Beste Molly, ik ben liever lui dan moe, dus vind ik niet telkens het warm water opnieuw uit als het al uit de kraan komt. Bon, maar tot daar, zo'n tornooi inrichten met bijvoorbeeld 18 doe je zo, volgens een strak schema :
Je tekent een cirkel en plaatst 1 speler/team in het midden en de andere 17 netjes verdeelt je netjes op de omtrek, zodat je als het ware een klok krijgt met de uren op gekke plaatsen.
In de 1e ronde speelt de centrale speler tegen de speler op 12 uur, de speler op 11 uur tegen die op 1 uur, 10 uur tegen 2 uur etc.
De volgende ronde draai de vervolgens de klok een stukje verder en speelt de centrale speler tegen de speler op 1 uur en de speler van 2 uur speelt tegen die van 12 uur, etc
In excel met 18 spelers, zie pare en onpare kolommen
- onpare kolommen : de centrale speler is de gele 18 en de andere spelers schuiven telkens 1 positie door en in geval ze er boven afvallen, komen ze er onderaan opnieuw bij.
- pare kolommen = 2 helften, de eerste 9 rijen zijn de heen-matchen, de volgend 9 zijn de terugmatchen. Binnen zo'n heen of terugronde worden de overeenkomstige "uren" dan netjes gekoppeld.
Tot zover het principe, en dan kan je met dit schema tig oplossingen (18 faculteit) maken en afhankelijk van je oprechte bedoelingen (faire competitie of commerciele belangen of beperkingen kwa speelterreinen) eentje kiezen. Ik dacht dat zo'n Robin tournement scheduler wat extra's biedt om tot een evenwichtiger (puntje 1) te komen, de rest, tja ... .
Merk op in verband met "evenwicht", volgens dit schema zouden bepaalde spelers/teams in de 1e ronde overwegend "thuis" spelen, zie speler 9 speelt in de heenronde de 1e 9 matchen thuis en de volgende op verplaatsing.
Dus ja, met deze basis kan je schemas maken voor 6, 8, 10, 12, ... ploegen
Dus beste forumleden, keep it simple, vraag het aan zo'n scheduler. Zoiets "random" maken in VBA is eigenlijk peanuts, daag me niet uit, maar ik gok dat je de kwaliteit van zo'n site niet kan evenaren. Excel moet niet alles oplossen.