Hey pitufo,
Vooreerst zal ik misschien uitleggen adhv welk nummer ik de gegevens ophaal in de personenfiche's.
Het nummer dat ik ingeef om te zoeken is het SOSA-nr.
Zoals ik in één van mijn eerste berichten in dit topic reeds meegaf is het SOSA-nr een speciaal genealogisch nummer.
Als ik mijn stamboom maak dan ben ik SOSA 1, mijn vader is dan SOSA 2 en mijn moeder is SOSA 3.
De vader van mijn vader is SOSA 4 en de vader van mijn moeder is SOSA 6.
enz...
De vaders hebben altijd een sosanr dat 2x het sosanr is van het kind, de moeders het dubbel van het kind + 1.
SOSA-nummering in rechte vaderlijke lijn zal dus voor mij het volgende zijn : 1, 2, 4, 8, 16, 32, 64, 128, 256, enz...
Niet elke persoon in mijn boek en dus gegevensbestand beschikt over een SOSA-nr wat betreft mijn stamboom, vandaar
het InternID_nr.
Anderzijds dien ik ook enkel maar van de personen die wél een SOSA_nr hebben een personenfiche af te drukken
omdat ik enkel van die personen (mijn rechtstreekse voorouders dus) een papieren archief bijhoud.
Van de andere personen hou ik gewoon alles digitaal bij met uitzondering dan van de vermelding in mijn boeken.
Wat het verborgen zijn van de tabellen betreft is dit eigenlijk enkel maar voor de anderen die met mijn bestand zullen werken
(mijn 12-jarige dochter bijvoorbeeld helpt mij graag mee en data-invoer doet ze héél graag), voor mij zullen de tabellen
niet verborgen zijn.
Hiermee antwoord ik dan ook direkt op jouw vraag, "waarom niet één werkblad?"
Ik werkte aanvankelijk met 1 werkblad en dan had ik +40 kolommen wat zéér onoverzichtelijk was, vandaar dat ik dat ene
werkblad heb opgesplitst in meerdere werkbladen, voor elk onderdeel een werkblad omdat ik wel de tabellen wil kunnen
raadplegen en het dan handiger werkt met meerdere werkbladen. Als ik overlijdensgegevens moet hebben ga ik gewoon
naar het werkblad "Overlijdens" en zie ik onmiddellijk de gegevens die ik nodig heb.
Als ik maar één werkblad zou gebruiken dan moet telkens mijn werkblad via de scrollbalk opschuiven om de juiste kolommen
te kunnen raadplegen.
Ivm het vert.zoeken weet ik dat er efficiëntere formules bestaan maar ik ben nog niet zo goed in de formules en zeker met geneste
formules is het vaak uren denken en proberen maar met de formule vert.zoeken heb ik wel redelijk wat ervaring dus, zeker als ik in
een periode zit met weinig focus-vermogen (zoals nu ook het geval is), kies ik al snel voor de formule waarbij ik het minst moet
nadenken
. Dus ja, de formule in jouw voorbeeld werkt een stuk efficiënter en aangezien ik graag een goed werkend en doordacht
systeem wens zal het gebruik van jouw formule in dit geval beter zijn.
En vraag er maar gerust op los hoor, hoe meer duidelijkheid er is naar jou toe, hoe beter jij zal kunnen coderen hé
.
Vriendelijke en dankbare groetjes,
BlackDevil