen voldoen en anderzijds bepaalde constructies te kunnen voltooien. Daarnaast moeten er ook nog tal van ‘quests’ uitgevoerd worden waar men enerzijds materialen nodig heeft en anderzijds speciale benodigdheden kan ‘verdienen’.
Om dit alles wat vlotter te laten verlopen ben ik gestart met het aanmaken van een minimum voorraad per grondstof, ingrediënt, product, enz…
Zodra ik dan een bestelling krijg of een constructie moet voltooien heb ik onmiddellijk het nodige voorhanden.
Maar omdat sommige eindproducten bestaan uit zowel onbewerkte ingrediënten als reeds eerder geproduceerde producten is het nogal lastig een duidelijk zicht te krijgen op de totale hoeveelheden onbewerkte grondstoffen die ik moet inwinnen/telen om de voorraad opnieuw aan te vullen.
Daarom hoopte ik hiervoor in een excel-bestandje dit automatisch te kunnen laten berekenen maar het lukt me niet echt dit complexe proces voor elkaar te krijgen…
Doel :
Als ik de ingegeven bestelling op het werkblad ‘bestellen’ valideer (via opdrachtknop) dan dient er op de achtergrond het volgende uitgevoerd te worden :
1. voor elk product in werkblad ‘bestellen’ waarbij het aantal niet leeg is dient het te bestellen product opgezocht te worden in kolom A van het werkblad ‘lijst’.
2. dan dienen deze te bestellen producten samen met het aantal uit werkblad ‘bestellen’ en het vermelde gebouw/machine bij dit product op werkblad ‘lijst’ vermeld te worden in het linkse overzicht op werkblad ‘productie’.
3. Verder moet er gekeken worden op diezelfde rij welke ingrediënten nodig zijn (respectievelijke kolommen E, H, K en/of N op werkblad ‘lijst’) en hun aantal (respectievelijke kolommen C, F, I en/of L op werkblad ‘lijst’) om elk product te maken en vermenigvuldigd te worden met het aantal bestelde producten.
4. Vervolgens moet nagegaan worden of het gevonden ingrediënt al dan niet vermeld word in kolom A op het werkblad ‘lijst’. Staat het NIET vermeld in de kolom A dan betreft het een “onbewerkt ingrediënt”, staat het WEL vermeld in kolom A dan betreft het een “bewerkt ingrediënt” en dient hiervoor ook stap 1 tot 3 te worden uitgevoerd en dit tot wanneer alle benodigde bewerkte ingrediënten werden vermeld/bijgeteld in het linkse overzicht van werkblad ‘productie’.
5. Tenslotte moet het volledige totaal van alle benodigde ONbewerkte ingrediënten te worden vermeld in het rechtse overzicht van het werkblad ‘productie’.
In bijlage het bestandje dat ik tot nu toe al heb gemaakt met op het werkblad ‘productie’ in rode tekst (met grijze achtergrond) een voorbeeld van het gewenste eindresultaat volgens de in het voorbeeld vermelde bestelling.
Ik ben reeds een macro beginnen schrijven waarmee ik reeds de aangegeven producten op werkblad ‘bestellen’ samen met het gebruikte gebouw/machine laat vermelden in het linkse overzicht op werkblad ‘productie’. Ik raak echter niet verder dan dat omwille van de complexiteit.
Alvast mijn oprechte dank aan de meedenkers, tipgevers en oplossers die een helpende hand willen bieden voor dit complexe projectje.
P.S.: er dienen achteraf wel nog items aan het werkblad ‘lijst’ te kunnen worden toegevoegd voor producten die gemaakt zullen worden met nieuwe gebouwen/machines die nog verworven moeten worden.
groetjes,
BlackDevil