Help!

PC-Problemen?
De vrijwilligers van Oplossing.be zoeken gratis met u mee!

Hulp bij posten

Recente topics

Auteur Topic: groot bestand overzichtelijker+navigeren vlugger  (gelezen 4994 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline janvg

  • Lid
  • *
  • Berichten: 11
  • Oplossing.be
groot bestand overzichtelijker+navigeren vlugger
« Gepost op: 28 februari 2006, 11:50:10 »
Hoi,

Ik ben nieuw op het forum en zit al een tijdje te 'knosselen' met het handzamer en overzichtelijker maken van een bestand, waarin ik de afwezigheden registreer (en waarvoor ik graag gebruik zou maken van jullie hulp).  Ik heb het bestand in bijlage bijgesloten.  Hier komt ie:
Ik houd de afwezigheden van +- 250 personeelsleden bij in een Excel-bestand.  Men belt me op om te melden wie afwezig is 's ochtends.  Bedoeling is, dat ik dagelijks rapporteer welke personen afwezig zijn die week.  

Momenteel doe ik het als volgt:
Een eerste probleem is dat het aantal kolommen in Excel ontoereikend is voor het aantal kalenderdagen in een jaar.  Om een volledig jaar bij te houden zou ik dus minstens twee werkbladen moeten hebben.  Of heeft iemand een elegantere oplossing?
Het inbrengen van de afwezigheden gaat niet zo vlug, vermits ik in het werkblad op zoek moet naar de huidige dag (ik heb deze momenteel in het rood gekleurd dmv 'conditional format').  Handiger zou zijn, als het werkblad elke ochtend opende zodat de huidige dag de eerste kolom zou zijn.
Wat betreft het rapporteren van de afwezigheden van een bepaalde week, ga ik als volgt te werk.  
- Ik navigeer naar 'vandaag' en zet de autofilter aan op deze dag
- Ik selecteer enkel de niet-lege cellen op deze dag.  Op deze wijze heb ik alle afwezigen van vandaag (niet van de rest van de week)
- Van het scherm maak ik een printscreen.
Wat betreft de rapportering zou ik een aantal zaken meer geautomatiseerd willen: het navigeren naar vandaag bv.  De hele zwik zou misschien in een macro of zo kunnen?
Wat in elk geval fout is, is dat ik enkel selecteer opbasis van de huidige dag en geen rekening houdt met de rest van de week.  Iemand die gisteren ziek was maar vandaag niet meer, zal niet in mijn autofilter-selectie zitten.  Ik wil namelijk iedereen zien die in de loop van de week afwezig is geweest (of nog zal zijn).
Tenslotte zou het mooi zijn als de langdurig afwezigen onderaan in de rij zouden komen te staan, ttz dat de meest recente afwezigen bovenaan in het overzicht zouden staan.

Oef... een hele boterham   :-[
Ik hoop dat jullie me (op weg) kunnen helpen, ik zou jullie zeer dankbaar zijn  :-*
Alvast bedankt voor het lezen!

Jan
Gelieve uw systeemgegevens in te vullen. Klik HIER voor meer informatie.

Offline LucHeyndrick

  • Volledig lid
  • **
  • Berichten: 217
  • Oplossing.be
Re:groot bestand overzichtelijker+navigeren vlugger
« Reactie #1 Gepost op: 28 februari 2006, 13:07:51 »
Hallo Jan,

Zoals je zelf reeds opgemerkt hebt: er zijn onvoldoende kolommen om alle dagen van het jaar weer te geven.

Eventueel zou je de zaken kunnen omdraaien: Kolommen voor personeelsleden... rijen voor datums.

Maar ook dat vind ik niet echt een goede oplossing.  Je zit immers ook al bijna aan je limiet, en bovendien zijn dergelijke tabellen optisch voor jou misschien wel duidelijk, maar Excel kan er zeer moeilijk mee rekenen.

Ideaal zou ik vinden: Eén tabel met daarin in de eerste kolom de Datum; in de tweede kolom het personeelslid (Kan je met een validatielijst laten kiezen), en een derde kolom met de aard van de afwezigheid (ziek; Verlof)

En van dat alles maak je een draaitabel... in combinatie met een autofilter.

Het enige wat je dan 's morgens moet doen, is de lijst onderaan aanvullen.

Luc
Gelieve uw systeemgegevens in te vullen. Klik HIER voor meer informatie.

Offline janvg

  • Lid
  • *
  • Berichten: 11
  • Oplossing.be
Re:groot bestand overzichtelijker+navigeren vlugger
« Reactie #2 Gepost op: 28 februari 2006, 13:29:42 »
Luc,
Het is interessant om het op deze wijze te zien,  maar ik vind net het voordeel van mijn manier, dat je optisch de afwezigheidsperioden mooi kan zien.
Qua input zie ik alleen niet hoe je op een makkelijke wijze voor een persoon een langere afwezigheid inbrengt, zonder dag per dag te hoeven oproepen. ???
En ik zie ook niet direct hoe je een overzicht zou maken van de zieken van een bepaalde week.
Gelieve uw systeemgegevens in te vullen. Klik HIER voor meer informatie.

Offline LucHeyndrick

  • Volledig lid
  • **
  • Berichten: 217
  • Oplossing.be
Re:groot bestand overzichtelijker+navigeren vlugger
« Reactie #3 Gepost op: 28 februari 2006, 13:46:47 »
Ik heb al enkele van die planningen gemaakt, maar dan in Access.  Uiteraard heeft elk bedrijf z'n eigen specifieke wensen.

Ik kan natuurlijk niet meer doen dan je een aanzet geven in de goede richting.  De benadering die jij wenst zal nooit lukken, vermits je beperkt zit in kolommen.

De opzet die ik geef zal wel lukken, maar dan moet je combineren met draaitabellen; filters enz.  En zelfs volledig automatiseren, om mensen voor een langere periode afwezig te zetten.

Overigens kan je tabellen wel zodanig weergeven dat het optisch mooi en duidelijk overkomt.  Je moet enkel je huidige idee laten varen van hoe het zou moeten.

Luc
Gelieve uw systeemgegevens in te vullen. Klik HIER voor meer informatie.

Offline janvg

  • Lid
  • *
  • Berichten: 11
  • Oplossing.be
Re:groot bestand overzichtelijker+navigeren vlugger
« Reactie #4 Gepost op: 28 februari 2006, 13:50:18 »
hoi Luc,
Ik wil wel van mijn huidige werkwijze afstappen, hoor.
Ik heb alleen niet voldoende kennis van Excel om helemaal te snappen wat je voorstelt en of ik ermee kan doen wat ikil.
Om maar een voorbeeld te geven: wat bedoel je juist met een tabel?  :-[
Jan
Gelieve uw systeemgegevens in te vullen. Klik HIER voor meer informatie.

Offline janvg

  • Lid
  • *
  • Berichten: 11
  • Oplossing.be
Re:groot bestand overzichtelijker+navigeren vlugger
« Reactie #5 Gepost op: 28 februari 2006, 13:52:46 »
Luc,
PS: het is voor mij geen strikte eis om het in Excel te doen, maar dit leek me gewoon het makkelijkst.
Volgens jou zou je dit dus beter in Acces doen?  Als je tips hebt: graag! :)
Jan
Gelieve uw systeemgegevens in te vullen. Klik HIER voor meer informatie.

Offline LucHeyndrick

  • Volledig lid
  • **
  • Berichten: 217
  • Oplossing.be
Re:groot bestand overzichtelijker+navigeren vlugger
« Reactie #6 Gepost op: 28 februari 2006, 13:59:13 »
Een tabel is niet zo moeilijk te snappen.  Ik begrijp natuurlijk wel dat je bij alles begint te twijfelen of je het goed snapt.

Tabellen heb je zowel in Access als in Excel.  Dit wil zeggen: een gewone lijst met gegevens, die op een logische manier zijn ingevuld.

Laat ons even beperken tot Excel.  Dan zou een tabel dit kunnen zijn:
Alles in één werkblad.
Kolom A bevat enkel Datums (Bovenaan heb je de titel Datum)
Kolom B bevat enkel namen van Personeelsleden (Bovenaan heb je de titel Personeel)
Kolom C bevat het type Afwezigheid: (Bovenaan heb je de titel: Type Afwezigheid)

Zet hierop een draaitabel (Data => Draaigrafiek en tabel => enz.)
Ook de Autofilter kan je gebruiken.

Enne voor afwezigheid op lange termijn zou je dit kunnen doen (snel gemaakt... maar enkel jij kan er mee werken ... niet geschikt om door te verkopen dus)
Typ de eerste datum van de afwezigheid.
Zet de naam van het personeelslid
Zet het type afwezigheid.
Tweede rij: Hetzelfde, maar met een volgende datum.

Trek deze 3 gegevens door, tot je de volledige verlofperiode bestrijkt.
en voila... je hebt je verlof.
Later kan je datums nog steeds sorteren, als er ook andere gegevens bij staan.

Luc
Gelieve uw systeemgegevens in te vullen. Klik HIER voor meer informatie.

Offline LucHeyndrick

  • Volledig lid
  • **
  • Berichten: 217
  • Oplossing.be
Re:groot bestand overzichtelijker+navigeren vlugger
« Reactie #7 Gepost op: 28 februari 2006, 14:03:10 »
Intussen ook je volgend antwoord gelezen:
Indien ik het zou maken, zou ik vermoedelijk voor Access kiezen.
Maar we moeten hier wel rekening houden met je mogelijkheden.  Ik vermoed dat Excel iets toegankelijker is voor jou.  Bovendien denk ik dat je de bedoeling hebt om het zelf te maken.
Dus tracht ik te zoeken naar een oplossing die haalbaar is, zonder te hoge eisen.

Luc
Gelieve uw systeemgegevens in te vullen. Klik HIER voor meer informatie.

Offline janvg

  • Lid
  • *
  • Berichten: 11
  • Oplossing.be
Re:groot bestand overzichtelijker+navigeren vlugger
« Reactie #8 Gepost op: 28 februari 2006, 21:00:27 »
Een tabel is niet zo moeilijk te snappen.  Ik begrijp natuurlijk wel dat je bij alles begint te twijfelen of je het goed snapt.

Tabellen heb je zowel in Access als in Excel.  Dit wil zeggen: een gewone lijst met gegevens, die op een logische manier zijn ingevuld.

Laat ons even beperken tot Excel.  Dan zou een tabel dit kunnen zijn:
Alles in één werkblad.
Kolom A bevat enkel Datums (Bovenaan heb je de titel Datum)
Kolom B bevat enkel namen van Personeelsleden (Bovenaan heb je de titel Personeel)
Kolom C bevat het type Afwezigheid: (Bovenaan heb je de titel: Type Afwezigheid)

Zet hierop een draaitabel (Data => Draaigrafiek en tabel => enz.)
Ook de Autofilter kan je gebruiken.

Enne voor afwezigheid op lange termijn zou je dit kunnen doen (snel gemaakt... maar enkel jij kan er mee werken ... niet geschikt om door te verkopen dus)
Typ de eerste datum van de afwezigheid.
Zet de naam van het personeelslid
Zet het type afwezigheid.
Tweede rij: Hetzelfde, maar met een volgende datum.

Trek deze 3 gegevens door, tot je de volledige verlofperiode bestrijkt.
en voila... je hebt je verlof.
Later kan je datums nog steeds sorteren, als er ook andere gegevens bij staan.

Luc

Luc,
Ik heb eens geprobeerde en dit lijkt me wel wat .
Alleen 2 vraagjes:
In de tabel staat een '1' als iemand afwezig is geweest (knooppunt van datum en persoon.  Is het mogelijk om daar het 'type afwezigheid' te zien ipv een '1'?
Nog een vraagje: hoe kan ik de personen selecteren die in een bepaalde week ziek zijn geweest (zonder dit manueel te moeten nakijken)?
Jan
Gelieve uw systeemgegevens in te vullen. Klik HIER voor meer informatie.

Offline LucHeyndrick

  • Volledig lid
  • **
  • Berichten: 217
  • Oplossing.be
Re:groot bestand overzichtelijker+navigeren vlugger
« Reactie #9 Gepost op: 28 februari 2006, 21:24:20 »
Misschien moet je 's met de autofilter spelen.
Data => Filter => Autofilter.

En in de kolom van afwezigheden zet je geen cijfers, maar Z (van ziek) of V (van Verlof)

Vervolgens filteren op één van beide zaken.

Uiteraard kan je ook nog uitgebreid filter toepassen.  Maar voor jou zal denk ik het makkelijkste zijn, om nog een kolom toe te voegen, waar je het weeknummer zet.  Vervolgens ook filteren op dit nummer.

Luc
Gelieve uw systeemgegevens in te vullen. Klik HIER voor meer informatie.

Offline janvg

  • Lid
  • *
  • Berichten: 11
  • Oplossing.be
Re:groot bestand overzichtelijker+navigeren vlugger
« Reactie #10 Gepost op: 28 februari 2006, 21:32:33 »
Misschien moet je 's met de autofilter spelen.
Data => Filter => Autofilter.
Luc, bedoel je dat ik dit moet toepassen in de pivot table die ik nu al heb, of bedoel je een volledig nieuwe aanpak?

En in de kolom van afwezigheden zet je geen cijfers, maar Z (van ziek) of V (van Verlof)

Vervolgens filteren op één van beide zaken.

Uiteraard kan je ook nog uitgebreid filter toepassen.  Maar voor jou zal denk ik het makkelijkste zijn, om nog een kolom toe te voegen, waar je het weeknummer zet.  Vervolgens ook filteren op dit nummer.

Luc

Bedoel je dat het in het systeem vd pivot table onmogelijk is om het type afwezigheid te zien?
Het idee van de weeknummers lijkt me wel wat?
Gelieve uw systeemgegevens in te vullen. Klik HIER voor meer informatie.

Offline LucHeyndrick

  • Volledig lid
  • **
  • Berichten: 217
  • Oplossing.be
Re:groot bestand overzichtelijker+navigeren vlugger
« Reactie #11 Gepost op: 28 februari 2006, 21:39:40 »
Het zijn maar raadgevingen van zaken die je kan gebruiken.  Je kan op je tabel zowel een pivot table als een autofilter zetten.  Geen probleem.  En dan moet je zelf maar kiezen op welke manier je het beste de gevraagde gegevens kan filteren.  Het ene sluit het andere niet uit.

Naar mijn mening toch enkele zaken die best haalbaar zijn voor mensen die niet dagelijks zitten programmeren.

Luc
Gelieve uw systeemgegevens in te vullen. Klik HIER voor meer informatie.

Offline janvg

  • Lid
  • *
  • Berichten: 11
  • Oplossing.be
Re:groot bestand overzichtelijker+navigeren vlugger
« Reactie #12 Gepost op: 28 februari 2006, 23:48:35 »
Luc,
De combinatie van de pivot table met autofilter levert me alle gewenste info, dankjewel.
Het enige wat nog ontbreekt is dat ik in het overzicht (pivot table) niet kan zien om welk soort afwezigheid het gaat...
Jan
Gelieve uw systeemgegevens in te vullen. Klik HIER voor meer informatie.

Offline LucHeyndrick

  • Volledig lid
  • **
  • Berichten: 217
  • Oplossing.be
Re:groot bestand overzichtelijker+navigeren vlugger
« Reactie #13 Gepost op: 02 maart 2006, 11:05:30 »
Wanneer je je draaitabel maakt, kan je de afwezigheden inderdaad in het vak 'Gegevensitems hier neerzetten' slepen.
En je namen van personeel in het vak kolomhoofden.
Maar je kan het item: 'Afwezigheid ook samen met personeel in het vak kolomhoofden neerzetten (hetzelfde item eveneens in Gegevensitems laten staan).

Op die manier kan je ook filteren op type afwezigheid.

Luc
Gelieve uw systeemgegevens in te vullen. Klik HIER voor meer informatie.

 


www.combell.com