Help!

PC-Problemen?
De vrijwilligers van Oplossing.be zoeken gratis met u mee!

Hulp bij posten

Recente topics

Recente berichten

Pagina's: [1] 2 3 ... 10
1
Internet Algemeen / Stalking via e-mail
« Laatste bericht door aljechin Gepost op Vandaag om 11:28:38 »
Hallo iedereen

een collega van mij wordt gestalkt via e-mailberichten. Zo'n 200 berichten op 3 maanden. Er is een melding gebeurd bij de politie maar dit is geen prioriteit wat te begrijpen is.

De ICT dienst van de school waar mijn collega werkt laat deze mails toekomen in de spam. Maar eigenlijk is dit geen oplossing. Je bent immers geneigd om te kijken in de spam om te zien of er toch weer een bericht is toegekomen en wat de inhoud is. Eigenlijk zouden deze mails vroeger moeten gestopt kunnen worden. Kan dit technisch?

Kan je als slachtoffer zelf hier iets aan doen? De stalker gebruikt meerdere emailadressen. 

Dank voor een antwoord
2
Excel / Re: geautomatiseerd sjabloon voor budget
« Laatste bericht door MollyVH Gepost op Gisteren om 14:57:14 »
Hey Bieke,

Citaat
Enerzijds omdat ik het op mijn werkbladen echt wel wil beperken tot een minimum aan (complexere) formules
Dat is nochtans enerzijds de snelste methode, en anderzijds, althans in mijn ogen, verre van complex: die formule is enkel een beetje langer omdat ze verwijzingen naar een ander bestand bevat, maar telt voor de rest slechts één functie.

Niet op letten als het wat radicaler klinkt, hé, ik ben in een héél slecht humeur: ondanks de beloftes wil het hier maar niet beginnen sneeuwen >:( :D

Om het met vba te doen zijn er 2 opties: ofwel terugkeren naar een onnodig loop-gebeuren, ofwel een op de formules gelijkende methode gebruiken.
De daarvoor relevante code zou er dan zo kunnen uitzien (ook in dit geval enkel gedaan voor kolommen L tot U om ervoor te zorgen dat jij ook nog wat werk hebt ;))
'totalen berekenen vanuit "LOG" voor werkblad "totalen"
Dim kolom As Integer, rij As Integer
With .Sheets("LOG")
  For rij = 2 To 13
    For kolom = 12 To 21
      Sheets("totalen").Cells(rij, kolom) = WorksheetFunction.SumIfs(.Columns(kolom - 2), .Columns(1), ">=" & CDbl(Cells(rij, 1)), .Columns(1), "<" & CDbl(WorksheetFunction.EDate(Cells(rij, 1), 1)))
    Next kolom
  Next rij
End With

Groetjes,
Molly
3
Excel / Re: geautomatiseerd sjabloon voor budget
« Laatste bericht door BlackDevil Gepost op Gisteren om 12:47:10 »
Hey Molly,

Alvast bedankt voor jouw oplossing  _/-\o_

Deze methode (voor dit deel van het project) sluit perfect aan bij naar wat ik eigenlijk op zoek was  :thumbsup:
maar ( :-[ sorry voor de 'maar'  :-[ ), je hoort me al komen denk ik  ;D, ik zou het toch echt liever via VBA doen.
Enerzijds omdat ik het op mijn werkbladen echt wel wil beperken tot een minimum aan (complexere) formules en
anderzijds omdat het voor mij persoonlijk iets vlotter lukt om vba-code aan te passen dan om complexe formules
te gaan aanpassen/herstellen...
Ook mbt mijn 'brainfog' is het op langere termijn beter om zoveel mogelijk met VBA-code te werken zodat ik na
x-aantal maanden/jaren tenminste nog zou weten wat het allemaal exact doet  :D.
Om één of andere reden verwerkt mijn brein, op visueel vlak, de logica van VBA-code sneller dan van complexere formules  ;D

groetjes,
Bieke
4
Excel / Re: geautomatiseerd sjabloon voor budget
« Laatste bericht door MollyVH Gepost op Gisteren om 11:57:13 »
Hey Bieke,

Aha, zo zit dat dus 0:-)
De eindconclusie mag dan zijn: die eerste en laatste datum van elke maand (of beter 'hun rij') opzoeken was een leuke maar geheel overbodige oefening :-X

Hierbij één aangepast bestand terug, aan "TA" heb ik namelijk niets veranderd.
En in DB heb ik welgeteld 2 formules geschreven, nl. in A2 en in L2, de eerste gekopieerd tot A13, de tweede tot U13.

Als je vrede hebt met deze methode (ik heb nog geen tijd gehad om ook code te bekijken), dan zal vermoedelijk een deel code mogen opgeruimd worden, en mag je zelf de formules nog naar de nodige kolommen van B tot J aanvullen.
In het andere geval, t.t.z. als je deze formules niet vertrouwt en liever met vba werkt, kunnen we deze zelfde methode naar vba vertalen en moet je sowieso niet 'loop-matig' :D naar rijen gaan zoeken.

Uitermate benieuwd naar je mening... :)

Groetjes,
Molly
5
Excel / Re: geautomatiseerd sjabloon voor budget
« Laatste bericht door BlackDevil Gepost op 02 december 2023, 15:39:12 »
En, na je laatste bericht nog eens te hebben herlezen, heb ik de indruk gekregen dat je in die fase van de procedure nog niet de datums nodig hebt, maar wel wáár je ze vindt. Daarom heb ik mijn laatste idee (de rijen toevoegen) veranderd in "niet de datums maar wél de rijen zoeken", en een tweede macrootje toegevoegd, niet eens zo bijzonder verschillend van het eerste ;)

Groetjes,
Molly

Wel, nee, de datums zelf heb ik eigenlijk totaal niet nodig...

Enerzijds in het bestand "TA's" heb ik het werkblad "LOG" voorzien met volgende indeling :
De datums staan in de eerste kolom, in de 2e kolom staat de tegenpartij en dan in kolommen C tem S staan de bedragen van de TA's waarbij elke kolom staat voor een bepaald aspect dat ik nodig zal hebben voor de balansen en statistieken.
Deze gegevens in dit werkblad "LOG" worden binnen dezelfde procedure weggeschreven als diegene die de uitgevoerde TA's overbrengt naar het werkblad "REK-ovrzchtn" en op die manier valt mijn volledige zoek-procedure met allerhande if-statements volledig weg vanuit het "dashboard"-bestand.

Anderzijds heb ik dan in het bestand met het dashboard het werkblad "totalen" voorzien in volgende indeling :
In de eerste kolom heb ik de 12 maanden onder elkaar staan en daaronder nog 1 rij met "jaartotaal".
Daarnaast heb ik dan alle kolommen voorzien voor de gegevens die ik nodig zal hebben voor de balansen en statistieken.

Bedoeling is dus dat voor elke kolom in het "LOG"-werkblad van het "TA's"-bestand de totalen per maand berekend worden (vandaar dat ik de rijen nodig
heb van de eerste en laatste datumvermelding van de betreffende maand in mijn (1 to 12)-loop ) en dan op het werkblad "totalen" in het
dashboard bestand in de juiste kolom en de rij van de betreffende maand worden weggeschreven....
Het jaartotaal op de allerlaatste rij alsook de tussenkolommen voor de saldo's worden allemaal berekend via formules.

Ik realiseer mij nu dat mijn uitleg wat verwarrend/chaotisch kan overkomen zonder een voorbeeldbestand dus ik zal mijn huidige versies even wat
opschonen en zo meteen nog eens hier plaatsen. (is eventjes werk aan ;) )

groetjes,
Bieke


**EDIT**
zoals beloofd, in bijlage mijn bijgewerkte versies (nog zonder code voor het doorgeven van de totalen)
6
Excel / Re: geautomatiseerd sjabloon voor budget
« Laatste bericht door BlackDevil Gepost op 02 december 2023, 15:02:56 »
Hey Molly,

#235:
Enige mini-bedenking: wat doet die 1 daar?
Wel dat vroeg ik me dus ook af eigenlijk... ik ging ervan uit dat dit misschien te maken had met de hoogste waarde?

Citaat
#237:
Geen idee of je hiermee helemaal verder kan, maar ik heb een voorbeeldje gemaakt, en om aan te tonen dat het werkt op Blad1 met meerdere datums per maand, en op Blad2 datums die noch in januari beginnen, noch in december eindigen, en verder met maanden met nul, één of meerdere datums.
Ter controle komt het resultaat ook op het werkblad te staan, in je project zal dat uiteraard op een andere manier moeten ingebouwd worden. Je zou het resultaat, voor het vervolg van de procedure, ook kunnen uitbreiden met de rijnummers, dan wordt de volgende loop ook weer eenvoudiger.
Ik ga meteen jouw voorbeeldje eens bestuderen en kijken hoe ik het dan best kan implementeren in mijn huidige opmaak (heb ondertussen reeds één en ander drastisch gewijzigd in het bestand  ;D).
Ik plaats hier dan wel nog eens een recente versie met het resultaat.  :thumbsup:

groetjes,
Bieke
7
Excel / Re: geautomatiseerd sjabloon voor budget
« Laatste bericht door MollyVH Gepost op 02 december 2023, 14:56:08 »
En, na je laatste bericht nog eens te hebben herlezen, heb ik de indruk gekregen dat je in die fase van de procedure nog niet de datums nodig hebt, maar wel wáár je ze vindt. Daarom heb ik mijn laatste idee (de rijen toevoegen) veranderd in "niet de datums maar wél de rijen zoeken", en een tweede macrootje toegevoegd, niet eens zo bijzonder verschillend van het eerste ;)

Groetjes,
Molly
8
Excel / Re: geautomatiseerd sjabloon voor budget
« Laatste bericht door MollyVH Gepost op 02 december 2023, 14:37:28 »
Hey Bieke,

#235:
Ik zou er bijna duizelig van worden, maar dat betekent enkel en alleen dat onze ogen nogal verschillend zijn :D :D
Enige mini-bedenking: wat doet die 1 daar?

#236:
Ik dacht dat je die methode weloverwogen had gekozen (voor redenen die je niet per se hoefde te delen), daarom had ik daar geen verdere aandacht aan besteed.
Maar je zou het inderdaad perfect op die manier kunnen doen, en als je belangrijkste argument daarvoor is om je code in te korten, dan zou je ze zelfs grotendeels kunnen afschaffen. Als je de totalen op een vaste plaats zet kan een simpele celverwijzing op dashboard volstaan, en de totalen berekenen zelf (in TA) kan ook gewoon met een formule.

#237:
Geen idee of je hiermee helemaal verder kan, maar ik heb een voorbeeldje gemaakt, en om aan te tonen dat het werkt op Blad1 met meerdere datums per maand, en op Blad2 datums die noch in januari beginnen, noch in december eindigen, en verder met maanden met nul, één of meerdere datums.
Ter controle komt het resultaat ook op het werkblad te staan, in je project zal dat uiteraard op een andere manier moeten ingebouwd worden. Je zou het resultaat, voor het vervolg van de procedure, ook kunnen uitbreiden met de rijnummers, dan wordt de volgende loop ook weer eenvoudiger.

Groetjes,
Molly
9
Excel / Re: geautomatiseerd sjabloon voor budget
« Laatste bericht door BlackDevil Gepost op 02 december 2023, 13:05:07 »
Goedemiddag allen,

Ik heb een vraagje.... ben er zelf al een hele voormiddag op aan het zoeken maar kom er niet uit...  :'(

Ik heb een kolom met een variabal aantal datums...
Via een "for...next..."-loop (1 to 12) wil ik per instantie (die telkens staat voor een maandnummer) in die kolom met datums
de eerst vermelde datum uit die maand (instantie) vastleggen en de laatst vermelde datum uit die maand (instantie) vastleggen om
alzo een nieuwe "for...next..."-loop te kunnen starten binnen de rijen-range van die specifieke maand voor verdere bewerkingen.

Ik had gehoopt om die eerste en laatste datum-vermelding te kunnen vinden met de .find functie om te voorkomen dat ik nog een 3e loop
zou moeten gaan gebruiken maar ik kom er totaal niet uit hoe ik dan de criteria moet gaan structureren...

De kolom datums staat sowieso gesorteerd van oud naar nieuw maar vele datums zullen meerdere keren voorkomen.

Kan iemand mij hulp/tips of suggesties geven hoe ik dit het beste kan oplossen?

groetjes,
Bieke
10
Excel / Re: Meterstanden in samenwerking met P1 meter
« Laatste bericht door Montagnard Gepost op 02 december 2023, 12:02:08 »
@Sunnybat : graag gedaan !
Mvg,

UPDATE : ik heb gemerkt dat zelfs als je het werkblad verwijdert , dit toch blijft bestaan binnen je werkboek , om het volledig te verwijderen :
ga in het menu lint naar "Gegevens" > "Query's en verbindingen" , dan zal je rechts een tab zien openen met je geïmporteerde CSV bestanden , klik rechts op een en dan kan je kiezen voor verwijderen....
Pagina's: [1] 2 3 ... 10


www.combell.com