Mercikes voor de snelle reactie!! Maar het is helaas niet wat ik moet hebben...
Deze gegevens heb ik namelijk al laten berekenen per werkblad. (zie bovenaan). Maar het is iets anders dat ik nodig heb... Ik zal het nog even proberen uitleggen adhv mijn mini-voorbeeldje:
* In maand Januari stel ik 3 voorstellen van contracten op, die ik naar de 3 klanten stuur. (Ook in februari en maart stuur ik een contractvoorstel naar mijn klanten).
* Bovenaan elk werkblad, laat ik berekenen hoeveel contractvoorstellen ik opgestuurd heb in die maand (
Aantal Voorstellen.
*
Niet alle contractvoorstellen worden verkocht. Als de klant akkoord gaat, ondertekend deze het contractvoorstel en stuurt deze op naar mij. Als een contract binnenkomt, krijgt deze een code (OC OK), prijs van contract komt in kolom PRIJS, en in kolom DATUM wordt datum ingevuld wanneer het contract bij mij toekomt. -------- Van de 3 contractvoorstellen die ik in januari opgestuurd heb, is er 1 teruggestuurd en bij mij toegekomen op 01/02, nog eentje is toegekomen op 15/03, en het derde is toegekomen op 30/04.
* Van de 3 voorstellen die ik in januari opgestuurd heb, zijn er dus 3 teruggekomen en dus verkocht. Bovenaan elk werkblad kan je het totaal zien daarvan: AANTAL OC VERKOCHT en BEDRAG (dit geeft dus weer hoeveel contracten ik verkocht heb van de contractvoorstellen die ik in die maand opgestuurd heb + het bedrag).
* Maar wat ik nu wil weten (is beetje omgekeerde situatie):
Ik moet weten hoeveel contracten er bij mij toegekomen zijn per maand. ---- In februari zijn er in totaal 2 contracten toegekomen bij mij (zijn dus verkocht): 1 contract is teruggestuurd naar mij op 01/02 (en ik had dit opgestuurd naar klant in januari (= 1e werkblad jan 07) , het 2e is teruggestuurd naar mij op 20/02 (en dit contractvoorstel had ik in maart opgestuurd naar de klant (3e werkblad = maart 07) -------- In maart is er 1 contract teruggestuurd op 15/03, dit was een contract dat ik naar klant had opgestuurd in januari. En in april heb ik er nog 2 ontvangen op 30/04 en 02/04, het ene was een contractvoorstel van in januari, het andere van in februari.
Ook moet ik het totale bedrag weten van de contracten die bij mij toegekomen zijn per maand. (dit hangt dus vast aan de vorige uitleg). Adhv dit bedrag per maand wordt commissie berekend (dus per maand wordt gezien hoeveel contracten ik verkocht heb, en voor welk bedrag, waarop de commissie berekend wordt) * Is wat ingewikkeld, maar eens je het snapt!
* IK zat dus logisch te denken in de richting van:
- er moet gezocht worden in de verschillende werkbladen in kolom DATUM, naar datums met bv februari in (month=2), deze gegevens moeten weergegeven worden in een nieuw werkblad, waarna ik zelf dan kan berekenen hoeveel er teruggestuurd zijn in februari en voor welk bedrag. Dit per maand...
OF
in het nieuwe werkblad worden de gegevens niet weergegeven, maar ik verkrijg direct het resultaat dmv een formule die dus zoekt in kolom datum naar vb februari, en dan direct weergeeft hoeveel er zo voorkomen en dan ook de prijs optelt van die die in februari zijn verkocht (bij mij toegekomen zijn in febvruari).
* .....
PF moeilijk.... of ligt het nu aan mij?
* Kan zijn dat ik dit niet kan doen in 1 stap, en misschien een tussenstap moet maken. Heb al alles geprobeerd: PivotTable, 3D formules, werkbladen linken enz, maar gaat niet....
ALE WAAR ZITTEN DIE EXCEL KNOBBELS EN GENIEN HIER?